Student - Val av sovsäck & liggunderlag

Hej utsidan!
Är student, relativt ny i friluftsvärlden och har ännu inte någon egen bra sovsäck eller liggunderlag heller för den delen. Så... jag vänder mig nu till er kanske lite mer inbitna på ämnet och marknaden. Om jag planerar att köpa nya grejer vad bör jag kolla efter? Ska man köpa billigare sovutrustning (student = liten budget)? Eller ska jag köra på det liggunderlag/den sovsäck som jag har (gammal dålig sak som funnits i familjen länge) och satsa på att köpa en "del" i taget och se det som en längre investering?

Tacksam för svar!
//Alexander
 
Liggunderlag kan du nog köra på något ganska billigt utan att det gör gigantisk skillnad. Lite beroende på riktigt hur kallt det får vara ute utan att du börjar frysa då. Sommartid räcker de tunna från Jula/Clas Ohlson rätt bra.

Sovsäck är nog snäppet kinkigare. Kort sagt kan billiga sovsäckar ofta vara antingen väldigt tunga och stora eller inte klara några kallare temperaturer.

Ska du inte gå jättelångt spelar ju inte vikten någon direkt roll, ska du inte sova ute när det är kallt spelar inte isoleringen så stor roll. Så då är det bara köra på befintligt arvegods eller något billigt begagnat eller nytt. Alla sportkedjor kränger för 200-400 som funkar riktigt bra i många lägen.

Men ska du vandra långa sträckor i fjällen vill man gärna att sovsäcken inte är sådär gigantiskt stor, inte väger bly och gärna håller en rimligt varm nära nollan (så du fixar en natt med 0 grader om du tar på dig kläder åtminstone). Då är begagnat eller hålla utkik efter bra rabatter att rekommendera.

Så om du pallar att vänta lite, köpa någon pryl åt taget när det är bra rea eller dyker upp fina begagnade saker så är det nog klart bäst. Särskilt då om du har hunnit märka med lånade prylar vad du tycker är bra och mindre bra.
 
Hej utsidan!
Är student, relativt ny i friluftsvärlden och har ännu inte någon egen bra sovsäck eller liggunderlag heller för den delen. Så... jag vänder mig nu till er kanske lite mer inbitna på ämnet och marknaden. Om jag planerar att köpa nya grejer vad bör jag kolla efter? Ska man köpa billigare sovutrustning (student = liten budget)? Eller ska jag köra på det liggunderlag/den sovsäck som jag har (gammal dålig sak som funnits i familjen länge) och satsa på att köpa en "del" i taget och se det som en längre investering?

Tacksam för svar!
//Alexander

Köp en begagnad dunsäck av god kvalitet (gammal Caravan t ex). Kostar ca 50 -100kr på myrorna. Tvätta med duntvättmedel. Billigare och äldre dunsäckar blir lite tyngre, men kan vara fullt funktionella ändå.

Dålig sovsäck vill man inte ha, men det går att hitta fynd.

Om pengar finnes är i och för sig en bra säck något man kan ha länge. Det som brukar rekommenderas här som billigt och bra är Roberts.pl från Polen och Cumulus.

Inlägget skrivet med mobil
 
Hej utsidan!
Är student, relativt ny i friluftsvärlden och har ännu inte någon egen bra sovsäck eller liggunderlag heller för den delen. Så... jag vänder mig nu till er kanske lite mer inbitna på ämnet och marknaden. Om jag planerar att köpa nya grejer vad bör jag kolla efter? Ska man köpa billigare sovutrustning (student = liten budget)? Eller ska jag köra på det liggunderlag/den sovsäck som jag har (gammal dålig sak som funnits i familjen länge) och satsa på att köpa en "del" i taget och se det som en längre investering?

Tacksam för svar!
//Alexander

Friluftsliv är ett brett område, och det skulle underlätta för oss om du kunde berätta vilken typ av friluftsliv och årstid du är intresserad av. Berätta gärna också vilken sovsäck du har idag (om du kan få fram den detaljen).
Bästa är självklart att utgå från vad du har och försiktigt förbättra och förnya baserat på din nyvunna erfarenhet och budget. Behöver du välja mellan att lägga pengarna på en hyfsad sovsäck eller liggunderlag, börja med sovsäcken. För vanligt sommarbruk fungerar vanliga cellplastunderlag för någon 100-lapp bra (egen erfarenhet som student och många år därefter), många gånger betydligt bättre än ett billigare 25mm uppblåsbart liggunderlag (som dessutom blir betydligt tyngre och klumpigare att bära). Ett bättre tjockare cellplastunderlag kostar kring 300-400kr vilket även det är betydligt mindre än uppblåsbara liggunderlag från kända märken.
En fiberfylld ny sovsäck som duger bra för sómmarhalvåret kan du hitta under 1000-lappen och en hyfsad dunsovsäck går att hitta från 1500kr om man har is i magen och spanar in reor (jag köpte själv nyligen en Marmot Sawtooth long till min son för 1500kr på rea i Sverige).
 
Hej Alexander.
Det är skoj att se unga människor som vill ut och upptäcka vår härliga natur.

Som det stod i det förra inlägget beror valet mycket på vad hur du har tänkt dig dina turer.
T.ex om du ska ut enstaka nätter, tar bil/buss och sedan går ett par km till lägerplats spelar vikt och volym på säcken mindre roll än om du planerar nga turer i svår terräng.
Typexempel på de olika turerna är fisketur och fjällvandring.

