Haldefjäll, Finland

Tack! Jo, det här är på norska sidan. Jag är intresserad av hur det är att gå upp på Finlands högsta topp Haldefjäll från Norge.
 
Dom bilderna i bloggen ser nog inte ut som Halti / Haldi som är Finlands högsta punkt. Här är en bild från toppen ut över Norska sidan: https://flic.kr/p/aavAf1

Sjön som synns på bilden borde vara Guolas, och det går nån sorts väg upp dit (hur bra den lämpar sig för bil vet jag inte). Från Guolas är det inte långt till Halditoppen, som ligger i syd-sydost. Här är en kartlänk: http://kart.gulesider.no/m/33SVL
 
Tack för kartlänken! Jag kommer att vara i Kilpisjärvi en vecka i augusti och om vädret tillåter ska jag pröva på att nå Haldefjäll från norska sida. Saana och Treriksröset hör också till planerna. Andra tips på dagsturer intresserar också. Nån som varit där och kan dela med sig?
 
Tja, Saana och teriksröset är nog dom populäraste dagsturerna i Kilpisjärvitrakten. Är vädret bra kunde du ta båten till Golddaluotka, därifrån det är 3km lerig stig till treriksröset, och sen gå tillbaka till Kilpisjärvi över Pikku-Malla. Fin utsikt, över sjön, ett litet vattenfall och gamla Tyska bunkrar längs den leden, så definitivt mer intressant än att ta båten åt båda hållen.

Om du vill ta en lite längre rutt än att bara gå upp på Saana och ner igen kan du även gå runt sjön på nordostsidan, Saanajärvi. I norra ändan finns en mysig öppen ödestuga att rasta i. På västsluttningen finns också nån naturstig med infotavlor om naturen och områdets historia (var nytt för mig att det har funnits ett Tyskt fångläger där under kriget).

För andra intressantare toppar, såsom Pältsan och Bárrás krävs nog åtminstone några dagar från Kilpisjärvi. Med bil kunde Bárrás förståss vara lika möjlig som Haldi från Norska sidan, om man kör upp till foten längs Signaldalen.
 
Tack! Då lär vi inte bli utan mat! Någon som har koll på myggläget i Kilpisjärvi/Treriksröset-trakterna?
 
Var uppe 8-15.7. just då värmeböljan slog in. Det var rejält med mygg, knott, bromsar och annat otyg dom första dagarna när vi var under trädgränsen. Högre upp där det blåste var det bättre, och ju längre hettan fortskred desto mindre insekter fanns det. Sen dess har det väl varit förhållandevis torrt och varmt, så man kunde väl tänka sig att det inte är alltför illa.

Trots det var det idag i nyheterna att en kvinna blivit evakuerad i shock efter "tusentals" knottbett, då hon gått Kevorutten i Finland i enbart topp upptill.
 
Jo, jag såg rubrikerna i dag. Inget vi vill vara med om! Hur skyddar man sig bäst mot knott? De lär ju krypa in överallt.
 
Tycker inte det var besvärliga så länge man var i rörelse. Kanske dom inte är så duktiga i att landa på rörligt mål? Tur nog biter dom dåligt genom kläder, till skillnad från myggor, men trotts det så hittar dom nog alltid nåt ställe att hugga till. Räknade ett 20-tal bett efter vår vandringsvecka. Det finns ett OK medel mot dom här i Finland, åtminstone: Står Punkki & Mäkärä på burken (vet inte om det står nåt på svenska). Det finns nog i alla matbutiker uppe i norr.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.