Sovsäck för Höst, Sommar, Vår

Hej,
Letar som en galning efter en sovsäck som är lätt och med dun, jag kommer använda den Höst, Sommar och Vår.
Direkt det är plusgrader på dagen och nästan all snö försvunnit drar jag ut.

Planerar att besöka Keb i slutet på April te.x.

Jag har hittat denna säck:
http://www.outnorth.se/sea-to-summit/spark-series-sp3-long-left#Silver

T cof: +2
Limit: -4c
T ex: -20c

Jag tänkte ha ett lakan i den med, och enligt tillverkaren kan man då plussa på ca 6c, vilket skulle göra T conf: till ungefär -2c om man är lite realistisk och endast lägger på 4c.

Den väger endast 690g med vilket är rätt OK antar jag?


Jag är kille och är 186cm lång, så är lite problem att hitta lätta dun säckar.


Men vad tycker ni?
Eller har ni något annat förslag?
 
Eller kanske Western Mountaineering säckarna? Kommer även en ny Haglöfs L.I.M dunsäck i vår som kommer vara varm och lätt.
 
Kolla på Western Mountaineering (Outnorth) och Marmots 850+säckar som Hydrogen och Helium också om det är 850-pris/prestanda du letar efter och vill köpa av svensk butik. Sen finns ju roberts.pl som många tipsar om.

Jag köpte en Marmot Plasma 15 med komf -2 i höstas för samma tänkta användningsområde som du. Har använt den ca 10 nätter i höst/vinter och för mig som är frusen funkar den bra ner till just några minusgrader men det beror väl helt på hur man är som person och om man föredrar att förstärka när det är kallt eller hellre vill ha det lite för varmt och i så fall öppna upp. Brukar du frysa och hur upplever du en tältnatt när du fryser? För mig är det misär att frysa sig genom en natt men vissa verkar oberörda av att sova i sommarsäckar på vintern :)

Observera att Lower Limit / T Lim ofta felaktigt kallas "komfort man" när det i själva verket definieras som att en man kan sova 8 timmar ihopkurad / fosterställning.
 
Om jag skulle köpa en ny säck hade jag nog kollat på roberts.pl

Söker du här på utsidan så hittar du trådar med nöjda människor som betalat 2000-3000kr för en jämförbar säck.

För dig som är 186cm så finns Robert Ultralight 300 i 190cm längd, Comfort Man -1/Limit Man -13, 660gram för €248 (2400kr).

Vill du banta vikten kan du dessutom be dem sätta en halv blixtlås eller strunta i blixtlås helt. Vill du pimpa med mer dun på något särskilt ställe så går det också. Som sagt, det finns mycket du kan ändra/justera helt efter eget behov och deras kundtjänst har iallafall öppnat mina ögon för många nya idéer.

Min nästa säck blir definitivt från Roberts.pl om jag inte ramlar över en Marmot Plasma för en bra peng :)

(om du vill ha min mailkonversation med specifika krav och andra allmänna frågor som jag hade med Roberts.pl så får du gärna den, skicka bara över din e-post här på utsidan)
 
Vill du banta vikten kan du dessutom be dem sätta en halv blixtlås eller strunta i blixtlås helt.

Att köpa eller sy en sovsäck med halvlång dragkedja är ett dåligt beslut i min åsikt. Några gram i viktbesparing för en ganska stor komfortnackdel. Att kunna öppna dragkedjan i fotändan för att kunna reglera värmen i säcken eller öppna den helt för att använda som täcke varma dagar är en möjlighet jag inte vill vara utan;)
 
Det som jag tycker är svårt är att veta vilken T konfort temp som är bra.

Denna har -1,9c
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTPLASMA15LONG

Eller denna som har -7,6 som conf temp.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=22370


Någon av dessa får det bli, tänkte köra den Vår, sommar och höst, så det kan vara kallt ibland på nätterna.
Kommer ha en liner inne i säcken för att undvika att behöva tvätta den så ofta.

Kostnaden är inga problem då jag satsar på att kunna ha den ett antal år framåt i tiden med.
 
Som jag skrev ovan sover jag (frusen) bekvämt ner till ett par minusgrader i Plasma 15. Då har jag underställ, tunna fingervantar, strumpor och tunn balaclava. Jag har sovit några nätter i -10 i den sovsäcken och då behövde jag förstärka med dunjacka och extra byxor.

Är du frusen eller varm? Är det OK att förstärka med extra kläder? Vad prioriterar du? Där tror jag du hittar svaret.
 
Som jag skrev ovan sover jag (frusen) bekvämt ner till ett par minusgrader i Plasma 15. Då har jag underställ, tunna fingervantar och tunn balaclava. Jag har sovit några nätter i -10 i den sovsäcken och då behövde jag förstärka med dunjacka och extra byxor.

Är du frusen eller varm? Är det OK att förstärka med extra kläder? Vad prioriterar du? Där tror jag du hittar svaret.

Jag kan lätt sova med te.x woolpowers underställ antingen Lite, 200g eller 400g har alla sorterna av den faktist.
SÅ jag har ju utrustningen för att kunna sova i det och lite eller 200g är ju standard att jag har med mig som förstärkningsplagg så en 15 är nog rätt ok.

Jag sover sällan med täcke hemma medens andra fryser på nätterna om dom inte har det så är rätt varm av mig.

Edit:
Får 530kr rabatt på addnature med frilufsfrämjandet så det är ju helt OK med =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
hnz Sovsäck + annat för sommar, tidig höst/sen vår Bo och sova 4
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
vexing Sovsäck för vår/höst Bo och sova 15
varg1 Sovsäck för sommarfjäll och Stockholms vår/höst Bo och sova 7
Kicki.H Sovsäck i höst Bo och sova 12
Gohan Yttertyg för höst/vår sovsäck Bo och sova 3
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.