Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat))

Jag har idag investerat i ett Mammut Softskin. Var det ett bra köp eller rekommenderas något annat?
Min pojkvän köpte ett Trengoworld Air, och det är ju lättare och smidigare att packa men hur är det med komforten, någon som vet?
 
Jag har nött på ett MacKinley deluxe (200x63x9) i 13 år. Har fungerat ypperligt på alla underlag men tar för stor plats hoppackad. Ventilerna är inte helt supertäta men håller fortfarande en hel natt.
Tror att principen är den samma som din soft mat.

Jag köpte inför en resa där jag verkligen behöver allt utrymme i kajaken ett nytt. Det blev Thermarest All Season NeoAir. Verkar mycket skönt! Ska hårdtesta det snart. Poängen jag vill komma till är att:

Platta liggunderlag med eller utan fyllning är sköna men tar stor plats.

Många älskar Expeds Downmat men då denna har luftkanaler som går på längden kan jag inte använda den. Min rygg vill inte.

NeoAir och den din pojkvän köpt har kanaler på tvären vilket underlättar om man sover på sidan eller har känslig rygg. (Nu är detta min privata åsikt. Det finns säkert tusentals helnöjda Expedanvändare).
 
Mammut softskin, är det det på 3,8cm som xxl säljer? För samma pris som det på xxls hemsida får du ett exped eller thermarest levererat hem från England. Själv stod jag inte ut på ett neoair med tvärsgående luftkanaler och det var rätt bökigt i large-versionen att både fylla och tömma på luft. Synmat kändes klart skönare men handpumpen var jobbig.

Om ni tänker er att sova på något mindre mjukt än gungfly så skulle jag rekommendera tjockare underlag, helst med isolering i också för att slippa kyla underifrån. Men en del lyckas ju somna på en cm skumplast. Andra är som jag lite prinsessan på ärten.

Egentligen behöver man provsova liggunderlag precis som man behöver provbära ryggsäckar under de förhållanden man sedan tänker använda dem.
 
Jag älmnade tillbaka mitt mammut, kände att det blir nog en aning otympligt på tur - och köpte istället ett likadant som min pojkvän köpte.
Invigde det i två nätter nu och ärr väldigt nöjd! Lätt och enkelt att blåsa upp och tappa ur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
IslandTraveller Fukt på liggunderlaget Bo och sova 3
johan5588 -Glider av liggunderlaget, finns det nåt motmedel ? Bo och sova 7
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
omaisgrande Mammut Tyin MTI 5-Season Bo och sova 2
Eleanor Mammut Kompakt MTI. Håller den mig varm? Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.