3p tält 4season - Hur viktigt är vikten?

Hej alla glada!

Jag är på jakt efter det optimala tältet men vet inte om jag tänker rätt.
Självklart har alla egna preferenser men uppskattar tips från egna erfarenheter.

Har inget emot att spendera ordentligt med stålar på rätt produkt. Så länge kvaliten håller så räknar jag med att få tillbaks det i livslängd och upplevelser.

Jag tänker att ett kvalitativt helårstält ger mig mest bang for the buck.
Alltså ett 3p (oftast 2p + hund + packning, prioriterar därför lite extra utrymme) tält som klarar alla fyra årstider.
Jag tänker helårstält för tanken att jag inte skulle kunna ge mig ut på vintervidderna för att tältet inte räcker till skrämmer mig. Det känns begränsat. Även om jag inte kommer vara en frekvent vinterbrukare så känner jag att möjligheten är trevlig. Men detta kanske är helt fel?

Snöade in mig på ett kupoltält från North Face modellnamn VE 25 summit series. Varför? För en amatör som mig så kändes det som att det klarar vad som helst. Det gillar jag. Har dock förstått att vikten är det stora negativa på det tältet. Men hur petit blir det med vikten? Spelar 3kg mot 5kg så stor roll? Vi kommer ändå oftast vara två personer som kan dela på packningen.

Tänker jag rätt? Eller är det bättre att skaffa ett ultralätt 3säsongs tält och sedan komplettera med ett hardcore tält som klarar vinter och expeditioner?

Vikten kanske får lida om man som jag är ute efter så brett användingsområde som möjligt?
Vandringar, vissa kajakturer, vissa vinterturer. Ett tält som håller helt enkelt.

Tackar på förhand.

Ps. Hur mycket brukar er packning väga?
 
VE-25 är ett väldigt bra tält, men dess geodesiska konstruktion kostar vikt. Ska du röra dig i de skandinaviska fjällen är ett tunneltält oftast lika bra vad gäller stabilitet, men betydligt lättare. Köper du ett med stor absid får du även ett förträffligt "extrarum", speciellt om du gräver ett dike i absidutrymmet, så man kan stå upp.

Ska du upp i högalpin miljö kan dock ett geodesiskt tält vara bättre. Vinden kommer från lite mer oberäkneliga riktningar och det kan vara svårt att slå upp ett tunneltält på exempelvis en liten klippavsats.

När jag en gång i tiden köpte tält för vintercamping valde jag ett 3-manna geodesiskt tält. Ett Mountain Hardwear Trango 3.1. Det är ofantligt stadigt och känns väldigt tryggt när det blåser på. Men jag är ändå lite avundsjuk på min kompis som ungefär samtidigt köpte ett Hilleberg Nammatj 3GT. Hans tält väger 2 kg mindre, är fantastiskt rymligt och nästan lika stadigt som mitt.
 
Svårt att svara på hur viktig vikten är 😄
Det handlar mest om dig och din ev. kamrat som ska bära. Jag personligen gillar rejäla grejer där det är befogat, tält kan vara ett sånt område.
När jag ska köpa tält nästa gång blir det troligen ett tunneltält med absid (läs Hilleberg GT av nåt slag). Svårt att slå yta i förhållande till vikt på ett tunneltält. Dessutom är det oftast enklare att slår upp den typen då inner och yttertält är sammankopplade, vet ej hur det är på TNF.

Om du tror dig veta att du kommer att använda tältet på vintern, satsa på ett fyrsäsongstält. Annars kan du lätta lite på kravet men jag vet inte hur mycket vikt du spar.

//Per
 
Vikten är enligt min erfarenhet rätt så viktig för trivsamheten på turen, särskilt om den bärs på ryggen. Är du inte redan ute på vintern så skulle jag nog råda dig att köpa ett stadigt 3-säsongstält i första hand (typ Bergans Compact Light) och ordna ett redigt vintertält vid behov senare. Vinterexpeditioner kräver ändå såpass mycket ytterligare pinaler att ett tält blir en mindre del i det hela. Jag skulle också direkt avråda från tält där man inte reser inner- och ytter-tält samtidigt, det är väldigt opraktiskt.
 
Jag har ett TNF Mountain 25(som i princip är tvåpersoners-varianten av VE25) och kan säga att om det blir riktigt jäkla blåsigt så föredrar jag det tältet framför en del stugor jag har varit i... :)
Det går att spänna tältduken som ett trumskinn så varken vind eller snö biter på den.
MEN, det är mer meck att sätta upp än ett tunneltält(då jämför jag med mitt HB Nallo 2 GT) och det väger ju som den bunker det är. Absiden är inte mycket att skryta med heller.
Jag skulle föreslå TS att titta på t.ex. HB Nammatj 3 GT som väl inte skiljer sig så mycket i pris(?) från TNF VE25 men säkert är nästan kilot lättare och har grymt med utrymme.

