Harr ala Anders
Jag brukar göra på lite olika sätt:
1. I rökpåse(Skultunas foliehistoria, kostar ganska mycket med tanke på att det är engångs men väger VÄLDIGT lite): Rensa fisken (du behöver inte fjälla den dock), salta i fisken samt utanpå åxå (beroende på hur mycket salt man "gillar"), krydda med Citronpeppar i firren, stäng rökpåsen enligt anvisningarna, lägg på glöd OBS det får inte brinna (= bränner sönder påsen), tiden man ska ha påsen på glöden beror förståss på hur stor den är. Den rökta firren äts med fördel på hårdbröd.
OBS uppe Rostu är det inte så enkelt att hitta något att göra upp eld med....så då kommer vi till "icke-ved" alternativen:
2. Det godaste alternativet är att flå harren (alternativt fjälla den) samt salta och krydda enligt ovan, för att sedan steka den i trangiapannan (gärna i Smör då den får en extra god smak), servera med potatismos (gärna en citronskiva åxå).
3. Detta alternativ har jag fått på skallen för iom att det blir lite "fiskpinne"-varning, men JAG tycker att det är ett gott och ENKELT sätt att tillaga harr:
flå (eller Filéa) harren (bort med skinnet m.a.o), stoppa in filéerna i en plastpåse (typ fryspåse), häll lite veteströ (ströbröd)i påsen, krydda i påsen med salt, Citronpeppar samt gärna lite grovmalen svartpeppar åxå, blås upp påsen, vira igen den med några varv, SKAKA runt, tag ut dom panerade filérna och stek dem i smör, servera med potatismos och citronskiva.
Smaklig måltid !
/ Anders B
|