Jacka från Klättermusen

Hej!

Är det någon som har några erfarenheter eller tankar kring Klättermusens jacka Glaser och Allgrön? Jackan ska användas till vandring, skidåkning, klättring och andra aktiviteter.

Eller finns det någon jacka som lämpar sig bättre för dessa användningsområden tro?
 
Jag har en Glaser, främst som skidjacka. Är mycket nöjd och tillfreds med material, skärning, bekvämlighet, detaljer och väderskydd. Skall den jämföras med samtliga andra möjliga jackor kan jag dessvärre inte hjälpa till med saken.

Däremot kan jag jämföra med mina föregångare på jackfronten, från Berghaus till två olika Haglöfs (under ett tidsspann på 23 år) och hållbarhetsmässigt kommer nog inget att slå den Haglöfs Guide jag bar dagligen i tolv års tid från 1995. Den är ännu fullt funktionsduglig, men behöver få sömmarna omtejpade. Huruvida Glasern håller lika länge återstår att se, men det är i vart fall den skönaste jacka jag har åkt skidor i hittills och detaljerna lovar gott för hållbarheten.
 
Hej!

Är det någon som har några erfarenheter eller tankar kring Klättermusens jacka Glaser och Allgrön? Jackan ska användas till vandring, skidåkning, klättring och andra aktiviteter.

Eller finns det någon jacka som lämpar sig bättre för dessa användningsområden tro?

Jag har en Klättermusen Allgrön och tycker att det är en trevlig jacka. jag har använt den till alla aktiviteterna som du räknar upp och den fungerar bra. Den har några bra detaljer som att det är lätt att öppna under armarna och vädra, den sitter bra och är skön.

MEN......

Det finns några saker som gör att jag inte skulle välja Klättermusen om jag skulle köpa ny jacka nu.

Dels har den några detaljer som verkar mindre genomtänkta. Det rinner väldigt lätt in vatten vid halsen om man inte har huvan uppe och dragkedjan fullt uppdragen (och därmed knappt kan andas). Det är svårt att få tätt runt handlederna, gummistropparna är för korta för att kunna dra åt. Det sitter ett halvelastiskt band runt handlederna och det verkar dra in vatten i ärmarna.

Den största anledningen till att jag skulle välja något annat märke är Klättermusens urusla kundservice. De har bara två års garanti på sina produkter, vilket jag helt missade när jag köpte min jacka. Jag har fått min jacka utbytt en gång för att den läckte. Jag har ett par byxor i samma material som också läcker men de vägrar Klättermusen att byta ut eftersom de är mer än två år. Jag tycker att en jacka i den här prisklassen absolut bör ha mer än två års garanti. Det finns personer på Klättermusens kundtjänst som man knappt vill kontakta.

Så mitt råd skulle nog vara att välja något märke med längre garantitid. Två år är det sämsta jag har stött på i alla fall.
 
Jag har inte provat varken den ena eller den andra, så man kan ju ta det här inlägget med valfritt antal nypor salt. ;)

Jag vill inte förlora fickor när jag tar på mig ryggsäck eller sele, så Glaser faller på den punkten (för mig alltså).

Båda jackorna är åt det tyngre hållet. Högre vikt brukar ge bättre slitstyrka, men så verkar inte vara fallet att döma av camluns kommentarer(?).

Vad är det som gör att du nämner just dessa två Klättermusen-jackor som alternativ? För ungefär samma slant finns det ju väldigt gott om alternativ.

För mig är
-stora fickor som funkar med sele och ryggsäck (i min värld betyder det 2 stora napoleonfickor)
-full rörlighet i armarna (får inte strama varken uppåt eller framåt)
-bra ärmslut (täta mot handskarna i snö och regn)
-bra huva (full rörelsefrihet även med en stor hjälm + pannlampa)
-tillräcklig ventilation
en vettig checklista för en klätterjacka, och klarar jackan den listan duger den nog bra till skidåkning och vandring också (för mig). Tyvärr brukar det vara hopplöst att avgöra över nätet vad som duger och inte.
 
Så mitt råd skulle nog vara att välja något märke med längre garantitid. Två år är det sämsta jag har stött på i alla fall.

Är nyfiken på vilka märken som har en bättre garantitid än två år? På deras hemsida så står det att de har tre år. Men skrivningen är konstig, de hänvisar till Konsumentköplagen (Kkl) men där ställs det inga krav på garanti vad jag vet.
 
Är nyfiken på vilka märken som har en bättre garantitid än två år? På deras hemsida så står det att de har tre år. Men skrivningen är konstig, de hänvisar till Konsumentköplagen (Kkl) men där ställs det inga krav på garanti vad jag vet.

Tex jackor i Gore tex har mycket längre garantitid än så. De tittar på hur den ser ut och hur sliten den är, inte hur längesedan det var du köpte den.
 
-- klipp klipp --
MEN......

Det finns några saker som gör att jag inte skulle välja Klättermusen om jag skulle köpa ny jacka nu.

-- klipp klipp --

Den största anledningen till att jag skulle välja något annat märke är Klättermusens urusla kundservice. De har bara två års garanti på sina produkter, vilket jag helt missade när jag köpte min jacka. Jag har fått min jacka utbytt en gång för att den läckte. Jag har ett par byxor i samma material som också läcker men de vägrar Klättermusen att byta ut eftersom de är mer än två år. Jag tycker att en jacka i den här prisklassen absolut bör ha mer än två års garanti. Det finns personer på Klättermusens kundtjänst som man knappt vill kontakta.

Så mitt råd skulle nog vara att välja något märke med längre garantitid. Två år är det sämsta jag har stött på i alla fall.

