Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge

Ska starta vid Sitoälvsbron och passera Aktse, vidare genom Rapadalen och sedan svänga in i Basstavagge vidare till Rinim.

Tänkte göra detta i mitten av september. Båttransport körs inte över Situjauresjön denna period (pga lågt vatten) så jag planerar att vandra längs södra sidan Situjauresjön, och slutligen gå kungsleden söderut tillbaka till Aktse. Vilket innebär vad över

Rinimjågåsj,
Baktegiesjjåhkå,
Abbmojåhkå
och ett antal andra jokkar utan namn.

Har någon erfarenhet om denna sträcka och terräng, eller annan info om vandringstips denna årstid. Exempelvis antal timmar med dagsljus per dag, Väderförhållande, goa lägerplatser, om satellit telefon är nödvändigt eller annat som är till nytta.

Ska bli min första tur i Sarek så kom gärna med egna erfarenheter o tips.
 
Upp på berget.

Hejsan,

Har inte gått exakt den sträckan som du föreslår, men har varit i området ett gäng gånger - senast i Spetember förra året. Mitten av September innebär att man vandrar precis innan höstdagjämningen som i år infaller den 23:e September. Så solen kommer alltså att vara över horizonten lite drygt 12 timmar.

Av jokkarna som du funderar på hade jag nog varit mest beskymmrad över Rinimjågåsj som dels kommer från en ganska stor sjö och dessutom startar vid en glaciär. Men om inte vädret var alltför urusel hade jag inte gått nere vid sjön, som gissningsvid är ganska segt....om man nu inte gillar att stånga sig fram genom "brötig" skog. Det lär inte finnas alltför många stigar nere längs sjön.

Nej personligen hade jag vikt av från stigen ner mot Rinim ungefär vid 740 möh nivån (typ 1 km innan Nammasj) och skråat uppför Dagartjåhkkås sluttning upp på "platån" rakt ovanför Rinim för att sen forsätta runt "hörnet" på typ 1200 möh nivån. Har som sagt var inte gått där (än...), men har vid tillfälle kikarspanat på just den vägen från andra sidan Basstavagge (var på väg till Saltoloukta) och det såg ut att vara fin vandring så långt som jag kunde se. På det sättet slipper man kämpa sig fram genom skogen, får bättre utsikt och behöver inte beskymmra sig över svåra vad :)

Ett litet tipps dock. Ha en reservplan redo! När vi gick där förra året visade sig vädret från sin allra sämsta sida - hade lite drygt en timme sol på 10 dagar vandring. De sista 5 dagarna regnade det konstant, för det mesta hällregn. Så när vi skulle vandra genom just Basstavagge och kom fram till jokken som rinner genom Soabbevagge ner till Alep Basstajåhkå var den HELT ovadbar. Vattenflödet var så högt att man kunde höra hur stora stenar slets med i strömmen och mullrade nedströms. Var bara att vända om och tokvandra upp till Suorvadammen.

/ Stefan
 
Hej!

Jag uppfattar ditt inlägg som att du tänker vandra ensam. Du skriver vidare att detta blir din första Sarekvandring, men jag utgår från att du ändå är en någorlunda erfaren fjällvandrare. Om så inte är fallet tycker jag du denna gång ska välja en enklare vandring längs rösad led alternativt välja en varmare och ljusare årstid. Den nu planerade rutten i kombination med årstiden ställer en hel del krav på vandraren.

Med detta sagt vill jag bara enkelt kommentera dina övriga funderingar. Dagsljuset har Stefan redan berört. Vädret kan bli allt från varma, soliga sensommardagar till snöstorm, och ingen vet detta förrän möjligen dagarna innan avresan. Du måste alltså vara rustad för alla vädertyper. Generellt gäller förstås att ju senare på hösten desto mörkare och större risk för dåligt väder. Goa lägerplatser hittar du säkert både här och där så det är inget problem.

Din fundering om satellittelefon är heller inte enkel att svara på. Under rubriken "Säkerhet och räddning" här på Utsidan diskuteras de olika tekniska lösningar som finns, t. ex. Spot, PLB och satellittelefon. Ditt vägval, den relativt sena årstiden samt givetvis om du går ensam talar för en sådan säkerhetsdetalj, om inte annat så känner du dig själv tryggare. Men inte heller här finns något enkelt svar, det blir en personlig fråga. Själv går jag ensam i Sarek utan sådan säkerhet, men hittills inte så sent på året.

Hur som helst gör du förstås en noggrann färdplan med alternativen B och C angivna och lämnar denna till lämpliga personer. Där anger du också vilket datum du beräknar nå mobiltäckningen igen. Ett par reservdagar kan vara lämpligt att lägga in. Som Stefan berättat är det i första hand vattenföringen i jokkarna som bestämmer om du kommer fram den tänkta vägen eller inte.

