Vintersäck i syntet för damer, europeisk butik?

Hej!
Letar efter en vintersäck åt min flickvän som har börjat frysa mer och mer nu under höstens mörker.
Jag själv i en Mountain hardwear lamina 0 under vintern och är nöjd. Den har komfort på -18c för män och den är riktigt skön. Något stor kanske, men funkar för mig. Jag har inte hittat den i dammodell, och inte heller många andra bra syntetsäckar för damer i kalla grader. Hittils har hon kört på dubbla säckar men inte varit jätteupphetsad över det.

Hon är 163 lång och väger runt 52kg, så det behövs en liten säck.

Tips någon?
Helst syntet då det förekommer bivacker som ofta är en fuktig aktivitet.
Hur funkar det med dun+bivacksäck?

Tar gärna emot tips på svenska eller europeiska länder för att slippa allt strul med att beställa från USA/Kanada.
 
Jag är rädd att Ajungilak gör alldeles för stora säckar, din flickvän kommer antagligen börja frysa i en Tyin Exp redan runt -5 enbart på grund av storleken.

Just nu verkar det snudd på omöjligt att hitta syntetsäckar för kallare grader anpassade för små personer.

Haglöfs brukade ha men just nu går deras varmaste syntetsäck ner till -7 för damer, det kanske är för lite för de temperaturer ni tänker sova i?
 
Tack för alla svar!

Kanske får spana mer på dunsäckar och komplettera med bivvibag. Vi får prova oss fram, kanske snacka lite med någon fet butik i tyskland på nästa alptransfer :)
 
....
Helst syntet då det förekommer bivacker som ofta är en fuktig aktivitet.
Hur funkar det med dun+bivacksäck?
...

Är det fråga om långa turer? Dun + bivacksäck har jag använt en del under korta turer på en och två nätter utan problem. Dock är det säkert så att fukten blir ett problem under längre turer med bivacksäck.

Annars tycker jag att dunsäckar är överlägsna. Lättare, varmare och framför allt mycket mera långlivade. Priset är förstås högre.
 
Bra dunsovsäckar

Hejsan,

Om man vill ha "måttsydda" saker är dessa ofta svåra att hitta bland de lite större märkena. Är ju som lite svårt att göra en specialorder om sömnaden ligger i en fabrik någon stans i Kina eller liknande.

Så mitt tips är att beställa från Roberts som verkligen förstått det där med att ha anpassningsbara sovsäckar. Man kan välja bland 23!!! olika storlekar på sin sovsäck. Dessutom kan man välja vilken dunkvalité man vill ha och det går även att specialbeställa vilket yttertyg som man vill ha. Kort sagt, man får exakt det man vill ha. Bra kvalité är det också :)

Men det är ju som sagt var dunsovsäckar.....

Om man går in på deras hemsida och sorterar på komforttemperatur, så har de 12 olika sovsäcksalternativ med komforttemperatur mellan -16 till -20 för kvinnor. Ett exempel med just -18 i komforttemperatur är http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_voyager#_spiwory ... om man väljer 850-dun och modell 800...

/ Stefan
 
Tittade in här eftersom jag också söker en vintersovsäck som helst ska klara ned mot -30 då jag kör med hundarna vintertid. Har inte haft möjlighet att tälta ute vintertid förut , utan bara kört dagsturer, men nu blir jag mer och mer sugen på det så jag tänker att det är lika bra att slå på stort på en gång. Är allergisk mot dun men kanske fungerar det när det är kallt eftersom jag tål ylle bättre i kyla trots att jag är allergisk mot det också. Min nästa övernattningstur blir i mitten på november så redan då behöver jag ju en bättre sovsäck då jag ska till Dalarna och det ju finns risk för ganska låga temperaturer nattetid.

Jag är också kort, under 1,60 cm.. Ska följa den här tråden och kolla upp Roberts också :)
 
@Snöboll

Om du ska transportera din sovsäck på släde så är möjligheterna oändliga. :)
Du skulle kunna skaffa en stor sovsäck som exempelvis Ajungilak Tyin Exp och sedan använda en tunnare sommarsovsäck inuti för att fylla ut volymen. (Det är så jag använder min Tyin)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karpaterna.se Dubbla sovsäckar -> vintersäck Bo och sova 17
peter1959 Ny vintersäck ? Bo och sova 9
Spinspider 2 sommarsäckar = 1 vintersäck? Bo och sova 11
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
Staffan Andersson Vintersäck för kvinna Bo och sova 15
Larrys Vintersäck? Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
Ratatoskr Sovsäck - syntet Bo och sova 18
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
dr_ljungberg Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12 Bo och sova 15
schnellfahrer Tunn syntet ! Bo och sova 0
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.