Nallo Gt 3

Blir lite fundersam varför dom flesta är negativ till nallo. Innebär det att hilleberg gör ett tält som dom flesta ratar? Är som sagt på gång att köpa tält vikt har betydelse då vi går ganska långt å länge . Samtidigt så vill man ju bo så bra som möjligt . Blir bara mer öoch mer villrådig har tittat på ett Nallogt3 tyckte det såg bra ut uppsatt på naturkompaniet men som agt det är ju lite skilnad på inne och till fjälls. Det lutar ändå mot ett nallo pågrund av vikt men tror ni att jag blir besviken det talas mycket om längd jag är183cm å käringa kortare pluss en töcken schäffer.
 
Det är inga "fel" på ett Nallo. Om du är 183cm så behöver du inte oroa dig för att slå fötterna i duken så du klarar dig undan en av minusposterna.

Skulle sammanfatta jämförelserna ungefär så här,

Nammatj
- Mycket starkare än Nallo, men Nallo är mer än de flesta någonsin behöver.
- Bättre ventilationslösning än Nallo med två högt placerade ventiler.
- Marginellt mer användbart utrymme i tältet eftersom höjden är konstant genom hela tältets längd.
- Myggnät i ventiler, i GT även för ingången.

Kaitum
- Mycket större användbart innerutrymme än syskonen i och med vertikala kortändar.
- Mest flexibel ventilation i och med att man kan öppna båda ändarna på så många olika sätt, helt och hållet inkluderat. Mycket användbart när solen ligger på.
- Två ingångar är bekvämt och smidigt, kanske särskilt med hund?
- GT varianten väldigt långt, tyvärr. Personligen tycker jag inte det behövs lika mycket till Kaitum som till Nallo, men det här är ju en smaksak.

Vad man sedan väljer är ju högst personligt. Med tanke på hur många Nammatj man ser ute på lederna så verkar många prioritera styrka och myggnät i ventilationen. Min favorit är Kaitum på grund av innerutrymmet, möjligheterna att öppna upp och att man får så bra struktur på sina prylar med två ingångar och absider. Nallo är tyvärr för kort för mig (190cm, petar tårna i taket precis om jag ligger på mitt liggunderlag), annars ser jag inga större brister i ett 3GT, även om det inte direkt är bäst på någon gren. Jag ger vikt-segern till Anjan, trots att det har sina begränsningar :)
 
Framför allt så är Nallo ett lättviktstält till skillnad från Nammatj och Kaitum... Om man hellre bär 3 kilo än 4 kilo så är det klart att vikminskningen måste tas någonstans - till exempel takhöjden i fotändan. Jag äger ett Nallo 2 GT som jag anser är ett bra lättviktstält med extremt gott om plats för två personer (<175 cm) med uppblåsbara liggunderlag.
 
jag har ett Nallo 3 gt och är väldigt nöjd med det, använder det sommar som vinter
fungerar utmärkt till det jag behöver
För mej är inte det sluttande taket något problem tar hellre med mig nåt gott att förgylla tillvaron istället för takhöjd.
 
Det är inga "fel" på ett Nallo. Om du är 183cm så behöver du inte oroa dig för att slå fötterna i duken så du klarar dig undan en av minusposterna.

Jag vet faktiskt inte riktigt om jag håller med om det. Själv mäter jag också in på 183 cm över marken och en stor anledning att jag sålde mitt Nallo och köpte ett Kaitum var just att jag jämt och ständigt lyckades blöta ner min sovsäck i fotändan.

Min känsla är att så länge jag bara provligger så ser allt ut att funka bra men sen ute i verkliga världen under tiden jag sover så lyckas jag ändå komma åt den sluttande delen av taket.
 
Varför tunneltält med endast en ingång

Jag har aldrig förstått varför dessa tunneltält(Nallo Nammatj) är så populära, är det inte bökigt med endast en ingång eller tältar alla solo?

Sedan ni som har dessa njuter ni aldrig av utsikten inifrån tältet? Nallo går ju iofs öppna upp ena sidan men Nammatj så ser man inte mycket.

Mina funderingar bara då jag själv går i tankarna på nytt tält.
 
