Vandringsjacka för sommar-sensommar-höst

Hej!

Jag letar efter en vandringsjacka men som även ska kunna användas som vardagsjacka på sensommaren och hösten. Jag vill ha en som sitter bra, är snygg och funktionell. Vindtät och vattentät/(avvisande). Vill som sagt kunna använda den på längre vandringsturer men även till att ha som vanlig höstjacka till vardags. Allmänna råd, rekommendationer och tips mottages tacksamt!

Mvh Tomas
 
Finns på haglöfs hemsida. Ja, den värmer inte, vatten och vindtät bara men slitstark.
Minns inte namnet på den tjockare varianten men det finns också. Tror den ligger på 2000:- då.
Finns massor andra bra märken så surfa och läs recensioner.


..sent using tapatalk
 
Den ser dock ganska tunn ut? Kunde inte hitta den på Team Sportias hemsida, verkar vara en utgående modell?

Du ska nog inte ha en värmefodrad jacka om du ska använda den på sensommar och höst. Du ska snarare ha en vindskyddande jacka i ett lager tyg.

Sen så är den där Haglöfjackan en sk Skaljacka. Det betyder i regel att jackan är en regnjacka med goretexmembran. Det är ju inte så lämpligt att vandra i, så jag vet inte varför den heter "vandra". Jag skulle rekommendera en utan membran
 
En G-1000 jacka ifrån fjällräven kanske? Finns flera modeller att välja mellan. Typ Keb jacket osv. Sen finns det billigare alternativ på ITABs hemsida. Där finns det jackor i "g1000" material med helt okej kvalitet. Har flera plagg därifrån.

Dessa plagg är i en bomull och polyester blandning. De andas bra och är vattenavvisande. Kan vaxas för att få ännu bättre vattenavvisande kunskaper. Dock väger dom mer än skalplagg.

http://www.naturkompaniet.se/fjallraven-keb-jacket

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17925&plats_id=1433

Som sagt finns många modeller på dessa sidor, kolla runt lite.
 

Jag citerar mig själv. Ska kanske backa upp med lite argument.
- Det är en snygg jacka
- det är bra passform, inte för tajt, ryms förstärkningsplagg under
- bra krage som går upp över hakan
- bra huva
-fyrvägsstretch
- ej helt vindtät, andas extremt bra
-ej vattentät, men stod i en halvtimme i regn idag, vattnet pärlade på den och jag blev inte blöt.
- billig jag gav typ 1200, men den är billigare nu.

http://www.ultralightoutdoorgear.co...tshell-jackets-c218/rab-scimitar-jacket-p1064
 
Montane

Min favorit är Montane. Det finns flera lätta jackor i deras sortiment som skulle passa. Jag upplever dem som lätta och robusta och hyvsat vattentäta.
 
Slår ett slag för Fjällräven KEB jacket. Har den själv som vandrings- och vardagsjacka och fyller båda behoven mycket väl. Bra passform, mkt bra huva, ventilation och möjlighet att själv välja hur pass vattentät/ventilerad man vill ha den genom vaxning. Dessutom sydd i en kombo av G 1000 och stretch, där ryggpartiet är av stretch och alltså ventilerar bättre.

En grym allround jacka!;-)

//Lelle
 
Tack för alla bra tips! Har varit inne lite på Keb jackan faktiskt, får gå till butik och prova lite olika modeller helt enkelt. Men det kanske är bra att ha en lite tunnare jacka, som man kan kompensera med fler lager innanför?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.