Biceps av, vad göra?

Jag verkar ha slitit av mitt övre bicepsfäste på långa muskeln på höger sida under ett boulderpass idag. Det lät ungefär som när man trampar på en skorpa, muskeln åkte ner och bular ut på ett konstigt sätt. På ortopedakuten sade läkaren att det nog skulle gå att operera och att det troligtvis kommer att ske i början på veckan som kommer. Är det någon som råkat ut för samma sak, och vad är prognosen/konvalescensen vid operation vs icke operation? Jag fick igenom att jag behöver muskeln och att jag vill ha upp maximal styrka så snart som möjligt. Lite skillnad mot damen på närakuten som tyckte jag skulle åka hem och linda armen "det där gör man ändå inget åt".

Hoppas på en säsong i år trots allt...
 
Har bara dragit av främre lårmuskeln. En kamrat till mig drog av Biceps. I båda fallen tog det ca 7 månader innan vi började belasta igen. Man lär sig gå och lyfta måttligare efter erfarenheten.
Att det bular beror på att muskeln rullar ihop sig. De är duktiga på ortopedsnickeriet så det kommer säkert att bli bra igen.
go tur
 
Hej.

Jag slet av tricepssenan "höger" från armbågslulan där senan sitter fast för 3v sedan ramlade olyckligt

Blev operation dom knöt fast senan i små hål som dom borrade upp i armbågskulan gipsad i 2v sedan bort med gips och stygen. Nu har jag en stor mojeng på armen som man kan ställa in i olika vinklar för rörelseträning, trodde inte att man skulle bli så stel på 2v men jag kan inte böja armen mer än några grader men det får jag träna upp.
Full belastning tidigast efter ca 6-8 månader inte så roligt :(.

Hoppas att du inte kommer få liknande senario med biceps.

Mvh Håkan
 

Bilagor

  • IMG-20150129-WA0002.jpg
    IMG-20150129-WA0002.jpg
    68.9 KB · Visningar: 1,566

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.