Hur fraktar man en använd primus gas behållare?

Har köpt en stor primus gas behållare som ska räcka hela resan.

Lagade mat idag med den och slet bort det röda skyddslocket och skruvade dit triangia brännaren.

Men hur gör man sedan när man ska frakta den vidare, ska man skruva bort triangia brännaren och sätta tillbaka röda locket eller låta brännaren sitta kvar?

Är rädd för läkage i bilen!

Skickat från Samsung Galaxy S3 via Tapatalk Pro
 
Hej,

Skruva loss brännaren och sätt tillbaka det röda skyddslocket. Jag är rätt så säker på att det sitter in fjäderbelastad kulventil i gastuben som sluter tätt så fort du tar bort brännaren - ingen risk för läckage.

Mvh// Jonas
 
Samma här

Har också satt tillbaka det röda och har inte haft några problem med läckage vad jag vet. Det var inte förrän jag köpte en gasolgrill som jag läste att man ska vara försiktig med att ta isär och förvara separat men det känns bättre än hopkopplat tycker jag.
 
Inga läckande tuber

Skruvar alltid isär och förvarar påbörjade tuber utan det röda plastlocket (på så sätt lätt att skilja påbörjad och ny tub åt). Har gjort så i tiotals år och många turer. Har aldrig haft problem med några läckande tuber.
/Thor
 
Det är just den stora fördelen med dessa gasflaskor som har skruvgängor, att man just kan ta isär och med detta packa ned allting mycket smidigare. Jag kan även påbörja en gasflaska och sedan spara den och ta den först när jag har en tur där jag vet att jag just behöver den mängden gas och använda andra på de andra turer (ibland finns ju bara 100g kvar i en 250g flaska och man behöver just 240g för en tur och behöver då inte släpar med sig två flaskor bara för att.
Jag tror även att ventilen på flaskan är för det mesta tätare än själva brännaren ofta är, vill säger att det säkert är en del brännare som läcker lite om man har brännaren kvär på flaskan
 
Dock inte mycket farligare än en besinkök - värmer sticklågan tuben så blir det farligt oavsett bränsletyp.

Nu är det i princip minst tre händelse som måste inträffa samtidigt innan man kommer så långt.

1. En läcka

2. Gasen som kommer ut kan blanda sig med fri luft i rätt blandningsförhållande inom ett ganska smal intervall och att den luften och dess bildade avgaser hela tiden byts ut. Fri luft är vad jag skriver vilket innebär en volym utan saker och föremål i och tillräckligt stort och tex. luft i kläder i en ryggsäck är inte tillgänglig för en gaslåga i och med att det måste gå igenom en tygbarriär innan den når andra sidan och tyget kyler för mycket, och fria luftvolymen i en säck byts inte ut tillräckligt ofta för att vidmakthålla en låga någon längre tid. - obs. detta gäller för en gasbrand med öppne låga - glöd är en helt annan sak men då pratar vi om något annat som brinner än gasol.

3. En tändkälla just där gasen är rätt utblandad med luft - gasolgas tänder inte av sig själv, den är tom. ganska rejält svårtänd i jämförelse med många andra bränslen som tex. bensinånga och förgasad fotogen och tänds tex. inte av en glöd (cigarretglöd eller kolglöd) utan måste ha en öppen låga eller gnista, medans bensin, fotogen eller tom. starkt upphettad rykande fett/olja kan tändas av en glöd från en cigarettfimp eller en glödande kolbit eller rentav sponanantända av sig själv (stekpanna med rykande het fett) . - ju fler kolatomer i kolkedjan ju lättare kan det självtändas spontat av hettan.

Motorbensin är klassat till 196 grader C medans propan/butan ligger runt 490-500 grader C för lägsta värmenivå i bästa möjliga blandning i luft när det kan spontanantända sig själv av värmen!

4. för en flaskbrisad krävs en hel del värme och att flaskan upphettas bra mycket mer än 50 grader C - med dom gasblandningar som finns i primus-tuberna (och likaså biltemas motsvarighet) klarar tuberna strukturmässigt att kokas i vatten utan att sprängas - dock ingen garanti att alla tuber tål det... det enda som är garanterat är att de klarar upp till 50 grader C, inte en grad över det.


---

med andra ord undviker man att alla ovan nämnda saker händer samtidigt (och att man är icke rökare är ett plus då man inte flipplar med tändaren titt och tätt som rökare gör utan att tänka sig för) så är risken väldigt liten att något tråkigt händer även om en läcka skulle uppkomma och även om som sådan kan strula till det med att man står med en tom flaska när man skall laga måltiden...

Campingasol är dessutom luktsatt och känner av gasen långt innan brännbar halt uppnås, det samma kan man knappast säga om heptan/kemisk ren bensin eller akylat-bensin som är relativt luktfria och kan uppnå stor gashalt i luft väl inom brännbar nivå innan näsan upptäcker det.

En fördel med en läckande gasolflaska gentemot flaska läckande bensin eller fotogen i ryggsäcken är att det inte blöter ned ryggsäcken och förstör kläder eller förstör mat om bränslet hittar in i påsarna med mat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
Moga Vart hittar man den här tipi-vedspisen? Kök och brännare 5
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
VaratOchStigen Hur använder man tändstålet? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
d-b Kan man tända en grill med tändstål? Kök och brännare 18
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
andreas_sel Hur kan man hantera gasolkök med engångsbehållare? Kök och brännare 14
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Skipper_ Kan man låta pumpen sitta kvar på bränsleflaskan när man packar ner den? Kök och brännare 3
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Mezzner Var köper man konservöppnare? Kök och brännare 21
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
freno Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g? Kök och brännare 20
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
Collin Kan man lita på specarna??? Kök och brännare 22
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
dajo Vad ska man ha för termomugg? Kök och brännare 29
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
caar7629 Var hittar man Optimus Svea? Kök och brännare 2
bogart Optimus 80, hur gör man? Kök och brännare 9
CoooL Är brännsleflaska som man får med Kap dålig??? Kök och brännare 3
Johan es Hur slipper man sot? Kök och brännare 31
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.