Helsport vs Hilleberg

Nu kanske jag trampar i klaveret.
Men jämt höjs Hilleberg till skyarna samtidigt som man hör väldigt lite om Helsport.
Har själv ett Helsport. Tältar mest på mc turer och mc träffar.
En mc kompis som kollat in flera tält anser att alla de tunneltälten som han varit i från Hilleberg inte har en ventilation som är i närheten det systemet som Helsport har, där man en varm sommar dag, där det är helt vindstilla, ända kan få en lätt bris om man justerar strutarna rätt och då använder den lågt sittande ventilationen.

Är konstruktionen verkligen så mycket bättre så det motsvarar priset till ett Hilleberg?

tankar på det
 
Jag upplever Helsport och Hilleberg som likvärdiga, de har lite olika lösningar på saker men jag kan inte påstå att dessa skulle göra det ena märket markant bättre än det andra.

Prisskillnaden har inget med kvalitet att göra utan det handlar om branding.
Hilleberg är så känt och välrenommerat i Sverige att de kan hålla de priser de gör medan Helsport inte är det och helt enkelt inte skulle sälja om de höll samma priser som Hilleberg.
 
Jag äger och använder tält från både Helsport och Hillebergs. Mitt Helsport Fjellheimen är ett bra tält som jag inte tvekar att använda på långturer i fjällen, men det håller inte riktigt samma klass som mitt Hilleberg Akto. Skillnaden är att Hillebergs tält är så genomtänkta ut i minsta detalj. Fjellheimen har flera detaljer som jag retat mig på, några som jag åtgärdat och några som jag eventuellt kommer att åtgärda. Till exempel var markpinnarna förvisso lätta, men helt värdelösa i stenig mark. Linspännarna var rena propellrarna som tvinnar linorna när det blåser vid uppsättning. Dessa saker var ju ganska lätta att åtgärda, men andra detaljer kräver lite mer pillande.
Akto har jag inte hittat en detalj att reta mig på ännu. Sånt uppskattar jag.
 
Äger inget Hilleberg men ett Helsport Nordmarka Dome 2+.

Motsvarande Hilleberg är nog Staika.

Finns för och nackdelar med bägge modellerna. Helsport känns möjligen något rymligare.

En fördel med Hilleberg är att de har bättre instruktioner t ex via video.

Helsport har en lång erfarenhet av tunneltält och var nog före Hilleberg där.

Hilleberg har bra kundvård/reklamations och reparationsservice. Nån som har koll på hur det är med Helsport därvidlag?

Jag köpte mitt tält på XLL-rea för 1500 kr. Det har Hilleberg svårt att matcha.

Thure
 
Helsport

Jag har ingen erfarenhet av Hilleberg men däremot av Helsport. Det jag kan säga är att jag är väldigt nöjd med mitt Helsporttält det passar mina behov perfekt men tänkvärt är att reservdelar verkar vara svårt att få tag på med det menar jag att jag har inte hittat någon butik som säljer lösa delar från det varumärket. Jag köpte också mitt Helsport tält från XXL och jag behövde ny tältpinne. XXL var tvungen att beställa hem, medan jag sett att butiker har delar till andra tält....
 
Ändringar

Jag äger och använder tält från både Helsport och Hillebergs. Mitt Helsport Fjellheimen är ett bra tält som jag inte tvekar att använda på långturer i fjällen, men det håller inte riktigt samma klass som mitt Hilleberg Akto. Skillnaden är att Hillebergs tält är så genomtänkta ut i minsta detalj. Fjellheimen har flera detaljer som jag retat mig på, några som jag åtgärdat och några som jag eventuellt kommer att åtgärda. Till exempel var markpinnarna förvisso lätta, men helt värdelösa i stenig mark. Linspännarna var rena propellrarna som tvinnar linorna när det blåser vid uppsättning. Dessa saker var ju ganska lätta att åtgärda, men andra detaljer kräver lite mer pillande.
Akto har jag inte hittat en detalj att reta mig på ännu. Sånt uppskattar jag.

Min vän som också har Helsport har fått ändringar gjorda av Helsport i Norge.
Bland annat sytt dit en ventilationsstrut i innertältet så man kan strypa åt vid behov, ventilationen var så bra att det blev svinkallt i tältet via drag i början, samt justerbara markpinnefästen.

Hur är ventilationen i ditt Akto?
I ditt Fjellheimen funkar väl ventilationen bra?
 
Min vän som också har Helsport har fått ändringar gjorda av Helsport i Norge.
Bland annat sytt dit en ventilationsstrut i innertältet så man kan strypa åt vid behov, ventilationen var så bra att det blev svinkallt i tältet via drag i början, samt justerbara markpinnefästen.

