Plastkilar från Ukraina

Jag gjorde en blunder, ett spontanköp på plastkilar från Ukraina.

http://shop.gear4rocks.com/en/nuts-stoppers/plastic-nuts-set-of-eight/prod_97.html

Felet med meningen ovan var alltså inte huruvida plastkilar är bra nog, utan att det råkar råda krig i Ukraina. Det går fortfarande att betala och beställa produkter, men det går inte att få kontakt med säljaren (eller få några produkter).

Ett tips för andra som tänkte beställa plastkilar.

Ni som har köpt och använt dem, är ni nöjda i övrigt?

Eller kanske någon som sitter på ett oanvänt set och vill sälja? ;)

/Tommy
 
Hej!

Jag har klättrat en del med de ukrainska plastkilarna och kan bara hålla med den amerikanska testaren. Lätta, bra form osv. Men det som inte nämns i recensionen är att dessa kilar kommer till sin rätta när man vinterklättrar!

Dessa ukrainska underverk är solida i sin konstruktion. Det gör dom väldigt lätt att hamra fast med yxspetsen i en djup spricka medans vanliga kilar i aluminium, framför allt i större storlekar, är ihåliga och det är lätt att skada vajern med yxan. Rekommenderas!

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Ja, av alla recensioner jag läst och klättrare jag pratat med som använt dem så verkar de ju superstabila.

Frågan är bara hur man ska göra för att få tag på några?
 
En liten nackdel uppstår om kilen bråkar och sitter fast. Det kan vara lite svårare att få bort en plastkil än en vanlig aluminiumkil.
En teknisk förklaring till detta är att en aluminiumkil är rätt lätt att få bort om man bankar med en karbin eller sten (eller hammare om den är riktigt envis) på sin kilpetare som satts mot kilen. Detta ger en bra impulskraft som man är ute efter. Eftersom plast (iallafall den plast som använts i dessa kilar) är ett mjukare material än aluminium, så är det svårare att generera samma impulskraft. Man behöver antingen banka hårdare eller med en större sten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike C Plastkilar för den viktmedvetne klättraren! Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.