Torrfoder där man kan elda upp påsen

Varit och vandrat och inser att det blir en del skräp med torrfoder som inte fungerar att elda upp pga. aluminumförpackning. Vore smidigt att efter man ätit kunna lägga skräpet på brasan och elda upp.

Några tips......
 
Håller med. Jag har just lagt fram torrfoderpåsar för att packa. Funderar på att hälla över i små plastpåsar istället. Blir mindre skrymmande och mindre skräp.
 
Kanske går att packa om dem i plastpåsar med vakuummaskin?

Kan man inte göra egna förpackningar av bakplåtspapper/smörpapper eller något annat papper/papp? I och med att det ska förtäras inom kort bör det inte vara någon fara med hållbarheten.

Bara att fjutta på sen när man är mätt och belåten!
 
Dessa påsar eldas ju upp i värmeverket (visserligen bättre verkningsgrad än i en liten eld) om ni inte sorterar det som metallavfall!?

Att elda upp dom är egentligen inga problem... (själv bär jag med mig hem allt det jag bär med mig ut, dvs all skräp!)

Mvh troswe
 
Kan man inte göra egna förpackningar av bakplåtspapper/smörpapper eller något annat papper/papp? I och med att det ska förtäras inom kort bör det inte vara någon fara med hållbarheten.

Bara att fjutta på sen när man är mätt och belåten!

Godispåsar av papper kanske... Om det ska vara större finns ju alltid papperspåsar för matavfall ;)
__
Fredrk
 
Men jag förstår inte vitsen med att packa om. Det bli ju bara ännu mera avfall, bara att man kasta skräpet hemma och använder en extra påse som sedan eldas.Miljömässigt bli det ju snarare en nackdel. Dessutom tappa man att org påsen är vattentät och att maten kan blötas ned i påsen.
Sköljer man ur original påsen och viker ihop ordentligt ta den ju i princip ingen plats ändå, vill man spara plats finns det säkert annat i din packning som kan skapar mera utrymme om man ändra där.
 
Dessa påsar eldas ju upp i värmeverket (visserligen bättre verkningsgrad än i en liten eld) om ni inte sorterar det som metallavfall!?

Att elda upp dom är egentligen inga problem... (själv bär jag med mig hem allt det jag bär med mig ut, dvs all skräp!)

Mvh troswe

Sopor ska eldas upp av värmeverket vid högre temperatur och med rökgasrening.
Ett av skälen till att jag ifrågasatte nödvändigheten att göra upp en eld varje kväll mitt i sommaren ( i en annan tråd) var också att det lätt hamnar sopor på elden. Sopor vars innehåll oftast inte är speciellt miljövänligt. Håller med fuchs (och troswe delvis då), bara att vika ihop skräpet och ta med sig hem.

mvh thomas
 
Ett av skälen till att jag ifrågasatte nödvändigheten att göra upp en eld varje kväll mitt i sommaren ( i en annan tråd) var också att det lätt hamnar sopor på elden.
mvh thomas

Bara för att slippa diskussionen om att göra upp eld eller inte så lite fakta om vår vandring

* vi var ute ung. 7 dagar a 2 personer
* körde typ 90% torrfoder pga av lathet att ta med ett riktigt kök ==> hade 26 påsar med
* visade sig att på Grenseleden vi gick så finns stugor alt. kåta med kamin se bild....

det fungerar att ta hem skräpet men gör man en längre vandring typ Nordkalottleden känns det som det tar en stund mellan soptunnorna dyker upp plus att en förpackning utan aluminium känns som den belastar miljön mindre oberoende var den eldas upp eller kastas bort....

Exempel på möjlighet att elda
14729207344_a5a6b5fbf3_n.jpg

14708570236_a52d987ddb_n.jpg
 
De tomma påsarna varken väger eller tar plats, bara att ta med sig hela vägen hem. Man släpade ju FULLA påsar på vägen ut.

Att kunna bli av med skräp längs vägen är aldrig nåt jag räknar med när jag är ute, räknar alltid med att bära hem allt skräp (dock brukar man oftast kunna slänga lite tidigare än just hemma i hemmet).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mullemek Torrfoder - ätbart? Friluftsmat 2
Lundell Hemgjort torrfoder.. Friluftsmat 1
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.