yxa som glappar

Har en yxa som börjar glappa. Gamla yxor sitter det en kil i änden men denna har gjutmassa i hålet. Vad gör man? Känns onödigt byta skaft när skaftet är bra. Slå i spik skulle funka men kommer förstöra skaftänden. Har för mig jag sett kilar i metall som delar sig.
 
Ja

Är inte massan bara en försegling mot fukt? Borde gå att mejsla bort, ta av skaftet och sedan sätta dit en träkil. Nya skaft med kilar är i och för sig inte en jättekostnad. http://lib.hpublication.com/publication/7611096f/?p=239

Thure

Jag håller med Thure. Mejsla bort "geggamojan" (jäkla tilltygad av fabrikanten)och ställ yxhuvet i en spann vatten ett dygn så sitter den som berget. Ev hittar du en kil bakom förseglingen och då kan du knacka in den lite först.

Förvara gärna yxan svalt och inte i nån varm garderob

Och till slut: tänk på skärpan, det är A o O för både funktion o säkerhet.

Lycka till
 
BauHaus har kilar på varuhusen, art.nr/streckkods nr 4 010468 411160. På mitt kvitto står det "klyvkil till yxa 3", 49.95. Det är en träkil & 2 metalldito. Finns strax intill yxorna, åtminstone på det BauHaus som jag var inne på.
 
Förvaring

Jag håller med Thure. Mejsla bort "geggamojan" (jäkla tilltygad av fabrikanten)och ställ yxhuvet i en spann vatten ett dygn så sitter den som berget. Ev hittar du en kil bakom förseglingen och då kan du knacka in den lite först.

Förvara gärna yxan svalt och inte i nån varm garderob

Och till slut: tänk på skärpan, det är A o O för både funktion o säkerhet.

Lycka till

Tack alla för svar men log lite över tipset på förvaring. Den har sin plats i bakluckan på bilen tillsammans med en såg och det är inte en gång de fått röja väg till stugan.
 
Vatten gör att skaftet sväller så det är en utmärkt tillfällig lösning. Dock torkar nog skaftet igen i bilen och när du ska ha den nästa gång är det glapp igen. Satsa alltså på kil!
 
Har en yxa som börjar glappa. Gamla yxor sitter det en kil i änden men denna har gjutmassa i hålet. Vad gör man? Känns onödigt byta skaft när skaftet är bra. Slå i spik skulle funka men kommer förstöra skaftänden. Har för mig jag sett kilar i metall som delar sig.

Nja, en sån kil skulle inte funka. Limmet i toppen går ner en bit i huvudet och möter träet som inte är kilat. Spontant skulle jag säga låt det vara lite glapp. Tar du bort limmet så är det bara att skafta om. Vatten är en tillfällig lösning som kan göra saker värre i längden.

Vad jag har gjort vid ett par tillfällen är att blanda lite långsamt -härdande epoxylim, Värma upp huvudet till en 50 grader och sen hälla lite lim i skarven. Värmen gör limmet mer lättflytande, ( och snabbhärdande ) och gör att det flyter ner i glappet och fyller ut det.
Lycka till
Kjelll
 
Ett yxskaft med Epoxyfastsättning av yxhuvudet är från början dåligt passat för att tillverkningsprocessen skall stämma och gå lätt.
En rätt skaftad yxa har ett passande skaft och kil men blir givetvis dyrare att tillverka just pga metodvalet.
 
Hultafors

Ett yxskaft med Epoxyfastsättning av yxhuvudet är från början dåligt passat för att tillverkningsprocessen skall stämma och gå lätt.
En rätt skaftad yxa har ett passande skaft och kil men blir givetvis dyrare att tillverka just pga metodvalet.

Råkade gå förbi lokala bygghandeln och en liten Hultaforsyxa kändes passande i pris men den har en rund kil. Min världsbild är nu förändrad. Annars en liten trevlig sak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Reparation av yxa Gör det själv 7
Nosferatu Slipa yxa utan slip? Gör det själv 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...