Luxe outdoor

Hej!

Undrar om någon har erfarenhet av Luxe Outdoor generellt. Tänker mer specifikt kring pyramidvarianterna Mini Peak II och Sil-minipeak.

Det som lockar mig är relativt låg vikt och lågt pris. Olika knäppetältsformer gick hyfsat en vecka i fjällen(sommar)i lumpen, så jag har inte alltför höga krav på komfort och vindstabilitet.

Tacksam för eventuella reflektioner utan att få alltför många dyra toppklass-tips:)

Mvh Erik
 
Jag köpte nyss ett Sil Hex-peak 1-manstält. Jag har bara provat att sätta upp det i trädgården men inte mer än så. Jag använder en billig ebay-vandringsstav som mittpelare. Jag funderar dock på att köpa en sån här: http://www.backpackinglight.co.uk/shelter-accessories/WA114.html alternativt att använda två vandringsstavar för ökad stabilitet.

Jag har även köpt till extra tältpinnar på ebay för att kunna använda separata tältpinnar till innertältet. Det kanske är en vanesak men jag tyckte det var lite meckigt att sätta upp annars. Det ger en ökad vikt på 90g men det tycker jag det är värt. De jag köpt är lite längre och kommer användas till yttertältet medans de medföljande, ganska korta, kommer användas till innertältet. Jag kan ge en recension sedan när jag provat att sova en natt i tältet.

//Axel
 
Jag köpte nyss ett Sil Hex-peak 1-manstält. Jag har bara provat att sätta upp det i trädgården men inte mer än så. Jag använder en billig ebay-vandringsstav som mittpelare. Jag funderar dock på att köpa en sån här: http://www.backpackinglight.co.uk/shelter-accessories/WA114.html alternativt att använda två vandringsstavar för ökad stabilitet.

Jag har även köpt till extra tältpinnar på ebay för att kunna använda separata tältpinnar till innertältet. Det kanske är en vanesak men jag tyckte det var lite meckigt att sätta upp annars. Det ger en ökad vikt på 90g men det tycker jag det är värt. De jag köpt är lite längre och kommer användas till yttertältet medans de medföljande, ganska korta, kommer användas till innertältet. Jag kan ge en recension sedan när jag provat att sova en natt i tältet.

//Axel

Tack Axel för din kommentar!

Är det vandingsstaven som är för mjuk för bra stabilitet?

Ser att Hex-Peak är ännu lättare. Köpte du på nätet inom EU?

Mvh Erik
 
Jag beställde från packalatt.se Staven är 135 cm helt utfälld. Men då blir den ju mer skör då den är fullt utfälld. Jag har läst flera recensioner och tydligen så klarar tältet rätt kraftig vind, men recensenterna rekommenderade att man använde två stavar för extra stabilitet vid blåsiga förhållanden.
 
Specialare...?

Jag beställde från packalatt.se Staven är 135 cm helt utfälld. Men då blir den ju mer skör då den är fullt utfälld. Jag har läst flera recensioner och tydligen så klarar tältet rätt kraftig vind, men recensenterna rekommenderade att man använde två stavar för extra stabilitet vid blåsiga förhållanden.

Har funderat på om det inte går att lägga något under staven för att höja upp den om den är på gränsen till för kort? Eller i tillfälle att det blir hård vind och man börjar oroa sig för stavens svikt. Då kanske det hjälper om staven kortas ner...av en sten, upp och nervänd triangiakastrull, ryggsäck med något i...?
 
Har funderat på om det inte går att lägga något under staven för att höja upp den om den är på gränsen till för kort? Eller i tillfälle att det blir hård vind och man börjar oroa sig för stavens svikt. Då kanske det hjälper om staven kortas ner...av en sten, upp och nervänd triangiakastrull, ryggsäck med något i...?

