Böcker för en ovan klättrare?

Jag har precis inlett min klättringskarriär, som jag berättar om i min första tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79516

Med anledning av det undrar jag om det finns någon intressant litteratur som kan bidra till mer kunskap om klättring? Jag tänker mig framförallt litteratur som ger inblick i tekniker, utrustning, säkerhet med mera. Sådant som jag kan ha direkt nytta av och gå och testa själv. :)
 
Jag tyckte "Better bouldering" av John Sherman var värd att läsa och behålla. En del info och kanske framförallt underhållande. Här får man allt man kan tänkas undra över i början (re bouldering).

En något torrare men otroligt informationsrik bok med mycket både teori och praktiska övningar för att fortsätta utvecklas som klättrare är "Self coached climber" av Douglas Hunter och Dan Hague. Som sagt lite torr, men väldigt bra med bra lekar och övningar med resonemang om vad som fungerar, inte fungerar och varför.
 
Jag tyckte "Better bouldering" av John Sherman var värd att läsa och behålla. En del info och kanske framförallt underhållande. Här får man allt man kan tänkas undra över i början (re bouldering).

En något torrare men otroligt informationsrik bok med mycket både teori och praktiska övningar för att fortsätta utvecklas som klättrare är "Self coached climber" av Douglas Hunter och Dan Hague. Som sagt lite torr, men väldigt bra med bra lekar och övningar med resonemang om vad som fungerar, inte fungerar och varför.

Intressanta tips. Jag arbetar som fritidsledare på deltid så den andra boken känns något aktuell. Jag söker ständigt nya förslag på hur man kan förbereda intressanta övningar och lekar för olika grupper.
 
Vill du snöra in dig lite på vad man kan göra med sin utrustning så är denna bok rätt bra: http://www.amazon.com/Self-Rescue-H...d_sim_b_4?ie=UTF8&refRID=0FT051TT27T2YFWBQ7KF

Kanske överkurs just nu och den är inte särskild pedagogiskt upplagd. Beskrivningarna är bra, men författaren börjar i fel ända. Det finns dock mycket matnyttigt om man är intresserad av självräddningsscenarion.
Jag borde kanske lägga till att boken jag länkade till förutsätter att man vet hur man bygger ankare och sånt. Är du inte där ännu så är denna bok kanske inte helt rätt, men börjar du såsmåningom fundera på multipitch klättring så kan det vara värt att fördjupa sig lite i sånt här.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktor Gyllenberg Böcker om klättring Klättring allmänt 11
climbermaja böcker? Klättring allmänt 5
melker_vertical Böcker! Klättring allmänt 5
osocker Böcker!! Klättring allmänt 7
eliasw Ny som klättrare 46 år Klättring allmänt 9
hentor Klättrare sökes i Stockholm Klättring allmänt 5
Skogsdjur Klättrare trollhättan/vänersborg Klättring allmänt 1
rebecka.gullberg.9 Klättring och klättrare i Nynäshamn Klättring allmänt 1
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
seon Hur bra klättrare behöver man bli? Klättring allmänt 7
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
a.lex Klättrare i Göteborg? Klättring allmänt 4
KristianMattiasson Söker klättrare i skövde? Klättring allmänt 1
Daniel Larsson Ny klättrare! Klättring allmänt 13
wallyvirginia Vildmarksmässan, inget för klättrare? Klättring allmänt 4
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
fredrik_ Klättring/klättrare i växjö? Klättring allmänt 3
plaskdaja Varför klättrar klättrare? Klättring allmänt 45
utemänniska Boende Teneriffa för klättrare? Klättring allmänt 1
hultis Föräldralediga klättrare i Göteborg Klättring allmänt 2
jtoyra Klättrare i sörmland, sthlm o Luleå! Klättring allmänt 2
Michel.B Forskning om att klättrare mfl saknar ämne i hjärnan? Klättring allmänt 53
Aiki-Kai Svenska klättrare räddade från Stetind Klättring allmänt 0
MIAFIA Från vandrare till klättrare... Klättring allmänt 4
MikeMike Svensk klättrare död i Slovakien Klättring allmänt 3
Buteo Klättrare sökes till Stora Sjöfallet, Gällivare Klättring allmänt 1
Ylvan Höjdrädd klättrare Klättring allmänt 23
jimisola klättrare i problem på lofoten Klättring allmänt 1
pajaflow Franska klättrare omkomna i Tibet Klättring allmänt 0
Peppe83 Uppsala klättrare!!! Klättring allmänt 3
highlandpark Klättrare läser inte Utemagasinet Klättring allmänt 16
olrijo Hur många klättrare i Sverige?! Klättring allmänt 3
utter Klättrare dödsstörtade Klättring allmänt 0
Morphaeus Klättrare i Västerås? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.