Avslutar med ett par bilder på HB Nammatj 3 GT in action:
1- Vind som vred och ökade under natten, fick den rakt i sidan, tältet låg nästan platt utefter marken men reste sig upp på morgonen igen :) , grejerna höll. Dock hade de i gruppen som hade ett TNF VE25 en behagligare natt, i en annan grupp havererade några tält fullständigt denna natt - ajöss med det toppförsöket...(bild: Micke P)
2- När det började snöa blött på natten behövde vi i HB sträcka upp grejerna lite(ja, det ser för jävligt ut, jag vet men vi gjorde frukost först...) sånt här väder fixar TNF galant(bild: Roger B)

Summa summarum - Om man ofta tältar under extrema förhållanden är kanske TNF att föredra men annars tycker jag nog att HB Nammatj är väl så bra.
 

Bilagor

  • Vind.jpg
    Vind.jpg
    100.7 KB · Visningar: 851
  • Snö.jpg
    Snö.jpg
    68.8 KB · Visningar: 1,156
Svarar inte på frågan men jag tycker det vanliga påståendet "tunneltält är lättare" är missvisande. Det beror till stor del på att man jämför med tunneltält med endast en ingång, t.ex. Nallo 2 vs Allak. En bättre jämförelse (funktionsmässigt) är då Allak vs Kaitum 2 och då är viktskillnaden 300 g istället för 900 g.
 
Tusen tack för alla svar! Verkligen bra inputs. Nu har jag fått mig lite matnyttig info och en del att fundera om. Återkommer hur allt slutar :)
 
När jag skaffade tält till mig och sambon tänkte jag som du och skaffade ett 4-säsongers. Älskar i och för sig tältet, men har ändå ångrat mig och tänker nu att jag ska skaffa ett betydligt lättare alternativ. Blir att använda det tyngre när det är extra risk för lite värre förhållanden (tidigt och sent på säsongen samt i mer alpin miljö).

Men som alltid handlar det mestadels om personlig preferens och primärt användningsområde. Fjäll, alperna, vandringsleder i skogen? Vandra långt varje dag eller kortare med mer fokus på lägerlivet? Mer kajak och mindre vandring?

Vikten är faktiskt ganska viktig och ett kilo skillnad på tältet är mycket. Men om man inte ska kånka så långt eller ofta och dessutom tältar på kobbar i skärdgården eller liknande vid paddling kan det vara värt att satsa på det tyngre.
 
Viktskillnaden mellan kupoltält och tunneltält beror väl på flera faktorer.

Dels så har ett tunneltält bara bågar i ena riktningen, ett kupoltält har så att säga bågar i flera håll. Det gör att det blir fler meter båge för kupoltältet.

Sen är ett kupoltält i princip alltid ett halvklot, det går inte att göra större i bara ena riktningen. Ska man göra det längre så måste det också göras både bredare och högre (vilket ger både fler meter båge och mycket mer duk). Ett tunneltält kan man i viss mån göra längre genom att sätta mer tyg mellan bågarna.

Ok, en del kupoltält är lite ovala, så i viss mån kan man göra det längre utan att göra det bredare, men höjden blir svårare att komma undan.

För små tält så blir skillnaden kanske inte så stor i absolut vikt, men den procentuella skillnaden blir rätt stor.
 
En ännu bättre jämförelse är Allak vs Kaitum 3. De väger nämligen lika mycket och har lika stor innertältshöjd (105 cm). Men Kaitum 3 är ett 3-mannatält.

Det är också en bra jämförelse. Det jag tänkte på var att två ingångar höjer komforten på lägerlivet (om man är 2) och att det ofta förbises när man väljer Nallo/Nammatj och pratar föredelar/nackdelar med (HB:s) tunneltält vs fristående. I mina ögon är det mer intressant att jämföra med Kaitum och Keron men låt oss inte starta en en-ryggsäck-som-passar-alla-tråd :)
 
Två tält :)

Hejsan.

Själv kör jag med två tälts lösningen och är mycket nöjd med detta. På barmarkssäsongen är det ett Hilleberg Anjan som gäller. Ett mycket lätt och trevligt tält som har den extra fördelen att det tar mycket liten plats i ryggsäcken :)

På vinterturerna byter jag till ett Hilleberg Savio som totalt sett är det mest kompetenta tält jag någonsin ägt. Gillar det till exempel mycket bättre än det North Face VE25 jag hade innan. Det två största fördelarna med HB är dels att man slår upp både inner och yttertält samtidigt + att Hillebergs lösning med krokar så man jan vindsäkra bågarna innan man slår upp tältet är helt överlägset i hård vind.

Visst är det inget snack om att Saviot är ett tungt tält det med, men då jag kör med pulka på vintern är vikten inte lika avgörande.

Så mitt tippa är att köp två tält. Visst blir det en större investering. Men fördelen är ju att man får ett lättare tält på sommaren och ett robustare på vintern. Dvs inga kompromisser. Dessutom: om man antar att tältens livslängd främst bestäms av antalet nätter man sover i dom så kommer ju två tält "leva" längre vilket innebär att på lång sikt blir merkostnaden mycket liten.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...