Markpinnfästen Nammatj 2?

Jag har nyligen införskaffat ett Hilleberg Nammatj 2. När jag läser i instruktionsboken står det att det ska finnas 18 st markpinnefästen. Jag får inte riktigt ihop det. Känns som att det är två pinnar för mycket om man inte även förankrar golvet i fotändan med två pinnar, dvs fotändan förankras med totalt 6 pinnar. Är det verkligen så det ska vara? Det känns lite onödigt att förankrar golvet i fotändan?
 
Det råkar inte vara en instruktionsbok för GT-varianten som åkt med.
Ser inte hur mer än 14 pinnar kan behövas på ett Nammatj 2.
2 ventillinor, 4 stormlinor, 8 runt tältet (vid bågarna 4 och fram och bak 4).
 
Det råkar inte vara en instruktionsbok för GT-varianten som åkt med.
Ser inte hur mer än 14 pinnar kan behövas på ett Nammatj 2.
2 ventillinor, 4 stormlinor, 8 runt tältet (vid bågarna 4 och fram och bak 4).

Bak i fotändan används fyra pinnar, en i varje hörn av yttertältet och ytterligare två i de fästen (metallringar) som finns placerade mitt på kortsidan för att spänna ut yttertältet bättre.
 
Bak i fotändan används fyra pinnar, en i varje hörn av yttertältet och ytterligare två i de fästen (metallringar) som finns placerade mitt på kortsidan för att spänna ut yttertältet bättre.

Jag har totalt 6 st metallringar i fotändan på tältet. Menar du att alla dem ska förankras? Isf får jag antalet att stämma till 18 st. Men det känns konstigt med 6 st i fotändan.
 
Jag har totalt 6 st metallringar i fotändan på tältet. Menar du att alla dem ska förankras? Isf får jag antalet att stämma till 18 st. Men det känns konstigt med 6 st i fotändan.

6st metallringar i fotändan? Jag har Nammatj 2GT vilket har 4 ringar i fotändan, två med spännbara band ( en i varje hörn som på ingångssidan vilka du använder för att sträcka tältet i längsled), dessutom två ringar som inte har spännbara band monterade ca 1/4 in från hörnet. De senare anv för att förbättra separationen mellan ytter- och innertält i fotändan.
På mitt Nammatj 2GT anv jag max 20 markpinnar, oftast om det inte blåser hårt anv jag bara 14 st och hoppar jag över de markoinnar som sitter vid stångkanalernas ändar.
 
Bak i fotändan används fyra pinnar, en i varje hörn av yttertältet och ytterligare två i de fästen (metallringar) som finns placerade mitt på kortsidan för att spänna ut yttertältet bättre.

6st metallringar i fotändan? Jag har Nammatj 2GT vilket har 4 ringar i fotändan, två med spännbara band ( en i varje hörn som på ingångssidan vilka du använder för att sträcka tältet i längsled), dessutom två ringar som inte har spännbara band monterade ca 1/4 in från hörnet. De senare anv för att förbättra separationen mellan ytter- och innertält i fotändan.
På mitt Nammatj 2GT anv jag max 20 markpinnar, oftast om det inte blåser hårt anv jag bara 14 st och hoppar jag över de markoinnar som sitter vid stångkanalernas ändar.

Jag kollar nu i instruktionsboken för Nammatj 2GT och enligt den ska det finnas 22 fästen för markpinnar, så då har du samma problem som mig var man ska sätta de två sista =)

Kolla bilden jag bifogar (lite svårfotat men hoppas du förstår). 1 och 3 är de vanliga, men jag funderar om det är tänkt att man även ska fästa 2 som sitter i tältgolvet. Men jag kan inte se vad som skulle vara bra med detta.
 

Bilagor

  • Nammatj.jpg
    Nammatj.jpg
    64.8 KB · Visningar: 513
Det är totalt max 20 markpinnar som används till mitt Nammatj 2GT (6st vid stångkanalerna, 6st stormlinor till stängerna, 2st stormlinor till gavlar/ventilhuvar, 4st hörn, 2st extra på kortsidan vid fotändan). Tror tältet lev med 22 markpinnar, dvs 2 reserv.
De ringar som är markerade som nr 3 på din bild är de två extra fästen som finns på fotändan och används för att bättre separera inner- och yttertält för vind+regn.
För Nammatj 2 (ej GT) borde det max behövas 16 markpinnar.
Bilden nedan visar tältet från fotgaveln och du kan notera de extra två markpinnarna förutom hörnen (tagen i Njoatosvagge, Sarek)
 