Tråkigt att höra att det inte förändrats till det bättre. Jag har en gammal bitter erfarenhet som jag hellre hade hoppats inte skulle gälla längre, för jag har inte ens tittat åt Klättermusens plagg efter mina jackors förfall och företagets bemötande i samband med det.
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3097&reviewID=5905&all=1
Bitter, som sagt, och besviken... men jag skulle hoppas att jag har fel. Bor nu i Asien och ser Klättermusen i de riktigt dyra friluftsbutikerna, t ex i Hong Kong och Japan. Hoppas kvaliteten är bra, för priset för deras produkter förpliktigar verkligen, även i denna del av världen.
 
Det gäller bara membranets täthet.

Ursäkta om jag var otydlig från början. Det var just att tyget läckte som var det som gjorde att jag ville lämna tillbaka min kläder.

Att jag inte gillar konstruktionen som gör att det rinner ner vatten i halsen förstår jag att det inte finns någon garanti för.
 
Tex jackor i Gore tex har mycket längre garantitid än så. De tittar på hur den ser ut och hur sliten den är, inte hur längesedan det var du köpte den.

Med risk för att jag uppfattas som ett troll, vilket jag inte är.
Jag förstår att du tycker att du blivit felaktigt behandlad, helt i sin ordning.

När jag ger mig till att söka på nätet så kan jag inte hitta mer än en tillverkare som anger garantitid i år. Det är Norska Norröna, de opererar med hela 5 år! Nu har de reklamationsrätt i 5 år på "varig gjenstand" vilket kan vara förklaringen.
https://www.norrona.com/nb-NO/Hjelp-meg/Garanti/
Det förklarar även på ett bra sätt vad som ingår i garantin och inte. Obs att bedömningen är tuffare när det kommer till Gore-Tex plagg!

Sedan så måste jag fråga om jag förstår dig rätt. Du går ute i regnet utan att ha huvan uppe över huvudet och så tycker du att det är en konstruktionsmiss när det rinner vatten utmed din hals/nacke ner på överkroppen? Det tycker jag låter som ett användarfel och inte ett konstruktionsfel. Men det kan vara något som jag missar?
 
Med risk för att jag uppfattas som ett troll, vilket jag inte är.
Jag förstår att du tycker att du blivit felaktigt behandlad, helt i sin ordning.

När jag ger mig till att söka på nätet så kan jag inte hitta mer än en tillverkare som anger garantitid i år. Det är Norska Norröna, de opererar med hela 5 år! Nu har de reklamationsrätt i 5 år på "varig gjenstand" vilket kan vara förklaringen.
https://www.norrona.com/nb-NO/Hjelp-meg/Garanti/
Det förklarar även på ett bra sätt vad som ingår i garantin och inte. Obs att bedömningen är tuffare när det kommer till Gore-Tex plagg!

Sedan så måste jag fråga om jag förstår dig rätt. Du går ute i regnet utan att ha huvan uppe över huvudet och så tycker du att det är en konstruktionsmiss när det rinner vatten utmed din hals/nacke ner på överkroppen? Det tycker jag låter som ett användarfel och inte ett konstruktionsfel. Men det kan vara något som jag missar?

Nja, jag funderar mer på om du är produktutvecklare på Klättermusen och därför tycker att jag är gnällig.

När det gäller garantierna så kanske jag ska formulera om mig, jag skulle innan jag väljer nästa dyra jacka noga kontrollera vilka garantier som gäller. Jag har fått lämna tillbaka jackor i Gorte-tex eftersom de läckte i tyget (precis som mina Klättermusenprodukter). De har tagit in jackan och tittat efter hur den ser ut. Det blir ju viss skillnad i slitage om man använder jackan ofta eller bara någon vecka om året. Friluftar man bara lite då och då kan det ju faktiskt gå ganska lång tid innan man drabbas av riktigt dåligt väder. Är man skogshuggare så slits plaggen självklart fortare. Det här tänker jag kan vara en anledning till att man inte anger antal år utan hur mycket använt ett plagg är som mått när man avgör om det är reklamation eller inte. När det gällde mina byxor (i samma material) så tog man inte ens in dem eftersom de var mer än två år.

När det gäller huvans konstruktion så går dragkedjan snett upp mot hakan. Fäller man upp huvan och drar upp dragkedjan blir det ett ganska litet utrymme kvar. Kompletterat med skidglasögon fungerar det här utmärkt i snöstorm och -10 grader. Då är man skyddad. Jag blir ganska varm av mig när jag rör mig ute, speciellt om det är varmt ute. Bara tanken på att behöva dra på sig regnkläderna gör mig svettig och det finns ju inga membran i världen som förhindrar detta. Det jag vill kunna göra är att vädra. Att ha huvan på och fullt uppdragen dragkedja gör ju att det inte kommer in något vatten alls. På andra jackor jag har haft har det gått bra. Antingen fäller man ner huvan och drar åt runt halsen vilket leder till att på sin höjd blir blöt i håret. Annars fäller man upp huvan och öppnar dragkedjan, vilket endast i motvind skulle leda till att det regnar in i det öppna området.

Min Klättermusenjacka är den första jag har haft med sned dragkedja och den första jag har haft problem med den här typen av vädring. Så för mig fungerar den inte som jag önskar under vår, sommar och höst.

Trådskaparen undrade ju om det fanns någon som hade erfarenhet av denna jacka och det har jag. Jag gillar inte konstruktionen som är kring huva och dragkedja eftersom den kräver allt eller inget av mig. Hur sedan någon annan uppfattar det hela är ju upp till var och en.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
linuspersson77 Arcteryx BETA AR jacka - Klättermusen Einride Kläder 2
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
stenblock Efterlyses: supertunn jacka med huva Kläder 41
Bulgakov jacka från national geographic? Kläder 0
jowisp Ortovox jacka & byxa Kläder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...