Tips för nybörjare?

Hej!

Jag är 19 år och har nyligen börjat intressera mig för fjällvandring, och söker efter lite tips. Jag gjorde en liten mjukstart och gick upp på Mullfjället i Duved nu i veckan, och gick så långt jag hade täckning på telefonen vilket var ca 5 km. Men nu är jag intresserad av att prova "riktig" fjällvandring med tältning och riktig utrustning.

Jag undrar om någon här har bra tips på leder som tillgodoser mina önskemål som är enligt följande;

• att få se så mycket av fjällvärlden som möjligt, både kalfjäll och björkskog samt att jag får ta del av ett växt och djurliv som är typiskt svenska fjällen, skulle tex gärna se en järv eller björn på håll. Renar vill jag solklart se också.
• inte allt för svår vandring, men absolut inte för lätt heller. Jag gillar utmaningar men vill vara mer fjällvan innan jag ger mig ut på de svåraste av vandringar.
• det ska jättegärna finnas fler vandrare i området då jag planerar att gå ensam, så man vill ju gärna möta någon per dag i alla fall.
• helst ska det finnas fjällstationer längs leden.

Sedan undrar jag över utrustning, vad bör jag ha med mig på en vecka om jag är ensam?

Ha det bra!
Mvh Hannes
 
Hej Hannes!

Jag tror att det är svårt att hitta ett ställe där det både finns fjällstationer och är lite folk. Finns det stationer så är det i regel just för att människor vill vara där. Vill du ha folkfritt ska du gå någonstans där det inte finns några hus.

Mitt tips är Hemavan och Syterskalet. Där finns det stugor, men du kan kan ändå vara lite för dig själv om du vill. (Sök här på Utsidan så ska du hitta tips på rutter.)

När det gäller utrustning behövs inget mer än tält, liggunderlag, sovsäck, kök, mat och kläder (ja, man kan ju vilja ha lite hygienprodukter och en handduk också :)). Själv har jag inga ombyteskläder, förutom när det gäller strumpor. Jag går alltid i två par strumpor, och jag har ett par med för ombyte. Annars är det ett par kalsonger, långbyxor, långärmad tunn tröja, regnjacka och -byxor, en tunn fleecetröja för värme, och keps, toppluva och vantar. (Allt utom toppluvan är i syntetmaterial som torkar snabbt om det blir blött.)

God tur! :)
 
Någon variant av Jämtlandstriangeln eller Firkanten kanske? Bara sträckan Storeriksvollen till Sylarnas fjällstation uppfyller de flesta av dina önskemål. Björn eller järv har jag aldrig sett ens i skogarna jag gått i så det vet jag inte hur stor chans du har att få uppleva.

Det finns en hel del exempel på packlistor att hitta på nätet, e.g. http://www.naturkompaniet.se/media/wysiwyg/packlista_for_fjallvandring.jpg, http://hilleberg.se/sv/utrustningslista-sommar, http://lundhags.se/packlista-f-r-vandring/, http://www.friluftsframjandet.se/files/Packlista_fj%C3%A4llvandring_2013.pdf?id=2505 och http://www.fjallraven.se/packlista. Om du har möjlighet och intresse rekommenderar jag att du skriver ned allt i ett kalkylark på din dator med en kolumn för prylens namn, en för antal, en för vikt per styck och en för sammanlagd vikt. Längst ned har du en rad som summerar den totala vikten. Väg prylarna på en köksvåg.

Det enda jag personligen inte skulle snåla med är ett bra tält (har du inte råd att köpa ett kan du hyra) som håller för både regn och blåst, en väl utprovad ryggsäck samt ett par sköna kängor som passar dina fötter. Skall du sova inomhus och vet att du kan torka dina kängor kan du ha ett par fodrade med membran i om du vill, annars rekommenderar jag ett par ofodrade läderkängor som är lättare att få torra. Skall du sova i tält behöver du ha med dig tält, liggunderlag och sovsäck. För att sova i stuga räcker det med ett s.k. reselakan eller att du hyr lakan att bädda med.
 
Lite "standard" kanske, men Kungsledens norra sträckning mellan Nikkaluokta och Abisko, är en jättebra introduktion till fjällivet. Där finns stugor, vandrare och etapperna är lagom långa. Att kombinera Kungsleden med Vistasdalen kan också rekommenderas, särskilt om du vill uppleva frodig björkskog och möjlighet att stöta på älg!
 
Tack så jättemycket för era tips! Dock måste jag ha uttryckt mig klumpigt för vad jag menade var att jag vill ha fler vandrare i området då jag är ovan men planerar ändå en ensamvandring. Jag kanske ska tillägga att jag har något som heter Aspergers syndrom så om jag framstår som lite udda vill jag be om ursäkt för detta - jag gör så gott jag kan. :) Brukar alltid berätta det då jag kommer in som ny på en sida - har valt att vara öppen med min diagnos för att folk ska slippa undra.

Nå, åter till ämnet. Har funderat lite på Dalafjällen och/eller Härjedalsfjällen, som är något närmare, då jag bor i Västergötland. Är det någon som vet hur dessa två är för nybörjare? Hur pass "äkta" fjälliv är det i Dalarna?

Abisko och Kungsleden till Kebnekaise är en dröm, självklart, dock vet jag inte om jag har råd att åka sovvagn dit upp vilket jag kört när jag varit i Jämtland. Tror att ekonomin dock kan tillåta liggvagn och undrar om någon har erfarenheter av det? Går det att sova en blund ens? Sömnen ser jag som väldigt viktig inför första riktiga vandringsdag.

Fler tips mottages tacksamt, min högsta dröm är en fjällvandring med tält osv!
 
