Vilka brallor - olika väder

Jag har precis spräckt mina favoritshorts och nu börjar det dessutom bli lite kallare ute. Sist jag var ute så körde jag med lösa jeans - vilket gick helt ok. Men nu är jag lite sugen på att skaffa ett par "riktiga" brallor eftersom jag ska klättra lite klippa i november (om det inte regnar).

Tilläggas skall att jag är ny på det här. Jag har bara klättrat sedan i våras, så jag har ingen erfarenhet av lite kyligare temperaturer på klippan. Vad rekommenderar ni?

Jag har sett några använda de här, vilka ser riktigt sköna ut: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BLACKDIAMONDCREDOPANTSM Men dom är tunna. Kan det fungera med dessa plus ett underställ i november? Eller bör jag satsa på någon mer "skal"-variant?

749 kr som de jag länkade till kostar är egentligen på smärtgränsen. Helst inte dyrare än de (men gärna billigare).

Jag tänkte först att det är bra om dom är vattenavvisande.. men å andra sidan drar man ju sällan upp på klippan om det är blött ute..
 
Det låter som att du "bara" ska klättra klippor i din relativa hemmiljö när det inte är jättestor risk för dåligt väder.

Då tycker jag du ska ha ett par billiga bekväma byxor. företrädesvis ett par du redan har i garderoben.
Klättring kan slita endel på byxorna, så det känns kanske inte jättebra att ha ett par fina softshell på sig.
Är det risk för regn tar du helt enkelt ett par regnbyxor med dig och drar över byxorna för marschen tillbaka till bilen/cykeln/bussen.
 
Det låter som att du "bara" ska klättra klippor i din relativa hemmiljö när det inte är jättestor risk för dåligt väder.

Då tycker jag du ska ha ett par billiga bekväma byxor. företrädesvis ett par du redan har i garderoben.
Klättring kan slita endel på byxorna, så det känns kanske inte jättebra att ha ett par fina softshell på sig.
Är det risk för regn tar du helt enkelt ett par regnbyxor med dig och drar över byxorna för marschen tillbaka till bilen/cykeln/bussen.

Nja, mest i "hemmiljö", men jag kommer sticka iväg då och då också.
Grejen är att jag inte har några direkt bra brallor hemma i garderoben. Det är ju dom där jeansen som jag nämnde som jag har. Dom är reko, men känns som det kan bli varmt när man klättrar inne (har inte testat att klättra inne med dom än). För det kommer nog bli en hel del inneklättring i vinter.

Det var därför jag fastande lite för dom jag länkade till. Dom är tunna och luftiga, men ska vara ganska slitstarka. Men går kanske att hitta liknande för billigare peng iofs. Har inte bra koll på det.
 
Prana's Zion 2 eller Bionic.
Kostar som BD-byxorna men är helsyntet, mycket skönare när man svettas, nästan vindtäta, mesh-tyg i fickorna. Jäkligt slitstarka.
Torkar fort om de blir blöta. Kan lätt extraknäcka som vandringsbyxor. Eller på-stan dito.
 
Jag klättrar i jeans inomhus, tycker det funkar bra. Blir det varmt, vik bara upp benen, keine problem. Ett annat alternativ är ett par gamla jeans för uteklättring och ett par man klipper av för inneklättring (alternativt jeansshorts). Onödigt att casha massa pengar på att klättra klippa, det är bättre att spara tills det man ska ut i "riktiga" berg och härja.
 
Jag klättrar i jeans inomhus, tycker det funkar bra. Blir det varmt, vik bara upp benen, keine problem. Ett annat alternativ är ett par gamla jeans för uteklättring och ett par man klipper av för inneklättring (alternativt jeansshorts). Onödigt att casha massa pengar på att klättra klippa, det är bättre att spara tills det man ska ut i "riktiga" berg och härja.

Där har du en poäng! :)
Men en fråga - var går gränsen mellan klippa och "riktiga" berg?

Det jag närmast kommer klättra är väl berg-/klippvägg á 8-12 meter. Är det en klippa? :)
 
Där har du en poäng! :)
Men en fråga - var går gränsen mellan klippa och "riktiga" berg?

Det jag närmast kommer klättra är väl berg-/klippvägg á 8-12 meter. Är det en klippa? :)

Är bilen/bussen/cykeln mindre än sextio minuter från den position du befinner dig på är det klippa. *obs skämt* måste man nu för tiden skriva...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
vandrafjäll Vilka kängor till mina stegjärn? Klättring allmänt 17
Bloggomann Vilka hexor? Klättring allmänt 26
cake Vilka kammar? Klättring allmänt 63
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
magwo Dubletter av kammar, vilka? Klättring allmänt 17
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
fson Klättring inomhus-vilka barn kan följa med? Klättring allmänt 5
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
vastero Vilka varumarken och produkter galler? Klättring allmänt 36
pirx repsnören till hexor, vilka storlekar Klättring allmänt 10
fson Vilka klätterskor? Klättring allmänt 5
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Klippsmurfen Olika gummityper på samma modell Klättring allmänt 11
zardoz Varför olika graderingssystem? Klättring allmänt 12
cacarom olika quickisar för sport och trad Klättring allmänt 6
henkaj karbinens olika former. Klättring allmänt 3
Olle H Olika längd på dubbelrep Klättring allmänt 10
sladdis dubbelrep av olika dimensioner? Klättring allmänt 6
Vandrare Olika sko-storlek höger/vänster Klättring allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.