skarva sydda slingor.

13%2c1_larka_ratt.jpg


är det allmänt accepterat att förlänga slingor på samma sätt som denna slinga/lärkhuvud är träd runt trädet, men i varandra?
alltså att de knyts samman igenom att man trär slingorna i varandra, för att komma närmare ett topprepsankare?
.
 
Javars. Om man är försiktigare så sätter man en skruvkarbin i varannan skarv så att det inte ska finnas risk att slingorna lärkfotats så att de inte är jämviktade. Det kan ju annars bli så att man bara belastar ena parten fast det är dubbelt material hela vägen. Eller, att lärkfotsknutarna vid belastning dras åt/glider onödigt mycket vilket anses extra dåligt om det är dyneema.
 
Mezzner har en viktig poäng eftersom glidande knutar är farligt i Dyneema. Vid snabb belastning visar tester att man lätt komma upp i höga temperaturer som minskar hållfastheten eller rent av får slingan att gå av. Dyneema smälter vid runt 140 grader vilket ju är långt under nylonets smälpunkt.

(Av samma skäl är det inte så begåvat att använda en dyneemaslinga med prusik som backup när man firar, något jag tyvärr har sett.)

En vanlig lärkknut kan ändå sätta ner hållfastheten väsentligt. Då tror jag det är gynnsammare med karbiner som skarvning. Se http://eu.blackdiamondequipment.com/en/qc-lab-connecting-two-slings-together.html

Joining two slings reduces the ultimate strength—and in some cases by up to and over 50%
When nylon and a Dynex or Spectra material were combined, the nylon failed in all configurations
In general terms, the narrower the material used, the greater the reduction in strength
Also in general terms, mixing widths of materials when joining slings results in a greater reduction of strength


Ytterligare en sak att ha koll på är att inte ha knutar som ligger och skaver mot berget när systemets belastas.
 
"First off, our results were very comparable to Chris Harmston's findings, and I agree with his recommendations—before you join two slings together think about the following:

Is it possible to use a longer sling altogether?
If you need to join to slings, using a carabiner is stronger
And in addition:

If you must join two slings, use the same materials and width
Symmetrical knots (like the Strop Bend and Climber's Hitch) appear to perform better than a standard Girth Hitch when joining two slings together"

jag tror jag låter bli slingskarvningen fortsättningsvis...
 
Kanske inte så tydligt skrivet, Lyckegård

Menar bara att när man sätter ankare så finns det alltid viss svikt i systemet när det belastas. (Exempelvis om man topprepstränar och tar många häng.) Om rep och/eller slingor då ligger an mot berget uppstår nötning.

Det är förstås inte bra men ändå sällan något akut problem om rep eller slingor bara ligger platt mot berget.

Har man däremot en utstickande knut eller liknande som rör sig fram och tillbaka mot berget får man en punkt där man man ganska snabbt kan skada en repmantel eller rugga upp en slinga.

(Knappast några nyheter för dig men värt att tänka på för de som ska lära sig)
 
jag tror jag låter bli slingskarvningen fortsättningsvis...[/QUOTE]

Det tror jag inte du behöver göra, men man kan som sagt göra det på olika sätt (och exempelvis ta en karbin i stället för en lärka om man behöver hög hållfasthet).

Bäst är att kunna många metoder och veta deras begränsningar och fördelar. På ett berg blir det förr eller senare ändå så att man måste göra avvägningar och "bästa möjliga" av det man har.
 
Man lärkar ju f ö inte precis ihop två slingor ändå. Man trär dem ju i varann så att de snarare bildar en råbandsknop som är belastad i fyra parter, dvs en symmetrisk knut. Egentligen gör man den ju kanske som en lärkfot, men justerar till den så att den blir symmetrisk...
 
Jo, lite osäker på vad man ska kalla knuten.
Men det kanske är en råbandsknop?
På engelska kallas det strop bend antar jag?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.