Längd på kajak - hur stor skillnad gör 30 cm?

Jag kommer med största sannolikhet att investera i en egen kajak under våren. Jag kommer att använda kajaken både för kortare pass, endagsturer och helgturer - vanligen kustnära i innerskärgården eller Mälaren. Jag väger ca 80 kg och har väl passerat det värsta nybörjarstadiet, men har fortfarande en hel del att lära när det gäller framförallt min paddelteknik. Jag vet vilken typ av kajak jag vill ha efter att under två år ha provat klubbens olika utlåningskajaker och de jag trivts bäst med är kajakerna med skedda och engelskt stuk... Det jag har svårare att bestämma mig för är vilken längd på kajaken som passar mig.

Det jag kan räkna ut själv och också har praktisk erfarenhet av är att en kortare kajaks fördelar är att de är något lättare (att lasta/bära) och något mer lättsvängda än en längre motsvarighet. Samtidigt har en längre kajak antagligen lite bättre lastförmåga och är något snabbare i vattnet med samma insats från mig.

Men frågan är hur mycket längden egentligen påverkar mig när det bara är ca 30 cm som skiljer mellan alternativen. Vad säger ni på forumet om t.ex. skilladen på kajakerna i tabellen nedan? Alla skulle funka för mig rent viktmässigt enligt tillverkarna, men hur stor skillnad skulle jag märka mellan det kortare och längre alternativet med icke optimal paddelteknik och utan ambitioner att paddla i maxfart några längre sträckor. Om det går att prova båda längderna kommer jag såklart att göra det, men det jag är ute efter nu är era erfarenheter och kanske också ett teoretiskt/tekniskt perspektiv på frågeställningen.
 

Bilagor

  • kajaker.jpg
    kajaker.jpg
    22.2 KB · Visningar: 2,896
Som nybörjare är du nog mest intresserad av lastförmågan. Att gilla långa, ranka lådor brukar höra till att man paddlar med kraft och är van.

Vad väger din veckoändspackning? Vad väger kajaken för du skall väl ha upp och ner den?

Teoretiskt så kan längre våt linje gå fortare, men det spelar mindre roll medan du övar upp din paddlingsteknik.
Hitta en balja du trivs med och ha skoj.

Jag är bara inne på min 4e egna och har mycket kvar att lära, snabbaste jag paddlat i var en K2a som krävde rejäl balans, att det gick fortare berodde på den andre paddlaren var vida vanare än jag var.

go tur
 
Knappast är skillnaden stor. Dock skulle jag nog prova kajaker kortare än fem meter noga. Jag har i alla fall en gång paddlat en kortare kajak (Seayak) som var märkbart långsam, men det berodde kamske mera på skrovet än längden.

Scott HV kan jag för övrigt inte rekommendera om du inte alltid avser packa den tungt. Jag provade den själv och tyckte den var mycket bra på många sätt, men tom flöt den alldeles för högt till och med för mina 100 kg.
 
Mitt tips är att du börjar med att fundera på hur du oftast kommer att paddla. Välj kanot så det passar den användningen. Det kanske innebär att den inte fungerar lika bra till de andra typerna av paddling men antingen så accepterar du det (de få gångerna) eller så lånar/hyr du en lämpligare de gångerna.
 
Som nybörjare är du nog mest intresserad av lastförmågan. Att gilla långa, ranka lådor brukar höra till att man paddlar med kraft och är van.
Lastförmågan är absolut viktig, men min uppskattning är att både den kortare och längre varianten med lätthet klarar min helgpackning volymmässigt (321 L i Atlantic och 277 i Atlantic LV) och då blir den ju inte en avgörande faktor i valet mellan den långa och korta varianten.

Jag förstår vad du menar med långa ranka lådor - har provat dessa också - men precis som du säger är de inte något för mig i dagsläget. Däremot tycker jag inte att någon av kajakerna i listan är exempel på ranka eller exceptionellt långa kajaker. Förvisso är jag nybörjare efter två säsonger, men jag har bra balans och undviker de allra bredaste kajakerna på klubben då jag tycker de är trögare att driva fram och inte ger en extra stabilitet som uppvägt detta för mig.


Vad väger din veckoändspackning? Vad väger kajaken för du skall väl ha upp och ner den?
Alla dessa kajaker är tunga nog (NS Atlantic väger t.ex. 24kg och LV-versionen 23 kg) för att det ska krävas lite teknik och styrka för att ensam få upp dem på takräcket. Ingen av dem väger däremot mer än att jag inte orkar bära dem mellan en bra belägen avlastningsplats och isättningsplats. Behöver jag vagn behöver jag det oavsett om jag har den längre eller kortare versionen tror jag.

Uppskattar att packningen exkl. dricksvatten väger max runt 13-14 kg för en tvådagarstur på vår/sommar. Såvitt jag kan se väl inom gränserna för kajakernas angiva lastkapacitet även om paddlarens vikt närmar sig övre angiven gräns.

Med andra ord blir inte heller den viktmässiga lastkapacieteten avgörande för att välja den kortare eller längre som jag ser det.
 
Senast ändrad:
Mitt tips är att du börjar med att fundera på hur du oftast kommer att paddla. Välj kanot så det passar den användningen. Det kanske innebär att den inte fungerar lika bra till de andra typerna av paddling men antingen så accepterar du det (de få gångerna) eller så lånar/hyr du en lämpligare de gångerna.

