Kajaksegling

Jag har alltid gillat att segla kajak. Och jag har även byggt segelriggar. Problemet har varit att det varit för meckigt och omständigt.

En lösning är då ett undanvindssegel man slipper då centerbord och man paddlar snabbar mot vinden än man seglar. Et segel jag använt ett tag är Windpaddle jag har en större variant. Det funkar fint ihop med en kajak av Lifestyle 420 typ. När man inte använder seglet är det lätt att fälla ihop och förvara på kajaken.
Det har varit lite gnäll om att seglet är dyrt men det håller segelmakar kvalitet och vill man kan man förstås göra sitt eget segel.

Fick även med en bild med några nyfikna åskådare

Hans Friedel
 

Bilagor

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    39.8 KB · Visningar: 1,667
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    61.7 KB · Visningar: 2,247
  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    61.2 KB · Visningar: 1,669
  • bild4.jpg
    bild4.jpg
    85.8 KB · Visningar: 1,589
Jag har också alltid gillat kajaksegling.

Min första kajak, en Double Scout från Nordan (Norsk K2 som såldes av Alevalds i början av 70-talet), var knappast förberedd för segling men jag "meckade" ihop ett vikingasegel som kundes hissas under gång. Även masten kunde riggas och tas ner under gång. Lite läskigt och nervöst att segla med denna rigg. Seglet vände sig automatiskt tvärs vinden och byar som inte kom rakt akterifrån, ruskade kajaken rejält sidlänges.
Klepper hade ju mer sofistikerad rigg och kunde kryssa. Förutom "mecket" (som du nog klarar fint Hans!) så tror jag man bör ha skrov som lämpar sig för segling om man nu vill kunna klara andra vindriktningar än rakt akterifrån. Någon form av centerbord/sticksvärd är väl också lämpligt. Sen får man kanske vara beredd på att ge avkall på rena paddlingsegenskaper. Det är det nog inte många som vill.
Men än välseglande kajak är mycket trevlig att färdas med på långtur.

mvh thomas
 
Jag seglat en djonkriggad kajak och djonk riggen funkar fint genomgående lattor är praktiskt. Djonkriggen är också snabba att ta ner.

Avsaknad av mast gör WP riggen väldigt enkel att hantera. Håller också med att det är bra att välja en kajak som passar för segling typ Klepper Trapper Easy eller 420an Stadiga och lättmanövrerade
viewpic.htm


http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=34201
 
En välseglande farkost!

Tidigare hade jag en Hobie Adventure (en-skrovs-kajak) med segel på 1,88 m2. Klart spännande att segla. Kunde välta så snabbt att jag inte hann släppa skotet. Men den kunde kryssa och var förberedd för ett centerbord vilket ytterligare förbättrade seglingsegenskaperna.

Nu har jag en Hobie Adventure Island (mikro-trimaran-kajak med utriggare) och den har 5,3 m2 segel och en sorts rullrev. Härlig farkost på långtur. Kryssar också och kan "motorseglas" med hjälp av pedalframdrivningen.

Seglade i somras (2014) från Byrum, Öland till Edsviken, Sollentuna. Mest slör och halvind.
Den behöver inte mycket vind för att komma upp i 7-10 km/tim.

mvh thomas
 
För enkel medvindssegling kan man man ju t.o.m använda ett golfparaply. Funkar ju smidigt och lätt att förvara på däck. Fäst handtaget med en lina. Paddelsnobbar kanske flinar lite men det får man bjuda på. :) Annars har jag använt rigg från Kayaksailor.com rätt många år men det är ju lite mer meck att bära med och montera, men då får man en "riktig" segelrigg som även fungerar på halvvind och bidevind.
 

Bilagor

  • 4.jpg
    4.jpg
    20.5 KB · Visningar: 1,343
Häftigt med 5 m2 på Klepper K2!
Det är ju ändå en en-skrovs kajak.
Jag undrar hur säkert det känns...

@Hassex
IC-kanoten är ju det häftigaste som finns med ett skrov.
Men det är en segelkanot och ändå inte riktigt jämförbar med segel på en kajak.
Misstänker att det inte riktigt går att få med så mycket packning på en IC.
Däremot C-kanot, D-kanot och E-kanot tar väl hur mycket packning som helst.
Men dessa är inte jämförbara med kajaker som enkelt dras upp på land.
En B-kanot är väl jämförbar med en OK-jolle.

Jag går absolut med på att Hobie Adventure (i en skrovs utförande) är lätt att segla omkull, det är också lätt att klättra ombord igen och den är självlänsande. Men rank är den verkligen inte. Den är ju 70 cm bred och bottenformen gör den snarare stabil än rank. Kombon 1,88 m2 segel, byig vind och en-skrovs utförande gör att just seglingen kan upplevas ganska spännande. Saker händer lite väl snabbt ibland...

mvh thomas
 
IC var bara med som referens på ranka segelkanoter. Adventuren är förstås bara rank när men seglar den, utan segel är den förstås hur stadig som helst. Likaväl som att en IC utan rigg också är en stadig farkost..

Annars är jag mer inne på Jamos linje seglar man undanvind duger i princip vadsomhelst alltfrån golfparaplyer till svarta sopsäckar. WP riggen är mer som en liten spinnaker. Det går att småslöra med den men det är avsaknaden av centerbord som sätter gränsen.

Dom flesta av riggarna som visades av Mats kräver någon typ av mastfot vilket är för mycket joxande för mig. En annan aspekt är säkerheten krånglar det till sig med en WP rigg är det bara att släppa skotet och låta seglet blåsa ut sedan kan man ganska enkelt hala in seglet från sittbrunnen.

Nu skall jag läsa in mig inför årets Kanumesse alltid kul att vara lite uppdaterad

Hans Friedel
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.