Tack så jättemycket för era tips! Dock måste jag ha uttryckt mig klumpigt för vad jag menade var att jag vill ha fler vandrare i området då jag är ovan men planerar ändå en ensamvandring.

Jag tycker att det framgår klart och tydligt vad du vill, npeter kanske råkade läsa fel.

Nå, åter till ämnet. Har funderat lite på Dalafjällen och/eller Härjedalsfjällen, som är något närmare, då jag bor i Västergötland. Är det någon som vet hur dessa två är för nybörjare? Hur pass "äkta" fjälliv är det i Dalarna?

Jag har inte varit i de trakterna - men Grövelsjön är ju populärt.

Abisko och Kungsleden till Kebnekaise är en dröm, självklart, dock vet jag inte om jag har råd att åka sovvagn dit upp vilket jag kört när jag varit i Jämtland. Tror att ekonomin dock kan tillåta liggvagn och undrar om någon har erfarenheter av det? Går det att sova en blund ens? Sömnen ser jag som väldigt viktig inför första riktiga vandringsdag.

Hur gick det när du åkte sovvagn till Jämtland? Borde väl vara ungefär likadant.

Fler tips mottages tacksamt, min högsta dröm är en fjällvandring med tält osv!

Syterskalet är fantastiskt och något att rekommendera - dock lite långt dit för din del och jag vet inte hur mycket folk man träffar jämfört med i Jämtland och Härjedalen.
 
Jag har sovit i liggvagn under alla mina turer, och det har gått alldeles utmärkt att sova. Det kanske beror lite på vilka kupégrannar man får, men på mina reser har folk alltid visat respekt. Vill man leva om på tåget brukar man ju förflytta sig till restaurangvagnen, och det är rätt självklart att man fäller ned sängarna när någon vill gå och lägga sig. Dock kan det vara en idé att ta med öronproppar, om man nu skulle hamna i samma kupé som någon storsnarkare.

En tur i Grövelsjöfjällen och Rogen-området som jag själv är intresserad av, som verkar jättefin, finns beskriven på STF:s hemsida (med etappbeskrivningar):
http://www.svenskaturistforeningen....Dalarna/Abisko-Kebnekaisefjallen1/Turforslag/

Lanmäteriets fjällkarta (över hela svenska fjällkedjan) finns också på nätet, där kan du kolla höjdkurvor och annat som kan vara intressant:
http://kso.lantmateriet.se/
 
Fel av mig.
Jag vet inte riktigt hur jag kunde läsa in att du ville gå för dig själv. Det var kanske det att du var nöjd med att träffa några personer varje dag. Min erfarenhet är att man träffar många fler i närheten av stugorna.

Jag tror att du ska ta dig norr om Dalarna för att hitta det du söker. Kanske Jämtlandstriangeln kan funka? Sök här på sidan!
 
Flyg upp till Kiruna

Hejsan ta flyget till Kiruna ...som ofta kan vara billigare än tåget. Ta en tur till Keb, Tarfala finfin omgivning och om du har tid > 5 dagar gå till Abisko. Fantastiska alpina fjäll och äkta dalgångar. Åk i Aug.... Ta lite packning och köp maten i stugorna.... Sälka, Alesjaure & Abiskojaure..
 
Härligt att du vill fjällvandra. När jag studerade och hade lite pengar så blev det sittplats ändå upp till Abisko från Stockholm vilket funka helt ok om man hittade två lediga platser bredvid varandra man kunde sova i.
 
Som trynbald skriver - titta även på flyget.

Kiruna: https://www.norwegian.com
Här kommer du undan med 869:- upp och 969:- ner från Göteborg.

Gällivare: http://www.nextjet.se
1440:- enkel till Gällivare från Jönköping

Annars är det väl "rätt nära" till Jotunheimen från Västergötland? Göteborg - Oslo med tåg klarar du på en hundralapp om du väljer rätt avgång och sedan tar du antingen expressbuss (NOK 350 tor) eller tåg till Otta (NOK 500 tor) och sedan lokalbuss.
 
Nå, åter till ämnet. Har funderat lite på Dalafjällen och/eller Härjedalsfjällen, som är något närmare, då jag bor i Västergötland. Är det någon som vet hur dessa två är för nybörjare? Hur pass "äkta" fjälliv är det i Dalarna?

Abisko och Kungsleden till Kebnekaise är en dröm, självklart, dock vet jag inte om jag har råd att åka sovvagn dit upp vilket jag kört när jag varit i Jämtland. Tror att ekonomin dock kan tillåta liggvagn och undrar om någon har erfarenheter av det? Går det att sova en blund ens? Sömnen ser jag som väldigt viktig inför första riktiga vandringsdag.

Min personliga tycke är att det är bättre i liggvagnarna, då sovvagnarna knappt erbjuder något utrymme att sitta och ha väskorna vid. Men det kan bero på att vi har varit några fler som åkt.

Vid Grövelsjön har man kalfjäll och skog inom en dag. Likaså om man vandrar från Ramundberget till Helags. Härjedalen med Helags är dock lite mer "högfjäll" än Dalarna. Varför inte vandra från Ramundberget - Helags - Sylarna - Storulvån? Det är en sträcka som inte är några problem, med mycket tältplatser, varierad terräng, mycket vandrare, och fjällstationer varje dag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11
David Eklind Padjelanta - nybörjare behöver tips Fjällvandring 9
habjork Nybörjare söker tips! Fjällvandring 5
RonnyFält Nybörjare i Fjället behöver tips! Fjällvandring 4
Emma_ Tips till två nybörjare? Fjällvandring 14
Lowet Fjällvandring för nybörjare. Sommar 09. Tips?! Fjällvandring 13
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
hobbe Tips på bra fjällområden för nybörjare? Fjällvandring 17
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.