Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare

Eller egentligen är väl frågan om Primus gasbrännare eftersom de gör den.

Ska iväg om drygt 1 dygn men kunde inte testa mitt kök förrän nu. Olustigt nog går det dock inte att skruva fast gasbehållaren med ventilen stängd, då läcker gasbehållaren! Öppnas ventilen så strömmar gasen till brännaren som den ska, men visst måste man väl kunna ha behållaren fastskruven utan att ha ventilen öppen??

Köptes på nätet, så har inte tid att reklamera... suck. Hoppas det är jag som är dum?
 
När man skruvar fast tuben brukar lite gas komma ut mellan tub och anslutningen innan gummipackningen sluter tätt. Väl påskruvad skall den vara tät (både mellan tub och anslutning samt ur brännaren) och endast släppa ut gas när du vrider mot +
 
Jag har inga problem med att ha ventilen stängd när jag skruvar på tuben så det låter som att det är något fel på din tyvärr. Hoppas någon är mer kunnig än mig som kan ge dig något bra tips
 
När man skruvar fast tuben brukar lite gas komma ut mellan tub och anslutningen innan gummipackningen sluter tätt. Väl påskruvad skall den vara tät (både mellan tub och anslutning samt ur brännaren) och endast släppa ut gas när du vrider mot +

Mycket riktigt, det slöt tätt när jag vred på lite mer. Det pös till oväntat och rätt rejält när jag skruvade på den första gången och efter det skruvade jag så försiktigt och gick aldrig förbi pysläget igen. Med ditt inlägg gick det lättare. Tack :)
 
Stängd ventil funkar

Jag har en (Primus) brännare till min Trangia som jag använt länge och det går alltid att skruva på tuben utan att först öppna ventilen. Samma gäller mitt Primus ETA E och Optimus Vega. Jag tror det är nåt skumt med ditt kök! Reklamera! Om det funkar efter att du väl fått på tuben på ventilen kan du väl iofs använda det i nödfall tills du halvtid att reklamera
 
Kranen på ventilanslutningen har inget med gänganslutningen och ventilen på själva tuben att göra - de är helt oberoende av varandra.

Tuben gängas in och man hör kanske ett litet pys (när pinnen i mitten på anslutningen öppnar tuben lite) som man snabbt vrider förbi till man känner ett ökad vridmotstånd något halv till helvarv efter (O-ringen kläms mot toppen av tubanslutningen och tätar ordentligt) och så stannar man där.

Dra inte till för kung och fosterland utan bara tills man känner ett bestämt snabbt ökande vridmotstånd och att det inte pyser (lukta vid gänganslutningen med näsan om man är osäker - det är luktmedel i gasolen som är väldigt tydlig om det läcker det lilla minsta) .

Efter användning och när man försäkrat att köket är släckt och kallnar gör man processen baklänges - vrider för att lossa och snabbt förbi stället det eventuellt pyser eller puffar till, tills tuben är helt loss.

Detta kan man göra för varje gång man använder köket och i mina ögon säkrare transport än att ha kök och tub alltid monterat till tuben är tom.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...