Varning för olämpliga 190-gramsbehållare!

Primus är mitt nya favoritföretag :)
Jepp, bra kundservice
- men jag måste (efter gårdagskvällens otrevliga gasoltillbud) ändå varna för en Primusprodukt som absolut inte var bra. Och det trots att den är en hårt standardiserad produkt! Om det var ett tillfälligt batchfel eller ett generellt fel kan jag inte avgöra - så därför framgår påstämplingen på bilden.

Vad som hände var att jag skulle byta 190-gramstub i min Lindal-adapter. Den har oklanderligt hanterat många olika no-name-tuber genom åren men det här var första gången med en original Primus-tub... Vad som hände var att så fort jag gängade in punkteraren så började det läcka friskt, initialt både som vätska och gas tills jag kvickt reste det hela upp från skruva-läge till ett lodrätt 'bära snabbt ut ur garaget' -läge. Sedan så fick den stå där ute på garageuppfarten under natten och pysa färdigt...

När jag nyss monterade isär apparaten kunde jag konstatera att pressningen i centrum där punkteringsstiftet och dess tätningsring går ner inte ger möjlighet till full tätning EFTERSOM PRESSNINGEN AV FÖRSÄNKNINGEN ÄR FÖR BRANT, FÖR DJUP OCH ALLDELES FÖR LITEN I DIAMETER ! Jag jämförde med den jag tog bort igår - den har en mycket flackare och lite vidare försänkning. Och för att kontrollera om det var adaptern som felfungerat så fäste jag den på en 190-grammare från 'TEMA HEM & FAMILJ' [Jag vägrar kalla det där multivaruhuset för BILTEMA längre] som jag haft liggande säkert lika länge som Primusbehållaren. Det tätade direkt, precis så som jag är van sedan tidigare. Och även den var flackare och vidare i skålpressningen.

Så var försiktiga därute!
Och nej, efter det där så är Primus inte mitt favoritföretag - åtminstone inte vad gäller såna här viktiga saker...
/Odd
 

Bilagor

  • gasläckage.jpg
    gasläckage.jpg
    66.2 KB · Visningar: 1,577
Hm, jo - ett gammalt Optimus Crux som får vara godsvärmare på arbetsbänken vid vissa arbeten.
Den värmer mjukare/vidare än gassvetsen...
 
190-grams behållarna borde försvinna över lag IMHO - det är för mycket incidenter med dessa i jämförelse med de som har återförlutningsbara ventiler. - de är nästan lika otäcka som hantering med T-sprit och T-brännare, som nog är det som orsakar mest incidenter av alla när det gäller camping-kök av olika slag och MF-köken som tvåa i och med förvärmningen och uppflammande låga när man inte värmt tillräckligt - dock är den elden synlig till skillnad från en spritlåga som i princip är osynlig i solljus.

Vet att det är en prisfråga - men frågan om de sparade kronorna är värt skadorna som det kan bli om det blir en incident senare...

Biltema har slutat med dessa för länge sedan (de verka minska ned på gasolprodukter över lag - cp250-behållarna (till japan-köken) är tex. borta nu)
 
Jepp, bra kundservice
- men jag måste (efter gårdagskvällens otrevliga gasoltillbud) ändå varna för en Primusprodukt som absolut inte var bra. Och det trots att den är en hårt standardiserad produkt! Om det var ett tillfälligt batchfel eller ett generellt fel kan jag inte avgöra - så därför framgår påstämplingen på bilden.

Vad som hände var att jag skulle byta 190-gramstub i min Lindal-adapter. Den har oklanderligt hanterat många olika no-name-tuber genom åren men det här var första gången med en original Primus-tub... Vad som hände var att så fort jag gängade in punkteraren så började det läcka friskt, initialt både som vätska och gas tills jag kvickt reste det hela upp från skruva-läge till ett lodrätt 'bära snabbt ut ur garaget' -läge. Sedan så fick den stå där ute på garageuppfarten under natten och pysa färdigt...

När jag nyss monterade isär apparaten kunde jag konstatera att pressningen i centrum där punkteringsstiftet och dess tätningsring går ner inte ger möjlighet till full tätning EFTERSOM PRESSNINGEN AV FÖRSÄNKNINGEN ÄR FÖR BRANT, FÖR DJUP OCH ALLDELES FÖR LITEN I DIAMETER ! Jag jämförde med den jag tog bort igår - den har en mycket flackare och lite vidare försänkning. Och för att kontrollera om det var adaptern som felfungerat så fäste jag den på en 190-grammare från 'TEMA HEM & FAMILJ' [Jag vägrar kalla det där multivaruhuset för BILTEMA längre] som jag haft liggande säkert lika länge som Primusbehållaren. Det tätade direkt, precis så som jag är van sedan tidigare. Och även den var flackare och vidare i skålpressningen.

Så var försiktiga därute!
Och nej, efter det där så är Primus inte mitt favoritföretag - åtminstone inte vad gäller såna här viktiga saker...
/Odd

Hej Odd!
Tråkigt att du fick en sån dålig upplevelse av en av våra produkter.
Alla våra gasbehållare uppfyller den europeiska standarden EN417, och produktionen inspekteras löpande av en oberoende myndighet. Standarden tillåter en viss variation i mått i försänkningen för nålen på gasbehållaren. Våra kök och lyktor uppfyller också en europeisk standard och där finns t.ex. beskrivet hur den tätande packningen ska utformas för att kompensera för måttvariationen i gasbehållaren.

Adaptrar av den typ som är på bilden innefattas inte av någon standard och det är förmodligen därför den inte passar på Primus gasbehållare.

För att vara helt säker på att det inte är något fel på din gasbehållare så får du gärna skicka in den till oss. Skicka ett mail till support@primus.se så ser vi till att ordna en fraktsedel. Notera att det kan ta lite längre tid för svar nu runt jul och nyår, då vi är lågt bemannade.

Vänliga hälsningar
Klas Bäckman och
Eric Svartström
R&D Manager
Primus AB
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carpe.diem Ikeas termos / thermos - en liten varning Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.