Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk?

Hej!

Vilken sträckning är bäst mellan Staloluokta och Kvikkjokk?

1. Padjelantaleden

eller

2. Via Staddajåkkå, Pieskehaure, Vaimok och Tarrekaise?

eller

3. Fler alternativ?

Vi är relativt erfarna och ämnar tälta.
 
Jag har själv gått Padjelantaleden några gånger, men då i omvänd riktning dvs från Kvikkjokk till Staloloukta. Fin vandring mot fjället som följer Tarraälvens dalgång. Första 3 etapperna går i skogen och kan vara mycket utsatt för mygg. I år är det lugnare på den fronten (kommer just hem från Kvikkjokk och insektsläget var ovanligt lungt).

Årets tur var genom Sarek med avslutning i Kvikkjokk. Slutetappen för oss kan sammanfalla med ytterligare ett alternativ för dig, dvs Staloloukta-Touddar-Tarralouppal, sedan vidare mot Rounas sydsida (väster om Tarrekaisemassivet) och upp på Vallevare för utgång mot Kvikkjokk. Ganska mycket sten kring övre delen av Vallevare (över 1000m nivån), annars lättgånget. Dock mer krävande än att följa Padjelantaleden pga passövergången. Vägen kan vara lurig i dåligt väder då det i princip krävs bra sikt för att orientera upp mot Vallevares ingång västerifrån (inget jag rekommenderar i låga moln eller dimma). Var även uppmärksam på att du inte följer jokken i Vallevare för länge och kommer för långt ner, utan håller upp mot höger sida i Vallavare.

Finaste vägen var det..hmmm. Alla vägar är fina på sitt sätt. Jag överlåter till dig att bedömma vad du föredrar. Vägen över Vallevare ger kalfjäll hela vägen utom sista nerstigningen från Prinskullen 3km från Kvikkjokk. Padjelantaleden följer den vackra Tarraälvens dalgång med grönska, skog och blommor.
 
Vad som är bäst är naturligtvis en smaksak. Men här är två alternativ som jag sätter högre än Padjelantaleden.

1) Njoatsosvágge till nedersta sjön, över mot Låptåvákkjávrre som vadas en bit nedanför utloppet, väster om Ruonas, Vállevágge, Vállevárre till K.

2) Padjelantaleden förbi Tarreluoppal, sen Linnés väg öster om Buoides, väster om Ruonas, Vállevágge, Vállevárre till K.

Ytterligare en variant är Viejevágge, Råvejávrre, Vaimok, Tarrekaise och sen Padjelantaleden till K.

En ovanligare och längre väg är att från Vaimok fortsätta Sarddávágge mot sydost till Tsielekgiera, Fálesvágge till Kungsleden och sen båt från Mallenjarka.

Hälsn Pelle
 
Jag skulle
1) följa Viejevagge mot sydost.
2) besöka gruvområdet vid Silbbatjåhkkå.
3) fortsätta ner till Råvejavrres fantastiska sandstran i öster och de underbara tältplatserna där.
4) Gå över den naturliga stenbron vid Råvejavrres utlopp.
5) Fortsätta söderut och klättra ner i Fierrovagge vid sjön 1181
6) Följa vaggen österut ner till Såmmarlappa.
7) Därifrån följa leden mot Kvikkjokk.
8) Åka båt sista biten.

HåkanF
 
Jag halkade ner på Padjelantaleden I närheten av Såmmarlappa på årets tur. När jag hade tröttnat på djungeln gick jag över bron vid Nunjes och följde stigen som ansluter till kungsleden. På kartan är den markerad som stig men någon stig finns inte, däremot var den välmarkerad med rödfärg och rösen. Den sträckan var faktiskt den jag gillade bäst på turen. Gick Kvikkkjokk, Gådokjokka, lullihavagge, luotholakko, njoastosvagge, buojdes och sedan ner på padjelantaleden.
 
Hur var det med vegetationen längs stigen som ansluter till kungsleden? Enligt fjällkatan verkar det vara väldigt mycke vide/tät vegetation.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
Petri Niemelä Finaste stället på kungsleden? Fjällvandring 14
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Merckx smidigaste vägen Fjällvandring 4
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Picea Enklaste, snabbaste vägen till Alkavare kapell? Fjällvandring 24
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 8
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
gusbo Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge? Fjällvandring 15
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
H.W Vägen ut till Ritsem Fjällvandring 8
Daddy Låktatjåkka-Kårsavagge - enklaste vägen Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
hepar vägen porjus-vietas Fjällvandring 9
Jutas Vägen till Kebnekaise Fjällvandring 9
Hasse_70 Vägen till Ljungris? Fjällvandring 1
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
petho Vackraste vägen Narvik-Keb? Fjällvandring 7
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
migael Vägen till Nikkaluokta stängd pga högt vatten! Fjällvandring 0
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
soljesp Billigaste vägen till Narvik alt. Lofoten med omnejd? Fjällvandring 3
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
P.D Keb lättaste vägen ! Fjällvandring 17
Vandrare Rapadalen, snabbaste vägen dit? Fjällvandring 5
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...