Framför allt så är Nallo ett lättviktstält till skillnad från Nammatj och Kaitum...

Kaitum är Red Label precis som Nallo och materialen identiska så det beror lite på hur man ser på det.

Viktpåslaget mellan Nallo 3 och Kaitum 3 är 25%. Jag skulle gissa att de flesta tycker smärtgränsen för "sitthöjd" går någonstans runt 90cm. I sådana fall pratar vi mer än 100% ökning av utrymme man bekvämt kan röra sig i i innertältet. Du får två absider som endast är marginellt mindre än Nallo 3's absid. Två ingångar. Bättre ventilation.

Med det menar jag bara att "lätt" inte bara är en vikt på papper, utan också handlar lite om valuta. Här prioriterar vi alla olika självklart, men jag tycker personligen Hilleberg gör rätt som sätter både Kaitum och Nallo i samma viktklassificering. Sen om någon annan än tillverkaren skulle kalla dem "ultralätta" är en helt annan fråga...

Jag vet faktiskt inte riktigt om jag håller med om det. Själv mäter jag också in på 183 cm över marken och en stor anledning att jag sålde mitt Nallo och köpte ett Kaitum var just att jag jämt och ständigt lyckades blöta ner min sovsäck i fotändan.

Nallo har jag enbart testlegat så jag litar på ditt ord. Det kändes som att det precis inte gick för mig, men det är klart, då tryckte jag huvudet mot ingången och tältet var perfekt sträckt på en helt plan fotbollsplan.

Jag har aldrig förstått varför dessa tunneltält(Nallo Nammatj) är så populära, är det inte bökigt med endast en ingång eller tältar alla solo?

Sedan ni som har dessa njuter ni aldrig av utsikten inifrån tältet? Nallo går ju iofs öppna upp ena sidan men Nammatj så ser man inte mycket.

Mina funderingar bara då jag själv går i tankarna på nytt tält.

Bristen på utsikt är faktiskt trist. Även om jag öppnar upp kortänden och sitter och spanar genom myggnätet så är känslan tyvärr ganska instängd. Ofta slutar det med att jag slår mig ner utanför tältet och delar vyn med myggen istället :)
 
Viktpåslaget mellan Nallo 3 och Kaitum 3 är 25%. Jag skulle gissa att de flesta tycker smärtgränsen för "sitthöjd" går någonstans runt 90cm. I sådana fall pratar vi mer än 100% ökning av utrymme man bekvämt kan röra sig i i innertältet. Du får två absider som endast är marginellt mindre än Nallo 3's absid. Två ingångar. Bättre ventilation.

Med det menar jag bara att "lätt" inte bara är en vikt på papper, utan också handlar lite om valuta. Här prioriterar vi alla olika självklart, men jag tycker personligen Hilleberg gör rätt som sätter både Kaitum och Nallo i samma viktklassificering. Sen om någon annan än tillverkaren skulle kalla dem "ultralätta" är en helt annan fråga...

Nu pratade TS om ett HB Nallo 3 GT varför jag jämförde det med Nammatj 3 GT och Kaitum 3 GT - då är viktskillnaden större, nämligen 3,1 kilo mot 4,0 eller 4,1 kilo och ett helt kilo gör rätt mycket om man har en grundpackning på sex kilo och inte på tjugo...

Att använda sig av Hillebergs "label" som viktklassificering (för jag antar att det är vad du gör) är aningen tveksamt då de snarare verkar ha utgått från sina "bombskydd" (black label) och sedan tillverkat ett tält i lättare väv och med lättare stänger för att kalla det "red label".

Jag har heller inte sagt att Nallo skulle vara bekvämare än Nammatj eller Kaitum, bara att det är lättare och funkar helt ok. När det gäller din definition av "lätta" tält håller jag inte alls med dig framför allt då den definitionen skulle göra begreppet högst godtyckligt. Om jag prioriterar att tältet är rött skulle i så fall alla gröna tält bli "tunga"...
 
Nu pratade TS om ett HB Nallo 3 GT varför jag jämförde det med Nammatj 3 GT och Kaitum 3 GT - då är viktskillnaden större, nämligen 3,1 kilo mot 4,0 eller 4,1 kilo och ett helt kilo gör rätt mycket om man har en grundpackning på sex kilo och inte på tjugo...

