svartasjön tarfala

avslutad210712

Gäst
Har inte gått där nyligt men jag förstår inte riktigt frågan angående blankis. Menar du passagerna nere vid sjön eller menar du på glaciären för jag förstår inte varför man överhuvudtaget skall ut på glaciären på den passagen.
 
Jag menar nedfarten vid kanten av glaciären.
När vi gick där för några år sen så gick vi just på glaciärskanten som då var täckt med mjuk snö. Efter sommarens värmebölja så kan snön smält bort och då blir det bra halt på glaciären.
Kan man gå ner på fast mark hela vägen?
 

avslutad210712

Gäst
När jag gick ner så var jag aldrig ut på isen. Finns ett "utsteg" som är markerat med två rösen när man kommer uppifrån svarta sjön där man kan gå ner och sen följer man vid sidan om glaciären hela vägen ner. Nergången från "utsteget" är ungefär 5 höjdmeter på små klippavsatser men är man inte ordentligt klumpig är det inga problem. Gick ner med en hund i koppel som drog och det gick bra. Var lite svårt att hitta "utsteget" mest för att jag inte visste att det fanns men rösena syns tydligt när man närmar sig kanten ner mot glaciären.

Gick där i augusti 2007 och sprickorna som hade smält fram närmast bergväggen såg inte alltför inbjudande ut att ramla ner i.
 
Gick från Tarfala upp till Svartsjön för 2 veckor sedan. Där finns ingen snö på glaciären, så blankis. Dessutom är den full med infrusna stenar, sprickor och stora hål. Har man inte ordentlig utrustning tycker jag inte att man skall ge sig ut på glaciären.
Vi ”klättrade” på sidan av berget vilket var en utmaning i sig. Som Jonas sa, utsteget är markerade med rösen. Jag rekommenderar dock att försöka hålla sig så högt upp på berget som möjlighet. Ju längre ner man kommer, ju mer lös grus och sten får man. Jag hamnade själv långt ner och varje gång jag flyttade fötterna så rasade marken under mig. Erkänner att jag sällan varit så rädd…
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brundin Tidsåtgång, Sydtoppen - Svartasjön Fjällvandring 13
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
Pakr888 Tarfala till kaskavagge (sommarbro) Fjällvandring 4
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
yakman Tarfala Fjällvandring 0
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
elihe1 Tarfala Fjällvandring 9
Gustav Cronhamn Turfundering i Tarfala Fjällvandring 0
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
vago tarfala-kaskavagge i 1:a v. i juli Fjällvandring 4
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
millimeter Kring Tarfala Fjällvandring 17
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Vonsan Tarfala-Vistas Fjällvandring 3
Overland Tarfala mot Singis? Fjällvandring 3
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
charlie mike Tarfala-Kuopervagge-Drakryggen-Kebnekaise topp Fjällvandring 6
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.