Projekt Sy en Hammock

Kraftigt linnetyg är mycket starkt,liksom en del möbeltyger.Markisväv kanske också ett alternativ? Liksom det man syr båtkapell av.Nu tänker jag på hammocken,inte taket.
Taket kan du ju ta vad som helst som är vattentätt till.Kanske ett trekantigt,stort solsegel från t ex biltema och klippa om och sy till som du vill ha det :)
 
Sy hammock

Jag använde Pertex ca 80 gr/m2. Gjorde den enligt Ed Speers modell (eller Imrisk) men med dubbelt tyg så att liggunderlaget inte glider omkring. Funkat utomförträffligt i snart 10 år...
Lycka till!
/p-a
 
Hejsan.
Mycket tyg.
Kika efter någonting lättvikt...
www.extremtextil.de.
Klicka på den brittiska flaggan.
Ripstop, coated...typ 40gram
Eller nåt från www.shelby.fi.
Mvh
Ps
Blev själv sugen på hammock DIY... Gör gärna en projekttråd med bilder och funderingar... DS
 
Senast ändrad:
Youtube

Inte ett svar på frågan men ett tips är att det finns mycket bra filmer på Youtube som i detalj beskriver hur man gör sin egen hammock. Jag gjorde en bridge-hammock i somras utan större svårigheter. Köpte tyg från extremetextile, typ 50g/m2 men använde det dubbelt.

Hittar tyvärr inte länkarna med det finns bra tabeller på flera amerikanska hammocktillverkares sidor där man ser vilken vikt (tjocklek) på tyg som krävs för vilken personvikt. Googla :)

Lycka till.

/ Tomas
 
spinnakerväv funkar hyffsat till hängmattor, det är lätt och starkt. Men kan vara lite prassligt beroende på tillverkare. Brukar finnas tillgängligt lokalt beroende på var du bor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.