Klocka för höjd och djup

Hej,

Jag äger idag en Suunto Core klocka som jag inte riktigt begripigt mig på, den skall mäta höjd och djup. Men för att få den att mäta höjden rätt så måste man ständigt kallibrera den tydligen (efter lite läsning här på forumet). Vilket jag tycker är för omständigt.

Kort och gott, finns det någon klocka som är mer automatisk. Som kanske synkar sig själv mot GPS eller något, så man slipper pilla med klockan helatiden?
 
Suunto Core är en barometrisk höjdmätare.

Det mäter alltså höjd efter lufttryck och måste därför kalibreras beroende på väder och lokala lufttryck.

Det du efterfrågar är en klocka med GPS som mäter efter satelliter, men då får du räkna med en batteritid på några timmar när gps:en är igång.
 
Ju mer funktioner i en klocka desto mera som går sönder och det är därför bäst att prioritera vad som är viktigast. Djupmätare under vatten eller höjd? Finns GPS-klockor med batteritider på typ 15 timmar om jag minns rätt.

Thure
 
Att mäta höjd med barometer (som klockro oftast gör) innebär små förändringar i tryck - dvs den måste kunna mäta små förändringar medan tryck under vatten varierar mycket mer "per djupmeter". 10 meters vattendjup är en hel atmosfärs tryck. Och hur ska klockan avgöra om du är över eller under vatten?
På nyare klockor kan man välja om man vill se en tryckförändring som väderomslag eller förflyttning i höjd - tror tom att min Garmin kan ställas in att på natten tolkar den väderomslag meda dagtid är det höjdförändring. Jag använder inte funktionen - när höjd är viktigt kalibrerar jag klockan som del av morgonrutinen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Höjdmätare

Att mäta höjd med GPS är inte så enkelt då sateliterna ju finns högt ovan oss - det är lättare att triangulera in X och Y (lat/long) med precission än Z (höjd). Du kan goggla fram mycket trogopnometri och matematik kring detta. Men tänk att du stter i en 2 höga master placerade ganska nära varandra och ska försöka avgöra hur högt en mellanavsats sitter - det är inte så lätt. Om du istället står på marken och går 100m söderut från masterna och sedan tillbaka och 100m öster om masterna så kan du krysspejla in deras position med bättre precision.
Jag vet inte om det var en så bra liknelse men ett försök att förklara problemen med att mäta höjd "uppifrån".
Sen kan man låta GPS bestämma position och baserat på det ha en model av jorden där man för varje position har en höjd men det bli väldigt många punkter att hålla reda på om det ska bli med precsion.

Och allt ska få plats på armen.

/Patrik, just nu cirka 10 möh men jag ser havet från fönstret så det är inte klockhöjd :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3
hbgsnix Glasögonbärare på högre höjd? Utrustning allmänt 25
zeromaker Rätt höjd i Stockholm Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.