Liggunderlag och vatten

I somras vandrade vi 12 dagar på GR 5 i franska Alperna (se www.bergtagna.se). Boendet var sex nätter i tält och övrigt på Gîtes d'étape. Vi försöker packa lätt på våra vandringar utan att försaka för mycket av bekvämligheter och livets goda. Men denna sommaren var vi "viktsnåla" när det gäller liggunderlaget. Vi körde med vars ett liggunderlag som vi skaffat för en mindre slant på varuhus. Usel kvalitet, usel komfort men lätt och billigt! Kan vi få tips om liggunderlag med hyfsad komfort men ändå ej för tungt.

Vi har ofta vandrat i områden i Alpernas sydligare delar men också på "solutsatta" ställen som Korsika och Pyreneerna. Detta innebär att det går åt mycket vatten. Uppgifter i guideböcker och råd från hytter om vattenkällor o dy är inte alltid tillförlitliga. Därför brukar vi ta det säkra före det osäkra och ladda upp med upp till tre liter vatten per person varma dagar då vi inte är säkra på tillgången till vattenkällor under dagen. Vi dricker heller inte vatten från bäckar som rinner ner från områden med bebyggelse eller kreatur högre upp. Kanske vi är för försiktiga? Vattenreningstabletter är naturligtvis ibland ett alternativ (som vi använde lite högre upp i Nepal). Om vi kommer åt vatten kan vi ju koka den också. Men den ska väl kokas en längre stund och då tullar man på gasförrådet?
 
Jag skulle rekommendera något i stil med detta:
http://www.outnorth.se/thermarest/trail-lite-regular-1size-clover.php

Har själv ett thermarest sedan några år och är helnöjd, både skydd från markens kyla samt tar upp kroppsvikten jättebra. Det som jag kan sätta som minus är att det är halt, man glider om marken lutar liiite, detta med min vintersäck (Marmoth) och sommar säck (Ferrino), men inte med billiga syntetsäcken (Caravan) som används vår/höst...
 
Men den ska väl kokas en längre stund och då tullar man på gasförrådet?

Nej, det räcker med att koka upp. Men det ska vara ett "rullande" kok så man brukar säga att det ska koka en minut för att man ska vara säker på att allt vatten i grytan uppnått 100 grader.

Dock finns väl risken att kokpunkten på vattnet är lägre än 100 grader om man är på hög höjd.
 
Jag använder en Neo Zor Short (272g) på sommaren, en Neoair Xlite Regular (370g) på hösten och våren, och en Neoair Xtherm Regular (480g) på vinteren. Ibland när det är ganska varmt jag använder en tunn skum liggunderlag (110g), vilket är bäst för att sova på mossa.

Jag är mycket nöjd med det här systemet. Det är kanske dyrt, men jag köpte alla dem i USA (mycket billigare). Om jag var tvungen att välja en, jag skulle ta Xlite.

För vatten jag använder Sawyer Mini filter (cirka 50g plus 25g för en Platypus flaska). Du behöver spola filter ibland, och om det är under 1 grader över natten du behöver har filter i sovsäck.

Hoppas att detta hjälper.
 
Tack för inf. och tips! Ska se till att vara bättre utrustad beträffande liggunderlag nästa sommar då vi tänkt slutföra GR 5
 
Jag brukar bära en liter och dricker direkt ur bäckar vid varje tillfälle. Undantagsvis kan jag behöva två liter i Alperna, t ex i Dolomiterna eller liknande områden, där vattnet går rakt ned i marken. På Korsikas GR20 bar jag också upp till två liter. Jag har aldrig renat vatten i Alperna (knappt 400 vandringsdagar), men har gjort det undantagsvis i Pyreneerna, t ex (2012) på en plats där det var många tältare och en del boskap (det blir en dag på mina båda senaste turer, tillsammans 33 dagar).

Min madrass är en Ridgerest, c:a 360 gram. Den ger utmärkt komfort åt en 70-åring med dålig rygg.
Jag brukar lägga lite kläder under huvudänden, mot markkylan, som kan infinna sig framåt morgonen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.