Tarp(are)

Anväder du tarp?

  • Jag skulle inte kunna tänka mig att använda tarp.

    Röster: 4 6.3%
  • Jag äger ingen tarp, men skulle kunna tänka mig att testa.

    Röster: 22 34.4%
  • Jag använder tarp ibland, men mest tält.

    Röster: 13 20.3%
  • Jag tar gärna och ofta mitt tarp på tur.

    Röster: 25 39.1%

  • Totala väljare
    64
Jag är lite nyfiken på hur många av er som är tarp(are), dvs. använder tarp på era turer. När jag växte upp förekom inte tarp. Visst, någon kanske använde en presenning, men det hörde till ovanligheten. För övrigt var ryggåstält förhärskande på den tiden.

Mvh /Joel
 
Jag använder tarp både till hängmatta o tält. Till tält är det skönt att ha med sig en tarp som man kan använda både som regn och vindskydd vid raster men framförallt som solskydd på kalfjället. Under förra veckans fjällvandring i Kvikkjokkstrakten i 30gradiga temperaturer gjorde tarpen som solskydd över tältet att vi kunde sova längre på morgnarna än de som inte hade möjlighet att skugga tälten:) kör med ddhammocks tarpar i olika storlekar.
 
Tycker tarp funkar jätte bra höst, vinter och vår i skogen, möjligtvis sommar också beroende på myggen.
 
Tarp som tak över hängmattan är en självklarhet men det är lika suveränt till tält då det ger en stor yta för matlagning, umgänge och sol/regnskydd.
 

Bilagor

  • Rogen 001.jpg
    Rogen 001.jpg
    89.9 KB · Visningar: 3,039
  • cykelsemester09 005.jpg
    cykelsemester09 005.jpg
    68.9 KB · Visningar: 2,949
Hej!

Använder bara tarp på mina turer, både på dagsturer o övernattning. Underbar helt enkelt :)

Mvh Nicklas L
 
Har kört hårt med tarp under ett antal år, men i våras köpte jag ett Lunar Solo från Six Moons Design. Det ger mycket bättre skydd vid busväder, men det är även mycket bra under myggtiden.
 
Har sovit under mitt primustarp 2 gånger. Första gången hade jag satt upp det som ett vindskyddstak ungefär, då på natten började det blåsa och regna rakt in. Andra gången delade jag och sambon på ett enmans-myggnät (bara över huvudena), vi blev totalt uppätna :). Men jag tänker inte ge mig ska ta det nån tur nu på hösten med.
 
Socialt med grupper

Särskilt då man är ute en grupp är det bra att ha med en tarp ifall det börjar regna då kan alla sitta och äta ihop istället för att man försvinner till sina egna tält....

8020924838_213d98681c.jpg

4968171538_5f165d630e.jpg

2709194337_1f90d25d2e.jpg

9137716077_e1c35d5006.jpg


Hillebergs UL20
 
Som ett litet, men ändå funktionellt och snabbt uppsatt skydd mot regn och vind under lunchpaus en regning dag på Padjelantaleden. Väger under 300 gram inkl. spik och linor så jag tycker att det är värt att "släpa på" som komplement till tältet.
 

Bilagor

  • IMG_044ww6.jpg
    IMG_044ww6.jpg
    134.5 KB · Visningar: 1,346

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.