Absolut - Av ett års sammanlagda kajaktimmar kommer de flesta sannolikt ha pågått under en dagsutflykt. Packad med utrustning för övernattning kommer kajaken inte att vara alls lika ofta. Menar du att det skulle tala för den kortare varianten (även om alla fyra, specifikationsmässigt, täcker samtliga mina behov)?
 
Knappast är skillnaden stor. Dock skulle jag nog prova kajaker kortare än fem meter noga. Jag har i alla fall en gång paddlat en kortare kajak (Seayak) som var märkbart långsam, men det berodde kamske mera på skrovet än längden.
Jo - det där är ju det jag också har hört och är väl egentligen orsaken till att jag funderat även på längre kajaker trots att jag inte behöver det för lastförmågan.

Scott HV kan jag för övrigt inte rekommendera om du inte alltid avser packa den tungt. Jag provade den själv och tyckte den var mycket bra på många sätt, men tom flöt den alldeles för högt till och med för mina 100 kg.
Det där är ju i högsta grad relevant och inget som nämns på leverantörernas sidor, men förhoppningsvis något man skulle notera även vid en kortare provtur.
 
Du har redan kommit fram till att du vill ha en skäddakajak av brittiskt stuk vilket jag tolkar som att du gillar prioriterar manövrering - paddel och tyngdpunkt före milslukning - kursstabilitet och roder.

Tror många, även jag själv köper den första kajaken med turpaddling och att lastvolym då är en viktig parameter. Insåg över åren att jag får med mig det jag behöver, även för en dryg veckas tur även i en lite mindre kajak. På köpet får du då en kajak som ger mer av det jag tolkar du är ute efter i och med din preferens för skeddakajak - manövrerbarhet och lekfullhet. Trots allt är de flesta utflykter man gör dagsturer eller kortare övernattningsturer.

Sen ska du inte bara titta på längd, du ska kolla på volym också. Jag upplever det som att min Arrow Play tar mer last än min Tiderace Xcite trots att den senare är längre. Har ingen volymuppgift på Arrrowkajaken men den har förmodligen mer volym trots kortare längd. Volym är också viktigt så du hamnar i rätt spann i förhållande till din vikt, vanligare är att man paddlar runt med för mycket volym är tvärtom.

När det gäller manövrerbarhet spelar rocker stor roll, minst lika stor som längd, även sådant som slagens utformning, volymdistribution etc. Många parametrar alltså som spelar in. Rent generellt blir mitt råd att du inte ska gå upp i volym/längd bara med din packning i åtanke.
 
Som Rickard påpekar så är inte längden av kajaken det enda viktiga, skrovets form är en sak som även spelar in väldigt mycket så som slagen, rocker, volymen på de olika ställen osv.
Allra bäst är alltid att själv testpaddla kajakerna och gör sig en egen bild. Det är väldigt svårt att sortera de olika kommentarer från andra och blanda ihop det med sina egna krav och funderingar...särskild när man är rätt ny inom det hela.

Du uppger inte din egen längd men ifall du är lång är det viktig att kolla om du få plats med fötterna i de korta varianterna.
Jag hade själv NS Atlantic för ngr år sedan och gillar den där kajaken. Den är så allround på alla sina sätt, som nybörjare känns den super tryggt och man klara av rätt mkt vatten direkt men den bli ändå inte tråkig sen när man är lite mera duktig utan faktiskt ganska roligt ute i vågorna eller även i lättare fors.
Jag är 182 lång och lite tyngre än du och satt bra i den stora varianten, störde mig lite på att det var väldigt mkt volym i den men å andra sidan kör jag alltid UL packning och använder nu på mina turer rakar motsatsen till kajak, en Arrow Ivalu vilken nog har varit den "minsta" köpeskajak nånsin...
Kommer inte på namnet just nu men samma modell som NS kör med fanns från ett annat märke och en vän till mig har den lilla varianten av denna. Vet inte hur mkt det det verkligen skiljer sig till NS men i denna lilla variant sitter jag okej men det börja bli trångt, en vän som är lite längre än jag få inte plats med benen längre - värd att kolla upp så du få plats ifall det ska bli en sådan.
 
Jag köpte en NS Atlantic i somras. Den ska vara ursprunget till skrovet på den Tahe Reval Midi PE jag hade innan och som jag trivdes med. Atlanticen är snyggt byggd *även på insidan*. Luckorna är lite tunga, men *täta*, vilket är trevligt då jag paddlar blött och rollar å så. Jag har bara kortpaddlat en Scott. Föll för Atlantic.
 
Jag köpte en NS Atlantic i somras. Den ska vara ursprunget till skrovet på den Tahe Reval Midi PE jag hade innan och som jag trivdes med. Atlanticen är snyggt byggd *även på insidan*. Luckorna är lite tunga, men *täta*, vilket är trevligt då jag paddlar blött och rollar å så. Jag har bara kortpaddlat en Scott. Föll för Atlantic.

Tahe Midi Pe är designad av mig Hans Friedel Modellen är gjord i ett ytmodells program beräknad i ett ett beräkningsprogram och sedan fräst i en CNC maskin.

Berätta gärna vem som sagt att skrovet är en Atlantic kopia det förekommer en mängd olika rykten och det är viktigt att sätta stop för dom värsta
 

Bilagor

  • midi_pe.jpg
    midi_pe.jpg
    14.6 KB · Visningar: 2,519
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas i Östersund Längd på paddel Paddling allmänt 1
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
bash Min längd/vikt kontra kajakens Paddling allmänt 6
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
buzztr Längd kontra fart? Paddling allmänt 8
tower Kajak längd Paddling allmänt 7
vid kajakens vikt och längd betydelse sjöegenskaper? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...