I tidigare diskussioner här på Utsidan har angetts (om jag minns rätt) att man har mobiltäckning med Telia (det enda som räknas i dessa trakter) i sluttningen ovanför Aktse. Vid svag signal går ett SMS lättare fram än ett vanligt samtal.

Lycka till önskar Pelle
 
Jeg er helt enig i tidligere kommentarer - sydsiden af Sitojaure er meget vanskeligt terræn, meget tæt bevoksning og sumpet.
Det er langt bedre fra før Rinin (ved Nammasj) at sigte mod passet mellem Dagarlabdda (1638 m) og Tjålle (1414 m). Derfra stik syd mod Skierffe, som du skal op på og nyde udsigten over Rapadalen.
Abbmojåhkå kan stengås ved udløbet fra Abbmojavrre, og vades et utal af steder på de første 1-2 km fra udløbet ved Abbmojavrre.

God tur.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 
Tack för alla tips och funderingar allihop! Vi är ett gäng på tre pers som skall vandra i 9 dagar, men eftersom vi parkerar en bil som vi måste tillbaka till och Sitoälvsbron var närmaste utgångspunkten och båttrafiken är nere så blev det denna rutten. Jag har god fjällvana men de andra två som kommer med har mindre. Så det får inte bli alltför tuff tur.

Har ni bättre utgångspunkter så får ni gärna komma med tips, det rör sig om 7 vandringsdagar + 2 vilodagar under turen. Jag räknar med att vi går 10-15 km per dag.
 
Saltoloukta - Sourvadammen?

Hej igen,

Då vi gick i mitten av September förra året gick vi sträckan Saltoloukta - Sourvadammen. Dvs, söderut på Kungsleden till Sitojaurestugan och sen halvvägs till Aktse. Sen vek vi av rakt västerut och gick "höga vägen" till mitten av Rapadalen (via Skierfe - Sveriges kanske vackraste utsiktsplats!!!). Sen gick vi Rapadalen - Snavvavagge - Pielaslätten och sen via bron över Ghukesvakkjåhkå till Suorvadammen. Detta blir sammanlagt ungefär 9 mil, dvs i medel 12.8 km / dag om man har 7 vandringsdagar.

Men en sådan plan förutsätter att ni senast avslutar turen söndagen den 21:a September så hinner ta den sista bussen från Suorvadammen till Kebnats. Men om detta är fallet borde ni även slippa ro över Sitojaure, då sista båttjutsen från Sitojaure till Svine går den 14:e september, se saxat nedan.

Sitojaure och Svine
Privata båtförare i Sitojaure Anna Kuhmunen och Lars Blind

20/6 - 14/9
Båttider:
Sitojaure – Svine 9.00 och 17.00
Svine – Sitojaure 9.30 och 17.30

Pris/överfart :
Vuxen 200 kr
Barn under 12 år - 100kr
Barn 0-4 år - åker gratis
Hund - 60kr

Vandrare ombeds ringa när de startar från Aktse eller Saltoluokta och boka båtskjuts. Det kommer även att finnas skyltar som markerar var man har TELIA-täckning och kan ringa längs vägen.

De kör även andra tider vid behov.

Telefon:
010 40 16 34 7
073 07 99 603
Email: Sitojaure@hotmail.com
Kontaktperson: Lars Blind

/ Stefan
 
Men en sådan plan förutsätter att ni senast avslutar turen söndagen den 21:a September så hinner ta den sista bussen från Suorvadammen till Kebnats. Men om detta är fallet borde ni även slippa ro över Sitojaure, då sista båttjutsen från Sitojaure till Svine går den 14:e september, se saxat nedan.
/ Stefan

Ett alternativ är att parkera bilen vid Sourva och ta bussen tillbaka till Kebnats inför starten. Då är ni inte låsta av att vara tillbaka till Sourva senast 21/9.
 
Hej igen,

Då vi gick i mitten av September förra året gick vi sträckan Saltoloukta - Sourvadammen. Dvs, söderut på Kungsleden till Sitojaurestugan och sen halvvägs till Aktse. Sen vek vi av rakt västerut och gick "höga vägen" till mitten av Rapadalen (via Skierfe - Sveriges kanske vackraste utsiktsplats!!!). Sen gick vi Rapadalen - Snavvavagge - Pielaslätten och sen via bron över Ghukesvakkjåhkå till Suorvadammen. Detta blir sammanlagt ungefär 9 mil, dvs i medel 12.8 km / dag om man har 7 vandringsdagar.

Men en sådan plan förutsätter att ni senast avslutar turen söndagen den 21:a September så hinner ta den sista bussen från Suorvadammen till Kebnats. Men om detta är fallet borde ni även slippa ro över Sitojaure, då sista båttjutsen från Sitojaure till Svine går den 14:e september, se saxat nedan.

