Ösregn och Tält med 3000mm vattenpelare

Barnen vill väldigt gärna tälta en gång till i år och det kokar ner till att det närmaste tillfället isåfall är fredag - lördag (dvs imorgon). Annars dröjer det ett par veckor pga att vi har många uppbokade helger framöver.

Nu ser dock prognosen för stället vi ska tälta på inte helt optimal ut. Det ska inte vara någon nederbörd på kvällen fram tills efter läggdags (21-22 tiden) men då det beräknas regna ganska mycket (2-4mm/timme under 4-5 timmar) och sen lugnar det ner sig till morgonen igen.

Eftersom jag bara tältat i "fint" väder så undrar jag bara lite över vad jag kan förvänta mig av det hela. Tältet är ett Bergans Compact Light 4P och har 3000mm i yttertält och 5000mm i golv.

Tältet kommer (troligen) slås upp intill ett vindskydd och vi kommer ha ca 300-400m till parkeringen där bilen står så jag har reträttplaner ifall det blir "katastrofläge". Om det börjar regna tidigare på kvällen innan vi ens slagit upp tältet kanske vi avbryter tältplanen och bara sitter i vindskyddet och käkar middag och sen åker hem.

Är jag dum som ens planerar något sådant eller vad tror ni?
 
3000mm vattenpelare räcker mer än väl. Är tyget helt och sömarna täta så borde det inte vara några problem bara ni inte slår upp tältet i en svacka. Silnylon väven expanderar en del då det blir blött så man får vara beredd på att dra åt linorna efter en stund så att tältet håller formen trots ihållande regn.
 
Dum? Ingen har väl dött av lite regn? Jag tror inte att ditt tält kommer att må dåligt av lite regn, men du kan ju för säkerhets skull alltid sätta upp det i närheten av vindskyddet. Ni kommer inte att dö om ni väljer att övernatt där istället för i tältet.
 
Tack för lugnande svar!

Anledningen till min oro är väl mest att jag brukar få onda blicken från min fru över mina galna projekt och idéer och hon brukar försöka bromsa en del av dem.. I det här fallet ska jag ju ta med barnen (4 och 6 år) så då är ju kravet på att det inte blir katastrof större än om jag är själv även om barnen brukar gilla mina idéer. Hade det varit aktuellt att frugan också skulle med så hade jag nog ställt in tältturen.. ;)

Regnet ser jag ju egentligen som en liten bonus för upplevelsen, men hade kanske sett att prognosen sagt lite mindre mängd. Minns när jag var liten hur mysigt det var att höra regnet smattra mot tältet.. men det kan ju också vara så att jag förträngt de negativa aspekterna av det... ;)

Förutom att inte slå upp tältet i en svacka och att ha tältet intill vindskyddet. Finns det några andra smarta tips för att förbättra förutsättningarna?
 
Dom här tältena läcker inte in en droppe fast det kommer 40-60mm på 24 timmar.
Kommer det in vatten kommer det underifrån...så välj typ förhöjning och sätt upp det där.

Och som tidigare sagts så måste silnylon tält efterspännas kanske två gånger om det blir riktigt blött.
 
Har du inte tältat i regn förut så ska du absolut göra det. Dels som en träning på hur man snabbt får upp/ner tältet utan att blöta ner packningen m.m. och för att det är fantastiskt mysigt att ligga och lyssna på regnet. Regn är ju ett normalförhållande om du ska ut på en fjällvandring så det är lika bra att du vänjer frun och barnen vid det. Barnen kommer att klara det utan problem. Själv var man inte gammal när man fick följa med på fjällturer och på den tiden var tälten inte lika bra som dom är idag men det var inga problem för att det regnade.
 
Dom här tältena läcker inte in en droppe fast det kommer 40-60mm på 24 timmar.
Kommer det in vatten kommer det underifrån...så välj typ förhöjning och sätt upp det där.

Och som tidigare sagts så måste silnylon tält efterspännas kanske två gånger om det blir riktigt blött.

Precis, vattnet som kommer uppifrån kommer inte att vara något problem. Viktigare då att välja en bra tältplats: inte i en grop eller sänka dit det kan rinna vatten, inte på ett underlag som suger åt sig vatten osv.
 
Tarp

Köp en tarp eller en vanig pressening, spänn upp den över tältet. Du kan vara tryggare samtidigt som ni får ett "uterum" att sitta under, mysigt när det regnar!
 
Ett drygt tjugo år gammalt kupoltält från fjällräven med lösa silverfärgade flagor från en då populär silverbeläggning på toppen fick hänga med till ett regnigt och blåsigt Lofoten i år. Det fick sig en välbehövlig dusch av ett par flaskor tältimpregnering från Biltema först.

Huruvida tältet kände till något om regnpelare vet jag inte. I vart fall var det som alltid mysigt att höra regnet smattra mot tältduken och åskan dundrade och vinden ven.

Att som barn få somna in till ett smattrande regn i ett tält (som givetvis är torrt) borde vara flera förunnat.

Lycka till!
 
Tack för alla svar!

Tiden i prognosen var fel så när vi var halvvägs framme så började det ösregna! Så det blev till att kasta sig in i vindskyddet eftersom vi inte hade regnskydd på ryggsäckar och packning (hade tänkt slå upp tältet innan regnet). När det lugnade ner sig så tyckte vi att vindskyddet var såpass stort och fint och bra att vi struntade i tältet (när vi senare tog en liten skogspromenad under ett regnuppehåll i området så var närmsta "bra" tältplats med tanke på regn en bra bit från vindskyddet ändå).

Det knasigaste var när barnen somnat, så satt jag kvar själv vaken och hörde plötsligt röster ute i ösregnet vid 23-tiden!? Det visade sig att tre tyskar hade tänkt övernatta i vindskydd längs leden de gick på men inga av de vindskydden på kartan fanns längre kvar så de hade fortsatt och vandrat i 7-8 timmar tills de slutligen hamnade här (som ligger en bit ifrån leden, så det var ganska oväntat).
 
Kul att ni tog er iväg och att det gick bra!

Det knasigaste var när barnen somnat, så satt jag kvar själv vaken och hörde plötsligt röster ute i ösregnet vid 23-tiden!? Det visade sig att tre tyskar hade tänkt övernatta i vindskydd längs leden de gick på men inga av de vindskydden på kartan fanns längre kvar så de hade fortsatt och vandrat i 7-8 timmar tills de slutligen hamnade här (som ligger en bit ifrån leden, så det var ganska oväntat).

At vindskydd saknas är inte så ovanligt misstänker jag. Råkade själv ut för det en sommar när jag och en vän var ute och paddlade kanot. Det slutade med att vi fick sova under kanoten i regnet, men det var ok det med, min sovsäck var vattentät visade det sig, så jag sov gott hela natten i en vattenpöl :D.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.