Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka

Hej,

Är på jakt efter en skaljacka att använda både till vardags och på höst/vår-vandringar. Bor i Lund där minusgraderna inte blir så många men däremot regnet, fukten och blåsten ofta gör sig påmind. Har i flera år haft en Everest skaljacka utan membran (tror jag) och med tanke på priset har jag alltid varit nöjd med den, den har hållit mig vattentät mot tillfälliga skurar och cykelturer mellan hemmet och skolan, dock blir det blött om man vandrar en förmiddag med regn. Har nu sökt runt och beslutat mig på att införskaffa en rejäl skaljacka och har väl ungefär följande krav:
  • vattentät men god andningsförmåga
  • huva
  • hög krage
  • fickor
  • gärna tillräckligt lång för att täcka grenen
  • 3-lagers och inte 2-lagers då jag fått för mig att 3-lagers håller längre, särsklit om man alltid använder ryggsäck
  • gärna lite färgglatt
  • god hållbarhet

De jackor jag just nu väljer mellan är:

Lutar nog lite åt Bergans Glittertind pga snygg och verkar vara lång nog att täcka grenen samt fickor mm, dock den dyraste. Hur hade ni tänkt och valt?

Tar tacksamt emot all input samt ytterligare tips om jag missat någon skaljacka jag borde överväga.
 
Om Du är ute efter en allround jacka skulle jag utan tvekan välja Bergans jackan. Haglöfsjackan är enl min mening inte ens jämförbar med den utan verkar vara mer av en träningsjacka eller nödjacka i tunnare material, få fickor och verkar inte heller ha ventilation under armarna. Dock är jag personligen allergisk mot skaljackor som saknar vindslå. Har själv en Mountain Equipment Kondur MRT som jag valde efter noggrann research. Ca 2 500:- från England.

//L
 
Sport Conrad har reor och de har ibland riktigt fina jackor i sortimentet, är det halva priset kan det ju vara värt att köpa en riktig jacka som pallar med daglig användning under flera år. Många av de jackor som säljs är mer av överdragskaraktär och är absolut inget att ha som allroundjacka.

Köp absolut ingen jacka utan slejf över blixtlåset. Rätt som det är pajar blixtlåset och jackan är helt oanvändbar. All last tas upp av blixtlåset när du rör dig etc. Värdelöst, om än moderiktigt.
 
Tack för svaren så långt! Tipset med en vindslå känns ju ändå rationellt, men när jag kollar runt så verkar det väldigt svårt att att hitta jackor som har det och dessutom åtminstone någorlunda uppfyller övriga kriterier.

Rab Latok-jackan har på Rab:sida vindslå, men sällan på produktbilderna från ställen där man kan lägga en order.

Fortsätt gärna tipsa!
 
Just nu är jag inne på Haglöfs Rando Pro är det någon som har en kommentar till den?

Ha testat den i butik och även köpt den på öppet köp i avvaktan på mitt slutgiltiga beslut då det endast fanns en kvar på rea i min storlek.

Hur står den sig mot Bergans Glittertind, framförallt kvalitets- och hållbarhetsmässigt?
 
Kvalitet är säkert hugget som stucket. Fast Haglöfs har den omtalade vindslån, vilket är ett stort + som jag ser det.

//L
 
Same same but different

Jag har också börjat kika lite på skaljacka för mestadels vardagsbruk och tror att för mig är det trevligast med ett stretchigare/smidigare material som t.ex. Klättermusen Allgrön (Glaser om man vill ha lite längre) eller Houdini Surpass. Har sett att det gnälls en hel del på framför allt Klättermusens material här på Utsidan men som vardagsjacka bör det inte vara några problem. Vad tror ni?
 
Tror nog att Houdini surpass parka kan passa. Såg den på Lundhags fabriksförsäljning häromveckan. Parkamodellen är en bra bit längre än de flesta jackorna på marknaden idag.

Nämner jackan för att jag har ett par surpassbrallor som jag blivit positivt överaskad av. Funkade ypperligt i flera dagars ihållande regn och faktiskt använt dem som reservbyxa i varmare väder utan att det känts som man var klädd i plastpåse. Lite stretch i materialet är det också, så det är trevligt.

Annars är mina återkommande tips att antingen titta på en jacka i materialet Neoshell (dyrt men asbra) eller en jacka från Tenson (bra, vettigt pris och tåliga).

Har blivit helt frälst av Neoshell och för jackor som används när det kan bli lite svettigare vill jag aldrig ha något annat material igen. Själv kör jag på en modell från Westcomb, men är nog egalt vilket märke man väljer. Den "andas" alltså så bra att den är luftigare än min softshelljacka, enda nackdelen är att den släpper igenom nog med vind för att bli riktigt kall vid starka vindar.

Har även en tyngre skaljacka från Tenson som jag använder vid mindre svettiga aktiviteter (segling) och på vintern. Den är grymt bra för att vara vanligt membranjacka. Billig i inköp, oändligt många fickor, tvärslå och antagligen det stryktåligaste friluftsplagget i min garderob. Tätt håller den också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Ytterligare bevis för att kräva "hemmagjort" Kläder 1
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.