Gamla bilvrak i skogen

Är ute på en långvandring i bohuslän och träffade en kille som gillar gamla bilar.
Dom här bilentusiasterna kan renovera upp gamla bilar även vrak i 5 år och några hundra tusen i cash.

I skogen finns massa vrak som ruvar, man ser ju dom ibland.
Jag hittade ett åt att han ganska omgående, antar att många här ser lika mycket som jag.

Det är äldre bilar som är av intresse som iaf har en ganska hel kaross så dom har nått att bygga på.Gamla jänkare,folkvagnar och liknande som är i 1970 och äldre.Även ett ett helt tomt rostigt skal är något för dessa killar.Det gäller hela landet,inte bara Bohuskusten.

Dom brukar även ta med skit som olja,batterier och annat miljöfarligt i samband med vrakbärgning.

Så ser ni ett vrak så dra ett pm till mig så förmedlar jag kontakten med dom och man räddar miljön lite samtidigt som en riktigt gammal bil snart kanske rullar igen.
Ta om möjligt bilder och tagga position.

Sen ett PM!
 
Nån som sett nått kul vrak i skogen?

Jag sprang på ett ganska direkt i sommras och exakt vad han var extra intresserad av! Fast den bilen var verkligen pösig men han hämta den i skogen och messa en bild när den stod på ett släp, manpower och lyfta upp den o dra asså.Han kunde iaf ta lite delar.

Bilarn kan även stå övergivna på folks gårsplaner,lador eller ägor.Han tar kontakt med markägaren.
 
Ja, och ingen försöker ju göra pengar på "skogsvrak" av intressanta modeller, tex VW Splitbuss... Otroligt nog är de värda rätt mycket nästan oavsett skick då de kan innehålla delar som är omöjliga att få tag på annars och även helt upprostade vrak lagas och säljs för en halv miljon, särskilt om det är en ambulans eller intressant skåpvariant.

Tyvärr så är privatpersoner i princip förbjudna att ta hand om dem då miljöhanteringen är betydligt mer omfattande än vad folk förstår. Jag skulle påstå att det enbart handlar om pengarna.
 
Ja för fan klart det går att göra stålar men det är mycket jobb som fan..haha - tror du man blir miljonär va?

Haha för fan , man måste kicka ut bruden,sätta till salu skylten på huset och käka kråkor
i dom flesta fall - det är primärt en hobby.
 
Ja, och ingen försöker ju göra pengar på "skogsvrak" av intressanta modeller, tex VW Splitbuss... Otroligt nog är de värda rätt mycket nästan oavsett skick då de kan innehålla delar som är omöjliga att få tag på annars och även helt upprostade vrak lagas och säljs för en halv miljon, särskilt om det är en ambulans eller intressant skåpvariant.

Tyvärr så är privatpersoner i princip förbjudna att ta hand om dem då miljöhanteringen är betydligt mer omfattande än vad folk förstår. Jag skulle påstå att det enbart handlar om pengarna.

Har du tillstånd av ägaren så får du naturligtvis hämta en skrotbil på dennes mark. Däremot får du inte börja skrota bilar hemma på din tomt utan tillstånd.
 
Ja men dom skrotas ju inte utan tas tillvara och renoveras, alternativet är ju att dom ligger kvar.
Men dom som vill får väl ringa regeringens akutgrupp som nås via 112 och begära rikslarmskrotbilsenheten när ni hittar en skrotbil.

Dygnet runt har dom jour med 4 helikoptrar,25 blåljusfordon,ledningstab samt möjlighet att begära omedelbar assistans från försvarmaktens kemstridsförband.
Senast dom rykte ut var i förrgår, en snubbe såg en Saab96 i en skog.
Regeringen hade krismöte, ledningstaben förklarade att 7 droppar olja upphittats på en kotte under bilen och om privatpersoner närmade sig innan rikslarmskrotbilsenheten nått fram så skulle piket polis på plats avlossa ett varningsskott men sedan omedelbart ge verkanseld.

Gamla bilar är farliga grejer
 
Diskussionen nu handlade ju om att ta reservdelar från skrotbilarna, då renoveras de inte utan skrotas, och det får bara godkända skrotfirmor göra.

Du får alltså inte köpa två gamla bilar och använda delar från den ena för att fixa den andra. För då skrotar du den bilen du tar delar från och det får inte privatpersoner göra.


Sen är det kommunen som är de som utövar tillsynen, inte riksdag eller regering.
 
Låter som hårklyverier. Naturligtvis får man inte göra geschäft av att skrota bilar utan tillstånd, men jag skulle gissa att de skrothögar vi pratar om nu har passerat datum för att kallas bilar i lagens mening. Kan man hitta regnr eller ramnr, och den dessutom finns i något fordonsregister, fine, då kan den kanske kallas bil, men inte annars.

I övrigt, den privatperson som bärgar en järnklump som är/visar sig vara just en bil, har ju inte svårare än att köra den till just skroten när han är klar med den. Det är ju inte förbjudet att plocka delar från en bil innan den går till skroten. Sluta klaga nu på att bilentusiaster tar initiativ att rensa lite i skogarna...
 
Diskussionen nu handlade ju om att ta reservdelar från skrotbilarna, då renoveras de inte utan skrotas, och det får bara godkända skrotfirmor göra.

Du får alltså inte köpa två gamla bilar och använda delar från den ena för att fixa den andra. För då skrotar du den bilen du tar delar från och det får inte privatpersoner göra.


Sen är det kommunen som är de som utövar tillsynen, inte riksdag eller regering.

Halaj!

Ehh, fattar ingenting.
Mina garagepolare har ett projekt tillsammans. För detta projekt skaffade de en Jaguar XJS. Den saknade motor och bakaxel. De tog av framaxeln, skärmar och baklucka mm.
Sen lastade de skelettet som återstod på en släpkärra och körde den till skroten.
Det gick alldeles utmärkt. Jag har för mig att skrotfirmor inte kan neka att ta emot en bil oavsett dess skick. Detta gäller väl om bilen har papper. Om den inte har papper kör man väl skrotet till det lokala stället som tar emot osorterat metallskrot. Här i GBG gäller Wockatz eller stena metall.

//T
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.