Billiga sovsäckar blir billiga för man använder tyger som motstår fukt sämre, billig men tung fyllning och sämre kvalitet på sömmar och dylikt.
Alltså stor risk att de blir lite fuktiga, men de isolerar någorlunda ändå.
Pris minimalt, vikt maximal och kvalitet tveksam, men sovsäcken sliter det ju inte så mycket på.
Fungerar utmärkt till fisketuren över helgen.

Syntetsäckar av högre kvalitet är lättare att hålla torra och väger mindre, men kostar ofta mellan 1-2000 kr.
Fungerar bra överallt, men bäst val när man inte är helt van vid hur man ska göra för att hålla säcken torr, den isolerar någorlunda bra även fuktig.
Bra allroundsäck.

Dunsäckar är verkligt lätta, minimal packvolym, men isolerar dåligt om de blir blöta och är dyra, från 2-3000 och upp till nästan overkliga summor.
Utmärkta vid vandringar med långa dagsetapper, måste dock hållas torr!

Vilka temperaturer ska vara ute i inverkar kraftigt på pris, vikt och volym på säcken oavsett kvaliteten i grunden. Isolering kostar.

Liggunderlag av cellplast är lätta, billiga och inte speciellt bekväma, uppblåsbara liggunderlag är mer komfortabla, men tunga, dyra och risk för punktering.
Löv/gräs/ljung under liggunderlaget förbättrar både isolering och komfort.
Dåligt isolerat liggunderlag gör att du fryser oavsett isolering på sovsäcken, kolla efter högt R-värde för hög isoleringsförmåga hos liggunderlaget, medan R-värde på ca 1 fungerar bra på sommaren bör det vara uppåt 4-5 på vinterturer och gärna 2-3 på vår/höst.
Två tunna sommarunderlag blir bra för turer ned mot nolltemp.

Tala gärna om hur du tänkt dig dina turer, så får du bästa tänkbara råd från flera håll inom kort.
Lycka till med framtida turer.
 
Senast ändrad:
Ett relativt billigt sätt att få komfort är att kombinera ett billigt cellplastunderlag och en billig uppblåsbar lättviktsmadrass. Det väger inte sådär jättemycket sett till ökad komfort. Friluftsvaror har en del billiga.
 
Tack så mycket för alla svar!

till att börja med s åär det främst vandring men även klättring och paddling inom friluftsliv som jag har intresse för och Målet är väl att göra en veckotur i fjällmiljö till nästa sommar/höst iaf. Så om jag ska investera så tänker jag att det måste kunna hålla för temeraturer runt noll och inte vara allt för klumpiga.
För den tur som jag har framför mig inom kort så kommer jag inte att behöva gå så långt utan är mer dagsutflykt. Så då tror jag, som många har sagt här, att det gamla arvegodset från familjen får duga. Är ett liggunderlag i cellplast och säcken är fylld med "siliconiserad hålfiber" - står att det är en allaroundsäck för max 5 minus.

Så vad det lutar åt nu är att vänta in någon smaskig rabatt och investera i något mer avancerat då. =)
 
Tack så mycket för alla svar!

till att börja med s åär det främst vandring men även klättring och paddling inom friluftsliv som jag har intresse för och Målet är väl att göra en veckotur i fjällmiljö till nästa sommar/höst iaf. Så om jag ska investera så tänker jag att det måste kunna hålla för temeraturer runt noll och inte vara allt för klumpiga.
För den tur som jag har framför mig inom kort så kommer jag inte att behöva gå så långt utan är mer dagsutflykt. Så då tror jag, som många har sagt här, att det gamla arvegodset från familjen får duga. Är ett liggunderlag i cellplast och säcken är fylld med "siliconiserad hålfiber" - står att det är en allaroundsäck för max 5 minus.

Så vad det lutar åt nu är att vänta in någon smaskig rabatt och investera i något mer avancerat då. =)

Se upp, stor risk för rea på sommarsäckar i diverse sportbutiker i den närmaste framtiden. Nu ska ju snart vinterkollektionen in.
Begagnatmarknaden kan också vara en källa till väldigt bra fynd för en lite dåligt fylld plånbok. :)

Sovsäckar för runt noll grader blir ca 1,5 kg och uppåt för syntet och runt 800 g för dunsäckar i butik, det finns lättare alternativ från nischtillverkare som PHD, Z-packs, Nunatak, Cumulus mfl, ibland inte dyrare heller.
Bär man ändå med sig ett lätt ullunderställ i merino så kan man gott satsa på en sovsäck i +5-10 gradersintervallet under barmarksäsongen, vilka är både lite lättare och billigare.
 
Jag har använt Biltemas säckar en del.
-10 klarar c:a -7 med underställ , -5an är en en strax under nollan säck.
Dom väger 2kg resp 1.5kg och kostar en 230 spänn, ganska mycket sovsäck för pengarna.
Jag har slaggat i -25 i Biltemas -10 säck men då hade jag underställ,mellan underställ,yllesockor,balaclava,ylletröja och handskar.Var helt ok.

Det fina med dom är att om det sprätter glöd på en eller det rullar ned ett brinnande vedträ på en så behöver man inte lipa..haha! Tänk och råka ut fär det med en 6000kr säck.Man skulle ju hänga sig nästan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
poijjan Val av sovsäck Bo och sova 30
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
mickebratt Val av sovsäck Bo och sova 11
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
Vintefjell Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället Bo och sova 36
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.