700g skillnad jämfört med 1kg. Rimligen delas dessa tält alltid på två (aningen för små för tre, aningen för stora för soloäventyr hehe) så en skillnad på 150g per person mellan exemplena.

Jag lättpackar förutom tältet och har tagit mig ner till 7kg grundvikt med hjälp av excelark med viktbesparing per krona-index så jag är helt med på lättpackning, men jag personligen blir mer och mer nöjd med mitt beslut att inte tumma på boendet om det är ett fåtal hekton som står på spel. Men det är självklart individuellt, och min attityd hade förmodligen varit annorlunda om jag enbart vandrat och inte även använt tältet vid fiskeresor där tempot är lägre och man bor i tältet på ett annat sätt.

Att använda sig av Hillebergs "label" som viktklassificering (för jag antar att det är vad du gör) är aningen tveksamt då de snarare verkar ha utgått från sina "bombskydd" (black label) och sedan tillverkat ett tält i lättare väv och med lättare stänger för att kalla det "red label".

Visst är det så, det jag syftade på var att de kallar några av sina tält för "ultralätta" i beskrivningarna. Så även kaitum och det är här jag menar att de inte är helt ute och cyklar, även om de öppnar upp sig för kritik med det påståendet.

Jag har heller inte sagt att Nallo skulle vara bekvämare än Nammatj eller Kaitum, bara att det är lättare och funkar helt ok. När det gäller din definition av "lätta" tält håller jag inte alls med dig framför allt då den definitionen skulle göra begreppet högst godtyckligt. Om jag prioriterar att tältet är rött skulle i så fall alla gröna tält bli "tunga"...

Även om du inte delar mitt synsätt utan tycker att lättvikt och valuta per gram är begrepp som inte bör behandlas i samma mening, så måste du väl ändå hålla med om att jämförelsen med att färgen skulle påverka haltar lite? :) Färg och vikt har ju trots allt inget med varandra att göra.

Anledningen att jag kommenterade ditt inlägg var enbart för att ge lite nyans till påståendet att "x är lättvikts, y och z är det inte". Jag tycker inte nödvändigtvis du har fel, bara att jag tänkte i andra banor i mitt val, och desto bättre för trådskaparen om fler synsätt vädras.
 
Jag har legat ca 60 nätter i vårat nuvarande Nallo 3 gt (3 år gammalt). Tycker det är ett kanontält. Skulle lätt köpa likadant igen. Tycker kompromissen mellan vikt, komfort och hållbarhet är kanon. Sköter man tältet sliter en något sånär normal svensk användare inte ut det i första taget. Är 178 lång och har inga problem med att innertältet lutar el skulle vara för kort. Det har inte min vän heller som är 190 lång och legat över 100 nätter i sitt Nallo 2. Vårt innertält funkar faktiskt bättre än de flesta andra tält jag provat. Ventilationen fungerar riktigt bra, snarare bättre än vårt Nammatj på sommaren. På vintern föredrar jag två höga ventilationsöppningar men väljer ändå Nallotältet. Har sovit i Keron också men köper inte ett sånt då extra vikten och priset inte alls står i proportion till den extra funktionen för min del. Köp ett Nallo du, tror inte du kommer bli besviken.
 
+1 för Nallo 3 GT. Har förvisso inte spenderat många nätter i det ännu, men för oss 2 vuxna med en 6 åring fungerar det kanon. Ja det blir något varmt med 3 personer på sommaren, men kan inte säga att det varit besvärande. Väljer man plats väl och öppnar upp så är ventilationen helt OK i mitt tycke.
 
anledningen att jag kommenterade ditt inlägg var enbart för att ge lite nyans till påståendet att "x är lättvikts, y och z är det inte". Jag tycker inte nödvändigtvis du har fel, bara att jag tänkte i andra banor i mitt val, och desto bättre för trådskaparen om fler synsätt vädras.

:) .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
3338 Nallo 2 i vindmaskin? Bo och sova 6
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
maratonic Attack-resning av Nallo 2 GT? Bo och sova 24
spajk Nallo/ Nallo GT Bo och sova 4
Eric R Göra Nallo 3 självstagande Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.