Fjälledarnormen

Hej. Jag skulle vilka utbilda mig till fjälledare.
Jag har dock inte lust att studera ett helt år, på t.ex Campus Åre. För att utbildningen innehåller delar som inte är relevanta för mig.

Jag har stor erfarenhet av vandring i fjällen. Bl.a har jag vandrat den 45mil långa kungsleden. Varav två tredjedelar själv.

Ett vanligt år innehåller över 60 tältnätter och mängder av vandringar. I fjäll och låglandet.

Finns det en utbildning som kompletterar min kunskap? En eller ett par månader lång?
Kanske delvis på distans med självstudier och några träffar.
Jag skulle uppskatta om någon som har kunskap om detta kan bringa lite klarhet till detta.

Tack på förhand.
 
Att leda folk är inte detsamma som att kunna vistas i fjällen själv. Ska man leda andra måste man såklart kunan hantera sig själv och mer därtill. Att öva på ett leda andra under oliak förhållanden hoppas jag ingår i utbildningen, annars har den begränsat värde i mina ögon. Jag säger inte att du inte kan leda andra men att man själv är duktig på själva hantverket gör inte att man automatiskt blir en bra ledare/chef.
Hoppas du finner en utbildning där din erfarenhet kan tillgodoräknas och kompletterar med ledar-/guidnings-biten.
Har inte STF också haft utbildningar - eller var det fjällförare det kallades?
STF har i alla fall haft anonser där de vill anställa fjällförare enligt google.

Lycka till!
/Patrik
 
Tack för nyttiga länkar!
Till Tango. Jag har lett mängder av folk på arrangerade turer och anledningen till att jag skrev det ol kungsleden bl.a är att ett utav kraven tycks vara att man ska ha vistats över 60 tältnätter i fjällmiljö. Jag ville helt enkelt säga att jag har gjort det. Jag ska kolla och återkomma till denna tråd.
 
Tack för nyttiga länkar!
Till Tango. Jag har lett mängder av folk på arrangerade turer och anledningen till att jag skrev det ol kungsleden bl.a är att ett utav kraven tycks vara att man ska ha vistats över 60 tältnätter i fjällmiljö. Jag ville helt enkelt säga att jag har gjort det. Jag ska kolla och återkomma till denna tråd.

Då behärskar du sannolikt både utförandet (att vistas i fjällmiljö) och ledarskapet (att leda andra där) och då borde det väl bara vara att "tenta av" dina kunskaper och färdigheter, dvs genomföra kurserna som du säkerligen behärskar redan. Syftet med mitt förra inlägg var inte att misstro dig utan bara generellt påpeka skillnaden i utföra och leda. En aldrig så stark ensamvarg blir inte per automatik flockledare. Det går säkert bra för dig med din beskrivna erfarenhet.

Lycka till!

/Patrik
 
Tror du kommer få problem med jobbsökandet om du inte går en riktigt Utb. Då pedagogik, ledarskap och konflikthantering e några nyckelstenar i att vara gruppledare. Samt att konkurrensen kommer va hård då det kan/finns andra med längre utbildningar som gjort mer och annat under Utb och praktikerna som du inte kommer ha gjort, vilket antagligen kommer få chefen att välja den andra kandidaten framför dig. (Mer valuta för pengarna). Sen e de ju personkemi och personlig erfarenhet som ger det lilla extra, men det är egentligen bara pluspoäng. Om jag skulle anställa någon skulle jag alltid välja kandidaten med certifikaten och mångsidigheten framför någon spetsutbildad. Elr som det framstår i ditt fall, självlärd. Men det är ju bara jag.
Tycker def att du ska välja en seriös heltäckande utbildning om du nu vill bli ledare, eller strunta i det och välja något annat.

P.s Sen har du allt om riskanalys, färdplanering, riskbedömning, sjukvård och katastrofhantering etc.
 
Senast ändrad:
Tack Seam för ditt svar.
Jag är inte ute efter en heltidsutbildning, därför letsr jag efter en deltid/enstaka tillfällen - kurs. Jag har tillräckligt med utbildningar och erfarenhet så i frågan om eventuella arbetsgivares preferenser är jag inte orolig.
Jag har tänkt hålla turer i egen regi. Jag är fortfarande ute efter den typen av påbyggnadskurs så alla som vet något är välkomna att skriva mer tips och möjligheter.
 
Det är inte 60 övernattningar.. Det är minst 60 fältdagar och minst 20 övernattningar i tält, under bar himmel eller bivack. Sommar eller vinter..

Står inte ens om att det ska vara på kalfjället utan bara till fjälls...
 
Hej. Jag skulle vilka utbilda mig till fjälledare.

Finns det en utbildning som kompletterar min kunskap? En eller ett par månader lång?
Kanske delvis på distans med självstudier och några träffar.
Jag skulle uppskatta om någon som har kunskap om detta kan bringa lite klarhet till detta.

Tack på förhand.

Här kan du få svar på en d e l frågor om certifiering. Vill ändå uppmana dig att höra vad Fjällklubben och Friluftsfrämjandet kan göra för dig!
http://svenskafjalledare.se/utbildning/index.html

Berra
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.