Bilagor

  • 044.jpg
    044.jpg
    73.2 KB · Visningar: 713
Det är totalt max 20 markpinnar som används till mitt Nammatj 2GT (6st vid stångkanalerna, 6st stormlinor till stängerna, 2st stormlinor till gavlar/ventilhuvar, 4st hörn, 2st extra på kortsidan vid fotändan). Tror tältet lev med 22 markpinnar, dvs 2 reserv.
De ringar som är markerade som nr 3 på din bild är de två extra fästen som finns på fotändan och används för att bättre separera inner- och yttertält för vind+regn.
För Nammatj 2 (ej GT) borde det max behövas 16 markpinnar.
Bilden nedan visar tältet från fotgaveln och du kan notera de extra två markpinnarna förutom hörnen (tagen i Njoatosvagge, Sarek)

Jag håller fullständigt med dig, men så här skriver Hilleberg om Nammatj 2GT (det ska finnas 22 fästpunkter):

Nammatj GT innehåller följande
Yttertält i Kerlon 1800, hopkopplat med innertält. Monterade linor 8 st med
linsträckare. Tältstänger 10 mm, 3 x 293 cm i Nammatj 2 GT; och 3 x 328 cm i
Nammatj 3 GT. Markpinnar 22 st. Packpåsar för tält, stänger och pinnar. Extra
stångdel 1 st. Reparationshylsa 1 st. Instruktionsbok.

obs: Det finns 22 fästpunkter för markpinnar. Man kan resa tältet med endast 4
markpinnar men vi rekommenderar att du alltid använder alla markpinnar och linor
eftersom vädret kan växla snabbt.
 
Jag har nyligen införskaffat ett Hilleberg Nammatj 2. När jag läser i instruktionsboken står det att det ska finnas 18 st markpinnefästen. Jag får inte riktigt ihop det. Känns som att det är två pinnar för mycket om man inte även förankrar golvet i fotändan med två pinnar, dvs fotändan förankras med totalt 6 pinnar. Är det verkligen så det ska vara? Det känns lite onödigt att förankrar golvet i fotändan?
Fotändan ska ju vändas mot vinden. Jag antar att innertältet ska förankras i den änden just med tanke på mycket hård vind.

HåkanF
 
Det är totalt max 20 markpinnar som används till mitt Nammatj 2GT (6st vid stångkanalerna, 6st stormlinor till stängerna, 2st stormlinor till gavlar/ventilhuvar, 4st hörn, 2st extra på kortsidan vid fotändan). Tror tältet lev med 22 markpinnar, dvs 2 reserv.
De ringar som är markerade som nr 3 på din bild är de två extra fästen som finns på fotändan och används för att bättre separera inner- och yttertält för vind+regn.
För Nammatj 2 (ej GT) borde det max behövas 16 markpinnar.
Bilden nedan visar tältet från fotgaveln och du kan notera de extra två markpinnarna förutom hörnen (tagen i Njoatosvagge, Sarek)

helt OT:

kan man öppna mittsektionen på nammatj, alltså den del som är precis nedanför ventilation struten? eller är det bara på sidan man kan öppna?
 
helt OT:

kan man öppna mittsektionen på nammatj, alltså den del som är precis nedanför ventilation struten? eller är det bara på sidan man kan öppna?

Nej, det är bara en dragkjedja (men man kan öppna den uppifrån och nedifrån) som man kan öppna från sidan. Nallo har ju det du beskriver, men inte Nammatj. En av anledningarna till att det blev ett Nammatj istället för Nallo för mig var att ingången på absiden är lite krånglig att stäng inifrån om du öppnar den nerifrån och upp. Det är svårt att nå ner att stänga den helt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
Mattias Claesson Ytterligare en HBtråd, Nammatj GT. Bo och sova 11
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
IceAge Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 1
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
fremar Hur rymligt är HB Nammatj? Bo och sova 16
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
magkar80 Vattensamling på taket, Nammatj Bo och sova 13
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
black dog Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT) Bo och sova 10
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Mått på ett Nammatj 3GT i packpåsen? Bo och sova 3
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
roger_madsen Nammatj VS Nallo Bo och sova 39
kajma Hilleberg Tarra vs Nammatj 2GT Bo och sova 4
matito Nammatj 3GT eller Keron3? Bo och sova 1
Jungle Stalon or Nammatj 2 GT or... Bo och sova 3
MotLut Bekymmer Nammatj 2GT! Bo och sova 5
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
balo Nammatj Gt eller inte? Bo och sova 7
Franz321 Nammatj 3GT Bo och sova 4
perry1 Nammatj 2 eller Nammatj 3 ? Bo och sova 15
ål Din åsikt om Staika/Nammatj? Bo och sova 20
Mz Nammatj 3GT Bo och sova 1
tanya Nammatj 2GT eller 3GT Bo och sova 5
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Akka eller nammatj GT? Bo och sova 6
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Hilleberg Nammatj 2 GT vs. Nammatj 3 GT Bo och sova 3
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.