Småland, Dumme Mosse norra delen?

Tänkte utforska norra delen av Dumme Mosse nångång snart, men när jag läste i lokala broschyren så står det mest om vintern. Finns det inte spångar som det gör på den södra delen, söder om RV 40?

Vindskydd finns det ju så man kanske måste skippa tältet och sova i vindskyddet, iof med lite brasa så kan det ju bli mysigt.
Någon som testat norra delen utan att mossen är frusen?
 
Det finns inga spänger alls, blött som en grund sjö och går inte att gå på. Vänta tills mossen frusit alternativt ta på dig stora snöskor eller vadarstövlar. Vindskydden är inte i bra skick... Börja med att försök och ta dig ut till första vindskyddet nära Axamosjön så förstår du vad jag menar :)

Med vänlig hälsning,
Magnus
 
Det där vindskyddet nära Axamosjön går inte ens att ta sig fram till om det är riktigt blött, vilket jag upptäckte efter en lååång dags vandring i oktober för ett par år sedan. Vi tog oss efter mycket om och men fram till bara något tiotalet från vindskyddet, men det var helt omöjligt att korsa de sista metrarna av vallgrav... Eftersom vi inte hade tält blev det forcerad mörkermarsch in till centrala Jönköping istället. :)
 
Skidade vinterleden någonstans -09/-10. Kryssen och vindskydden var ganska uppätna av mossen. I så gott som alla vindskydd var det is på golvet. Tror att det skulle gå att ta sig till någon ö kanske. Prova komosse istället?
 
Jag får ta och besöka båda, en misslyckad utflykt är ju ändå en utflykt.

I mina olika arbeten har jag faktiskt "brutit" torv, bortåt Bottnaryd, kanske är en del av Ko mosse det med, lustigt vad man glömmer..

Tack för tipsen.
 
Brukar hålla till på den södra delen av Dummemosse. Jag har också hört att det inte ska finnas några spångar på norra sidan R40. Jag har inte sett någon vara där och vandra heller.
 
Jag har försökt mig på den norra delen. Hade en entusiastisk ide att korsa den och ta mig genom skogarna som kommer efter. Det var en mycket svettig och varm dag där jag gjorde många försök att följa den led som finns utsatt men det var stört omöjligt. Mycket riskabelt att ge sig ut där med ryggsäck då man lätt trampar snett på tuvorna. Och till åtminstone min förskräckelse insåg jag att alla försök att bräska rakt genom dom små öar av skog som finns får man slåss med tusen och åter tusen korsspindlar som för övrigt bits ganska duktigt. Det slutade med att jag tog cykelvägen längs göteborgsvägen framåt kvällen och slösade sex timmar på att gå i många cirklar.
Med andra ord. Google earth är inte så bra i alla lägen, och mossar ska man helst försöka undvika. Om det inte är spångat förstås.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.