Radius 10e

Hej

Jag har ett gammalt fotogenkök, Radius 10e. Jag tror brännaren (207) är ganska generell för denna typ av kök, bl.a. har jag sett att en annan användare fått god hjälp av detta forum med ett Optimus 181, som verkar ha samma brännare. Mitt problem är att när jag stänger på det svarta vredet, så sprutar det ändå fotogen ur ventilen. Jag trodde (och tror fortfarande) att man förvärmde, pumpade upp trycket och därefter öppnade för fotogenen med vredet. Därefter reglerade man lågan med detta vred, och till sist om man öppnar helt så kommer en liten rensnål upp genom ventilen. Som det är nu, så brinner det mest mellan koppen där man fyller rödsprit och där det skall brinna. Någon gång lyckas jag få till de blå lågorna på rätt ställe i spridarkoppen, men bara ett litet tag. Sedan brinner det undertill igen och sedan slocknar det. När det är på väg att slockna, pumpar jag och vrider lite på reglaget tills det ryker mycket av fotogenånga, och då tänds det igen och brinner "överallt".

Jag har också ett gammalt Optimus No. 1, som fungerar. Där har jag någon annan fråga, men det återkommer jag till om någon vill hjälpa mig med denna fråga först.
 
Vanlig at det ikke stenger ved å vri rattet mot venstre, skal stenge ved å vri helt mot høyre.
Hvis rensenål er montert feil, kan denne hindre rett funksjon.

Prøv uten rensenål, hvis det funker så kan vi veiled på montering. (=optimus 111)

dsk
 
Hej igen, och tack för era svar.
Eftersom jag inte visste riktigt hur brännaren fungerade, bad jag om ett pris för en ny komplett från Fogas. Det skulle kosta 999,- för en ny (och då verkar dom inte "hugga" jämfört med vad jag kunde hitta på nätet). Det tycker jag är för mycket, jag kan säkert hitta ett nytt objekt att leka med billigare än så.

Nu måste jag ställa en fråga om min nyinköpta Optimus No. 1. Den är gammal, men oanvänd. När jag startade den fungerade den direkt. Men hur är det tänkt att man justerar lågan? På radiusköket kan jag ju (eller borde kunnat om det hade fungerat) öka och minska tillflödet av fotogen oberoende av trycket i tanken. Men här inbillar jag mig att jag minskar trycket i tanken om jag vrider på skruven som sitter på locket till tanken. Är det så? Då minskar jag ju trycket om jag vill sänka värmen, och måste pumpa oftare för att kunna koka något en längre tid.

Javisst är jag en nybörjare. Ha en trevlig helg.
 
Du behöver absolut inte köpa en ny brännare till dit radiuskök, en liten renovering istället.
1, Mellan spritskål och brännaren finns det en fiberpackning som troligen har gett upp på dit kök och dom kan du köpa på Fogas. En mellan bränslerör och spritskål, en mellan spritskål och brännaren.
2, Demontering. Nu skruvar du bort munstycket och vrider ratten till vänster så rensnålen kommer upp, pilla den rensnålen och inspektera om eventuella skador på nålen. Rensnål och munstycke = Fogas
3, Montering. Vrid ratten till höger, stängt. om du sätter dit rensnålen på änden till en tändsticka så går det lättare att montera till baka nålen i sitt hål i brännaren. nu vrider du sakta på vredet till vänster, nålen kommer nu att röra lite på sig uppåt och neråt = du ska ha 4 sådana snäpp innan du stänger kranen åt höger, nålen kommer nu att åka ner i sitt rätta läge i brännaren, montera munstycket. klart
 
En brännare har en begränsad livslängd då materialet till sist förtärs av värmen. Men har du tur räcker det med isärplockning och rengöring och återmontering. Renoveringssats kan vara en vettig åtgärd därefter.

Thure
 
Hej igen, och tack för ytterligare kommentarer. Jag har nu beställt packningar från Fogas, så när dom delarna kommer skall jag plocka isär, tvätta (såg en video på Youtube där en norrman plockade isär och tvättade en liknande brännare) och sätta ihop. Frågan är hur jag kan lossa på "Inre spindel" (10/30 på sprängskissen)? Norrmannen använde den yttre spindeln för att lossa både på munstycket och den inre spindeln. Men han hade nog en modernare spis, typ Hiker plus, där vredet kunde användas till att skruva.
 
Hej igen, och tack för ytterligare kommentarer. Jag har nu beställt packningar från Fogas, så när dom delarna kommer skall jag plocka isär, tvätta (såg en video på Youtube där en norrman plockade isär och tvättade en liknande brännare) och sätta ihop. Frågan är hur jag kan lossa på "Inre spindel" (10/30 på sprängskissen)? Norrmannen använde den yttre spindeln för att lossa både på munstycket och den inre spindeln. Men han hade nog en modernare spis, typ Hiker plus, där vredet kunde användas till att skruva.

Han hade säkert den nyare "multifunktionsratten". Med den kan man lossa spindelmuttern, munstycke och NRV-ventil (ratten går att köpa separat om man vill).
Utan denna ratt lossar du spindeln med vanliga verktyg helt enkelt. Montera först bort munstycke och evt rensnål. Tror det är en 10mm nyckel till spindelmuttern som du sen tar bort. Sen skruvar du ut spindeln med den befintliga ratten. Här blir det nog lite motstånd men det är bara att skruva på och mosa ut bly/grafitpackningen (ny packning vid återmontering).
 
Hej igen.

Jag har fått packningar och efter rengöring av brännaren kunde jag montera aluminiumpackningen 12/07. Men, hur tar jag bort munstycket? Det verkar omöjligt att komma in mellan rören för att kunna skruva loss den. Det verkar bara möjligt att skruva bort den uppifrån, men till det har jag inget verktyg.
 
... den senare reglerratten från Optimus som har nyckel i andra ändan av röret som fattar om reglerspindeln. Denna vet jag inte om den fortfarande finns som reservdel.
Thure
Såvitt jag vet så är de slutsålda hos FOGAS, möjligen att BASE CAMP i Storbritannien kan ha några kvar?
Artikelnumret var 5214 och de kallas Regulator for stove 111T

En lite okänd egenskap hos den reglerratten är att den även fungerar som tratt/rör för att fylla sprit i förvärmarskålen på 111:eek:rna med på brännaren hängande vindskydd...

[PS Nu har jag fått hem mina Opti 22B och Opti 99 från USA - jippie! Samlingen blir allt komplettare... ;-) ]
 
Jag tackar för de tips jag fått av er. Nu tror jag att jag avvaktar med att köpa fler saker, eftersom jag ändå inte tänkt bli en aktiv samlare. Jag köpte mitt Radius kök för en billig peng på en samlarmarknad, och tyckte det hade varit kul att få igång det, men det verkar krävas en del specialverktyg och det kan man väl köpa på sig om man avser samla flera modeller. Så i mitt fall kanske jag ser om jag hittar något liknande någon annanstans, eller träffar på någon som kan hjälpa mig att reparera. Men tack för er vänlighet, och ha det bra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.