Det borde gå.
Jag beställde dock en msr-tältpinne som man kan anpassa i längd (drygt 200 SEK på ebay). Jag gillar vandringsstavsidén om man ska vara i låglänt terräng, men ska jag upp till fjälls så vill jag inte riskera att bryta vandringsstaven om jag ramlar och då stå utan tältpinne till tältet.
 
Det är handtaget nedåt som gäller, va? Hur ser fästet i toppen ut?

Har också klurat lite på det där med att hjälpa staven lite grann på vägen. Mina idéer i dagsläget är väl sten, tejprulle (sporttejp ~4 cm) eller att helt enkelt sätta den i en känga. Eller en kombination av flera av ovanstående (tejprulle i känga som står på stenar).
Rejält ihopvikta byxor borde ge en liten skjuts också.

Beror ju lite på vad man har att tillgå :)

Det som gör mig lite fundersam med de här tälten är hur dragigt det blir. Speciellt eftersom jag är lite mer sugen på minipeaken än hexpeaken men då blir det bara myggnät i innertältet.
 
En liten bit metallrör som passar lagom utanpå stavens spetsdel kan användas som förlängning. Alternativt kolfiber om man är mycket viktmedveten.
 
Tack för många reflektioner!

Tänker mig att något som inte direkt behövs i lägret kan användas. Men helst något som inte ska användas till annat. Oftast är ju marken inte direkt jämn, så då kan man ju med fördel sätta mittpunkten på en upphöjd tuva/sten eller liknande. Ger fort 10cm plus.

Stavbrott är en viktig påminnelse. Kan man använda en stav, så minskar risken iaf.
 
Jag har använt ett hexpeak Under 10 nätter sedan i julas och jag är skitnöjd. Tar lite plats i packningen, minimal vikt och enkelt att sätta upp. Väl uppe tål det både ösregn och rejäla vindstötar och jag sätter upp det med dubbla stavar med handtaget uppåt, trugan hindrar ju staven från att sjunka ner.
138 cm känner jag är ideallängd och det är lätt att justera.

Fördelen jämfört med andra enmanstält är att jag kan släppa ner innertältet och sitta på madrass och sovsäck och då ha en rejäl yta att laga mat på. Tältet går även att sätta upp utan stav och då med tre pinnar i kryss som man hittar i skogen eller att man fäster ett snöre runt en gren och hissar upp tältet.
Medföljande pinnar är dock som sagt i kortaste laget.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    84.4 KB · Visningar: 1,772
Ett luxe outdoor - sil habitat är på väg hem till mig. Jag kan återkomma när jag testat

Vi var ute och sov igår. 2085 gram med packpåse, kompressionsrem, tältpinnar och stormlinor så den angivna vikten (2.08kg) stämmer nästan på grammet.

Kvalitetskänslan var hög, speciellt ytterväven. Golvväven får jag se hur tät den håller sig i väta. Jämfört med mitt MSR Hubba så tycker jag att man känner att det är ett billigare tält, men det är ingen markant skillnad.

En viktig detals som saknas är tvåvägsdragkedjor på ytterdörrarna. Man kan alltså bara öppna dörrarna i yttertältet nedifrån vilket är rätt synd. Jag öppnar ofta uppe för ventilation eller när jag lagar mat inne i tältet. Det är även trevligt om man vill titta ut utan att behöva kravla hela vägen till bortersta nederdelen för att öppna upp tältet. Inga fästen för lina/lampa finns heller i mitten av tältet och det hade varit en fördel.

Tältets för mig stora fördelar är den enorma innerytan. Tältväggarna i fot och huvudändan är nästan vinkelrät mot marken - mycket plats för stora fötter! Även takhöjden är mycket generös.

Vindstabilitet/hållbarhet/vattentäthet kan jag inte säga något om än så länge, men tältet ska användas ca 70 nätter i sommar, så jag kanske kommer hit och gnäller om det funkar dåligt :)

Jag har även en tarp från luxe outdoor som jag gillar. Luxe tycker jag m a o verkar som bra grejer även om vissa trevliga detaljer saknas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.