Hur är ventilationen i ditt Akto?
I ditt Fjellheimen funkar väl ventilationen bra?

Jag måste nog säga att jag är relativt nöjd med ventilationen i både Akto och Fjellheimen. Visst kan det uppstå kondens i båda tälten under vissa omständigheter, men det är väl knappast möjligt att komma ifrån till 100 procent... Jag kör nästan alltid med full öppning på ventilation, med undantag om det finns risk att regn blåser in.
 
Måste återkoppla till tidigare inlägg om Hillebergs detaljarbete. Har fyra Hillebergtält och har inte hittat någon detalj som inte är genomtänkt eller borde ändras. Allt funkar klockrent!

Köpte i somras ett Helsport Ringstind superlight eftersom Hilleberg inte kunde matcha vikten med Akto (950 g vs 1 700g). Mycket nöjd med Helsporttältet MEN.....den som konstruerade upphängningsflärparna för öppningen har sannolikt aldrig suttit i ett tält själv. Totalt värdelös konstruktion som man måste göra om själv. Känns så där när man har betalat nästan 5 000:- !
 
.....den som konstruerade upphängningsflärparna för öppningen har sannolikt aldrig suttit i ett tält själv. Totalt värdelös konstruktion som man måste göra om själv. Känns så där när man har betalat nästan 5 000:- !

i ärlighetens namn är "upphängningsflärpen" på akto snudd på värdelös också. jag måste rulla ihop öppningen stenhårt för att den ska sitta utan att ramla ut på mitt akto. intressant med vikten, mitt akto är från 2007 ung och det väger 1500 gram, kom det en senare version?
 
Med tre Hillebergtält + tarp i förrådet (det fjärde är numera sålt) skriver jag inte riktigt under att alla detaljer i Hillebergs tält är så välgenomtänkta och perfekta.

Klarar klädtillverkare av att tejpa alla sömmar borde nog en tälttillverkare i Hillebergs prisklass klara av att tejpa hörnen i tältgolven, utifrån om inte annat, och lite tejp kunde man också offra dit man sett behov att sy fast Hillebergs logo.

Innertältets dörr får man på många modeller inte öppnad utifrån med bara en hand utan att trampa på tältduken för att hålla golvet nere då man drar upp blixtlåset. En tygremsa att stå på och med hål för en markpinne skulle inte väga så mycket extra på det stället, och för dem som använder footprint kunde footprinten med fördel på detta ställe kopplas samman med tygremsan. Lätt att sy dit själv men kunde vara där färdigt.

Möjligheten till att på baksidan lite "lyfta på kjolen" som på Unna skulle göra gott för ventilationen även i Soulo.

Gummisnoddarna som håller samman inner- och ytterdukarna håller inte många år utan att bli slappa. Hittar man inte bättre material kunde de med fördel vara med snabbkoppling även i innertältet (t.ex. knapp i innertältet och knapphål i gummisnodden) så att man lätt byter ut dem utan att behöva sy.

Mitt i taket finns typiskt en pytteliten tygöggla dit man kan hänga t.ex. en lampa, men varför ska öglan vara så liten att lite grövre snöre (typisk handledsrem i små ficklampor) inte går att få igenom? (Fixat lätt med en snörstump eller en nyckelring.)

Absidgolv utan komplett footprint fanns förr i sortimentet, numera får man sy en själv även till GT-modellerna där det ändå vore så pass befogat med absidgolv att ett löstagbart sådant kunde gärna följa med som standard.

Varför ska gröna tält konsekvent ha gröna packpåsar som lätt blir osynliga i terrängen? Jag vill inte ha ett synligt läger, dvs. jag väljer grönt tält, men packpåsarna skulle gärna få vara röda ändå.

Tarpen har integrerad packpåse, men packpåsen utsätts lätt för största slitaget och då slits ett hörn av tarpen. Hellre har jag separat packpåse som inte behöver vara av vattentätt tyg.

Dessa var några detaljer jag ändrat eller gärna skulle ändra på. Hilleberg är ingalunda perfekt och helt genomtänkt, men för mig är de ändå de bästa jag hittat.
 
Ok, troligen har mit Helsport PU beläggning, Men misstänker att rivstyrkan på tältet spelar nog inte så stor roll när man tältar så som jag gör, om inte ngn medvetet skär sönder tältet eller liknande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Arctic-hiker Hilleberg eller Helsport för 2 personer? Bo och sova 10
Ratbert Helsport eller Hilleberg? Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
avslutad_210913 Helsport Bo och sova 48
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.