Vandring i Dunfjällen och Tronndalen [film]

Kom tillbaka för ett par dagar sedan från min vandring som i år gick till Dunfjällen och Tronndalen. Tanken var att jag även skulle klämma in Storådörren, men det regniga och blåsiga vädret gjorde att jag kortade ner min tur i år. Vid samma tid för två år sedan när jag gick genom Lunndörren och Lill-lönndörren var det 25 grader varmt och strålande sol nästan hela tiden. Nu var jag glad att termometern kom upp i 15 grader en dag.

Utgick från Dunsjöliften där det fanns mycket plats att parkera på. Som PWE här på forumet har skrivit är området kring Dunsjön stenigt och svårt att hitta någon vettig tältplats förrän man kommer till sjön 1071. Nu kom jag fram till Ljungdalen sent och valde att tälta innan branten till Dunsjöfjäll skrevan. Nästa tältplats blev istället vid Gråsjön. Området är som kring Dunsjön, ojämt och stenigt. Hittade dock en fin och jämn liten gräskulle som man ser tydligt när man närmar sig Gråsjön. Tronndalen var en väldigt trevlig upplevelse.

Förvånas fortfarande av att så få väljer att vandra i den här delen. Träffade på flera som kom från Helags, men ingen som vandrat väster från Ljungdalen.

Länk till en liten film från årets vandring:
https://vimeo.com/104598751
 

Bilagor

  • IMG_1608.jpg
    IMG_1608.jpg
    63.5 KB · Visningar: 887
Det va mig en fin liten film i alla fall. Blir väldigt nyfiken på området. Gick du över passet norr om blockhammaren till tronndalen och sedan söder ut ur dalen? Eller vilken rutt gick du? Är ju särskilt lockande om man får vara ifred :)
 
Hej John,

Fin film !

En av mina vandringar i år gjordes i närheten av detta område, Lunndörren - Storådörren. Ska sanningen fram så
inspirerades jag av en av dina tidigare filmer rätt ordentligt.

På samma sätt som du så förvånas man lite över hur lite människor som rör sig i detta område.
Jag träffade inalles 4 personer undr min tur på 5 dagar, varav två (ett par) var från Holland det två
andra var två solo-trampare som jag.

Tronndalen och kanske även liil-lunndörren står på tur till nästa år, troligen kommer jag att utgå från
Tossåsen.
 
Robin:
Jag gick över från Gråsjödörren till Tronndörren enligt bifogad bild. Och sedan söder ut via passet vid Bockhammaren. Annars är det inga problem att gå rakt över från Gråsjön via 1239 till Tronndalen. De gröna prickarna visar ungefär de få tältplatser som jag kunde se från Dunsjöskrevan och Gråsjön

Anders:
Kul att min tidigare film kunde inspirera. Tronndalen var en fin dal. Likaså Lill-Lunndörren. Vandringen från Tossåsen är trevligare än från Dunsjöliften. Området mellan Ljungdalen och Tossåsen börjar bli en favorit. Fina dalar och lättillgängliga toppar med fina vyer. För mig som som bor i Stockholm så är det enklare att ta sig till.
 

Bilagor

  • karta.jpg
    karta.jpg
    67.3 KB · Visningar: 759
Nordsätern ?

Hej John,

Har du någonsin startat från "Nordsätern" ?? Platsen ser rätt strategisk ut om man tänkt sig in mot Storådörren exempelvis...

Antagligen är väl vägen i ett miserabelt skick...(min högst personliga gissning)


// Pzon ..
 
Staffan:
Tyvärr inga mer bilder från Gråsjön. Den biten av Gråsjödörren som jag gick innan jag vek av mot Tronndalen var väldigt fin.

PZON:
Nej, det har jag inte. Skulle precis som du gissa på att vägen inte är den bästa. Om man kollar på kartan så blir vägen dit streckad de sista km.
 
Hej John,
Det var en chansning att du vart där. Jag ska uppåt en vända till i år, i slutet av sept till en hyrd stuga.

jag tror att jag skall göra en liten utflykt till Nordsätern för att "kolla läget"...kan delge dig resultatet ifall du är intresserad. Tossåsen ligger ju annars perfekt till för oss Stockholmare

// Pzon ..
 
Fin film. Nordsätern går fint att parkera vid. Vägen är fullt duglig så länge man inte använder Honda Civic eller annan sportbilsliknande modell. Lite luft i hjulhusen är bra att ha.

Mvh / Johannes
 
Tack för infon Glännman.

Bra att veta så man har lite alternativ till Ljungdalen och Tossåsen. Med lite försiktig körning med min Ford Focus så kanske det kan gå bra utan allt för mycket bottenskrap.

//John
 
Kom precis hem från en tur till storådörren och lill Lunndörren. Jag har just en Honda civic och körde inte hela vägen upp. :) Vägen är bra tills det är 2 km kvar till nordsätern. Sen finns det en del stenar som sticker upp och en del annat. Men har man en bil med normal markfrigång och tar det lungt så är det inga problem att köra dit. Och annars kan man ju gå de sista 2 kilometrarna som vi gjorde. Nordsätern är allafall en mycket bra utgångspunkt till Storådörren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.