Sitojaure och Svine
Privata båtförare i Sitojaure Anna Kuhmunen och Lars Blind

20/6 - 14/9
Båttider:
Sitojaure – Svine 9.00 och 17.00
Svine – Sitojaure 9.30 och 17.30

Pris/överfart :
Vuxen 200 kr
Barn under 12 år - 100kr
Barn 0-4 år - åker gratis
Hund - 60kr

Vandrare ombeds ringa när de startar från Aktse eller Saltoluokta och boka båtskjuts. Det kommer även att finnas skyltar som markerar var man har TELIA-täckning och kan ringa längs vägen.

De kör även andra tider vid behov.

Telefon:
010 40 16 34 7
073 07 99 603
Email: Sitojaure@hotmail.com
Kontaktperson: Lars Blind

/ Stefan

Det var ett riktigt gött upplägg. Vi startar ju otursamt nog den 17e sept, så jag får försöka trixa fram något liknande utan båtmöjligheten Sitjauure - Svijnne. Men ganska trist att få skippa Rapadalen i värsta fall, ifall man skulle parkera vid Suorva och fortsätta Kungsleden neråt från Saltoluokta.

Ett alternativ är att parkera bilen vid Sourva och ta bussen tillbaka till Kebnats inför starten. Då är ni inte låsta av att vara tillbaka till Sourva senast 21/9.

Ja, det är nog en bra plan eftersom vi tyvärr är låsta med vandringen datumen 17-28 sept.
 
Några små punkter

Hej igen.

Jo det var en riktigt trevlig tur, inspirerad av min första tur i Sarek som skedde -88. Valde just detta upplägg för att de två som var med upp till Sarek för första gången skulle få en så komplett bild av området som möjligt.

Och kör ni med smux upplägg så kan ni ju genomföra turen i sin helhet. Gäller bara att se till att vara vid Sourvadammen i god tid innan bussen kommer dit. Som extra bonus slipper ni ju dessutom att vänta på bussen när ni kommer fram!

1: Se till att inte lämna något i bilen, jag hade inbrott i min bil då den stod parkerad vid Suorva för ett par år sedan. Trist, men de korkade tjuvarna fick inte med sig något ööver huvud taget, så ingen större skada skedd.

2: Det finns i vanliga fall roddbåtar som går att använda för att ta sig över Sitojaure http://www.svenskaturistforeningen....llstuga-Sitojaure/Om-anlaggningen1/Battrafik/. Så det kan ju ur planeringssyfte vara mödan värt att kolla med STF om båtarna ligger kvar efter att det är stängt för säsongen. Annars skjuts ju hela detta upplägg i sank.

3: Sist men inte minst, väg in i planeringen att det kan komma snö! Var på en längre tur i "området" (gick från Kvikkjokk, rundade Mavasjavrre och sen upp till Louhttalako) de sista två veckorna i September och den första i Oktober för två år sedan. Då vi startade låg snögränsen på ungefär 1000 möh och i månadgsskiftet september/oktober gick vi i snöglopp två dagar i sträck och snögränsen låg ungefär vid trädgränsen. Nu var det inte så att vi direkt pulsade i snö, men bara det faktum att det bli väldigt halkigt + lite segare att vandra gör att tempot dras ner med typ -20% till -40%.

Ha en trevlig tur där uppe! Bifogar en liten bild på en av Sareks berömda älgar tagen i Rapadalen på förra årets tur

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=17756&stc=1&d=1409551503
 

Bilagor

  • Sarek_2013_0061_zoom.jpg
    Sarek_2013_0061_zoom.jpg
    55.3 KB · Visningar: 1,861
Fin bild och go teaser inför turen! Hoppas jag tajmar in höstfärgena. Bra ide där med roddbåtarna, ska kolla upp det. Smart som reservplan om man måste omprioritera vissa delar.
 
Tror att det är Länsstyrelsen som har hand om roddbåtarna, här finns lite info. Noterade dock att texten verkade vara från 2011 så det är nog bäst att dubbelkolla med dem ang. årets datum...
 
Skrev till Länsstyrelsen för ett tag sedan:

"Hej! Sitter och funderar på om jag kan hinna med en till fjälltur i år, i slutet på september. Läste på Länsstyrelsens hemsida att båtar och broar ska vara kvar t.o.m. 25e september. Men samtidigt ser texten ut att vara från 2011 så jag skulle vilja dubbelkolla att detta datum stämmer i år också. De sträckor som jag är särskilt intresserad av är roddlederna längs Kungsleden mellan Saltoluokta och Kvikkjokk (Sitojaure och Laitaure) samt sommarbron vid Skárjá i Sarek. Tack!"

Fick idag följande svar:

"Hej! Ursäkta att jag missat att svara på din fråga. Beträffande pålyftsbron i Sarek så är det numera Laponiatjuottjudus (info[kanelbulle]laponia.nu) som förvaltar så den kan jag inte svara på, men roddbåtarna vet jag att de ligger ute tom den 25/9 och kommer sen inom kort att plockas upp. Med vänlig hälsning! Eva"

Tyvärr har jag dock fått lägga ner planerna på en höstfjälltur i år...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.