Vadställen?

Hej!

Någon som vet om det går att vada jokken mellan Teusajaure och Gagirjavri? På satellitbiderna på eniro.se ser det ut som att det finns några partier med långsamflytande vatten (vilket djup?) och ett par ställen med bredare forsar (vilket vattentryck?).

Mvh Filip
 
En utmaning

Hejsan,

Passerade över jokken du undrar över (om den nu fortfarande räknas som en jokk så långt nedströms...) veckan efter midsommar för tre år sedan. Vi hade med oss en lätt uppblåsbar "kanot" som vi använde för att paddla oss över och tur var det. Den gången hade det inte varit möjligt att vada.

Vill minnas att jag läst att andra upplevt samma sak här på utsidan, så min gissning är att det lär var en rejäl utmaning även senare på säsongen.

/ Stefan
 
Hejsan,

Passerade över jokken du undrar över (om den nu fortfarande räknas som en jokk så långt nedströms...) veckan efter midsommar för tre år sedan. Vi hade med oss en lätt uppblåsbar "kanot" som vi använde för att paddla oss över och tur var det. Den gången hade det inte varit möjligt att vada.

Vill minnas att jag läst att andra upplevt samma sak här på utsidan, så min gissning är att det lär var en rejäl utmaning även senare på säsongen.

/ Stefan

Tack för info. Hur lång sträcka av jokken rekade ni innan ni tog er över, och var ungefär gjorde ni det?

/ F
 
En typisk bit...

Hej igen.

Natten innan vi tog oss över hade vi sovit uppe vid sjön Liermejavri. Därifrån gick vi ner längs den mycket coola sluttningen som går ner mot den förfallna kåtan på kartan. Ungefär 2/3-delar ner finns det en makalös utkikspunkt där man kan se hela nedre delen av Teusavagge breda ut sig. Vi stod där uppe och kikarspanade ett längre tag och det blev som sagt var snabbt tydligt att vada inte var aktuellt. Skulle nog vilja påstå att vi där uppifrån hade bra koll på typ 90% av sträckan mellan sjöarna.

Men jag vill dock påpeka ännu en gång att det var mycket tidigt på säsongen och det var mycket högt vattenstånd. När vi kom ner och gick längs jokken var stora gräs och örtängar under vatten!!! Så om man kommer dit under en torr period i typ September kan det naturligtvis vara möjligt att vada. Men jag hade inte lagt upp en plan som förutsätter detta.

Platsen där vi paddlade över ligger ungefär 1.5-2 km uppströms Gagirjavri, typ där den prickade sommarleden slutar. En stig som vi för övrigt aldrig såg, men den kan ju ha varit under vatten.

/ Stefan
 
Tack för bra svar. Jag tror också att det måste vara sent på säsongen om det alls ska gå att komma över. Det kan vara värt att försök, och i värsta fall får man väl ta båten över sjön vid stf-stugan.

God Jul! / Filiokus
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.