Solglasögon för vandringen

Jag letar efter snygga och effektiva solglasögon. Jag är lite ljuskänslig. Jag vill fortfarande kunna upptäcka fåglar m.m eftersom jag är fågelskådare.
 
Närmsta bensinmack eftersom jag alltid tappar bort dom. Annars är Klagers linje lite intressant. Bra grej när man kommer upp till åren är solglasögon med läsruta
 
Hassex inledning är intressant för var du närsynt från början kan en läsruta vara ett alternativ, en lösning är ett hål på lämpligt ställe i glaset om det fungerar för dig.

Är du i behov av glasögon med slipning så kan din optiker hjälpa dig. Mina två par vintersolglasögon har dubbel färgbeläggning förutom antireflexbehandling och de fungerqar utmärkt. Skillnaden är att mina bergsglasögon är helt i plast och har sidobländen samt nässkydd. Mina metallbågade brukar jag främst vid kusten. Givetvis senilsnöre i bägge paren.

go tur
 
Vilket par som helst med polariserande glas funkar bra. Precis hur mörka och vilken färg är smaksak samt beroende på var och när man vill använda dem.

Personligen tycker jag att bruna glas ger behagligt ljus men också gör det väldigt svårt att se orange och röda markeringar om man följer en led. Särskilt om de är av lite mörkare variant.

Jag har ett par Julbo med deras bruna kamelontlins, den har fungerat väldigt väl i Alperna och på snö men tycker de är för mörka i skogen och på sjön får man mycket bättre kontrast med grå/blå linser.

Sambon har en annan model från samma tillverkare med ljusare linser i gråblå färg. De är helt underbara på sjön och man ser bättre detaljer i skogen med dem, men det är inte samma behagliga, mjuka intryck som mina bruna.
 
Har du glasögon till vardags? Fotokromatiska slipade glas kan då vara en bekväm lösning. Hur gammal är du? (accomodation försämras med åren).

Thure
 
Behagligt ljus

Jag vet inte om jag uppfattar din frågeställning rätt men är det ljust bara solglasögon du behöver så använder jag själv ett par skyddsglasögon. Skaffade ett par i jobbet och trivdes mycket bra med dem. Jag är också ljuskänslig så jag började använda dom även vid bilkörning och sen även hemma. Dom ger ett mycket behagligt ljus utan för den skull varken förvränga verkligheten i någon konstig färg eller göra allt till kvällsljus. Numera har jag dom på vandringar, när jag cyklar och annat friluftsliv.
Stort plus för priset och minus för att de inte är repfria men vad kan man begära för det priset.
Märke Zekler, modell Silver HC/AF.
Finns på byggvaror handeln och liknande.
 

Bilagor

  • zekler_31.jpg
    zekler_31.jpg
    80.4 KB · Visningar: 1,103
Färg och ljusblockering är de viktigaste faktorerna, för minimal förvrängning av färger, vilket jag tror är väldigt bra vid fågelskådning, välj gråa glas.
Ju mörkare, desto bättre skydd, men sämre sikt, mörkare är bra om du plågas av ljuset, ljusare om du har problem att se med dem, där är det du som vet dina egna behov bäst.

Övriga faktorer som kan spela in är polariserande glas, de filtrerar bort reflekser på ett bra sätt, det går se ned i vatten vid fiske till exempel, men har svårt att tänka att det skulle vara nödvändigt vid fågelskådning.
UV-skydd är en faktor, vilken glas eller plast som helst i alla glasögon filtrerar bort gott och väl över 90% av UV-strålar, solglasögon filtrerar ännu effektivare, så solglasögon med 100% UV-skydd tar bart de sista 1-2 procenten. Vid en del ögonsjukdomar eller om du tycker att solskyddskräm bör användas även vid regnväder, gå för 100% UV-skydd, annars är det mest ett marknadsföringstrick.
Antirefleksbehandling kan vara bra om du ska fotograferas i glasögonen, annars är det inget som du direkt märker av.
Antirepbehandling gör det något lite svårare att repa glasen, men inte svårt. Lite försiktighet med glasögonen och förvaring i etui undviker repor betydligt effektivare än dåligt behandlade glasögon med antirepbehandling.

Det viktigaste är att hitta bekväma glasögon i önskad färg (både på glas och bågar) och passande mörka. Optiker eller bensinmack? Beror mest på budget och önskad kvalitet.
 
Jag har ett par adidas som jag älskar, jag kan sätta in ett klipp med min styrka eller bara ta bort klippet så är dom vanliga solglasögon utan styrka som Jah kan ha med mina linser.

Man kan även väldigt enkelt och smidigt byta glasen i dom ( tar ca 1min utan verktyg ) jag har gula, genomskinliga, mörka, polaroid glas till dom.
Helt perfekt

Kan även byta ut karmarna mot spännen osv.
 
Jag har ett par adidas som jag älskar, jag kan sätta in ett klipp med min styrka eller bara ta bort klippet så är dom vanliga solglasögon utan styrka som Jah kan ha med mina linser.

Man kan även väldigt enkelt och smidigt byta glasen i dom ( tar ca 1min utan verktyg ) jag har gula, genomskinliga, mörka, polaroid glas till dom.
Helt perfekt

Kan även byta ut karmarna mot spännen osv.

Du har möjligtvis inte en länk till dom du rekommenderar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.