Mitt livs resa, hur bör jag färdas?

Hej kära medmänniskor!

Jag har bestämt mig för att ut och cykla i europa/världen i slutet av september. Jag kommer säga upp mig från jobbet och sälja allt jag äger och sedan bege mig iväg ut på vägarna. Jag har inget mål med resan utan själva resan i sig, med allt vad det innebär, är målet.

Har spenderat senaste veckan på att läsa på om cyklar och tillbehör. Till början var jag inne på en Kona Sutra, för att sedan glida över på en Surly LHT med Ortlieb bak- och framväskar plus en styrväska vilket skulle ge ungefär 72 liter packningsutrymme.

När jag sedan snubblade över http://www.whileoutriding.com/bike så tilltalades jag av alla klara av lite sämre vägar och kanske tom. ge mig av på lite off-road. Alltså satsa på en Surly Ogre med lättare packning istället.

Mina funderingar är som följande:


  1. Vore det oklokt att gå för en Ogre, förlorar man mycket ergonomi gentemot en LHT som känns mer långvägsorienterad? Då jag kommer cykla långt och länge, jag har dock inte bråttom någonstans.
  2. Hur många liter packning kan man få med ungefär om man kör en Ogre och har väskorna som hen i bloggen 'whileoutriding'? Får man med sig tält, sovsäck, kläder, stormkök, mat, vatten osv. allt man behöver alltså för kanske 2-3 dagar på vägen utan refill?
  3. Är det inte att rekommendera att gå med lätt packning och en Ogre med tanke på att detta kommer bli min första långcykling någonsin?

Jag håller just nu på att bestämma mig hur jag ska göra (alltså vad jag ska köpa) så all input är uppskattad, jag förstår att det inte finns något "svart på vitt", så här ska du göra. Men vill gärna höra vad ni tänker om mina funderingar.

I övrigt är jag 28 år, 186 cm lång och väger 85 kg, grenmått 91 cm.



Vänliga hälsningar
Armas
 
Om inte farten är så viktig så bör ju en Ogre funka fint. Jag skulle dock leta upp ett styre som tillåter mer än ett grepp. Tror du att det blir riktigt offroad eller bara dåliga grusvägar? Om du håller dig till dåliga grusvägar så kommer du långt med en Surly LHT. Jag har själv kört i rätt skaplig terräng med en helstel Kona som påminner mkt om Surlyn. Då har det inte bara varit grusvägar utan småstigar också, blir det för aggresiv terräng får man gå.

Angående lätt packning så är det absolut att föredra, varje dag, varje timme varje kilometer osv... Oavsett val av cykel så hade jag satsat på en minimalistisk packning. Om du börjar i Europa så kan du ju köpa det som du eventuellt saknar istället för att köpa för mkt här hemma som du får släpa på.

Bra däck med fokus på hållbarhet och punkteringsfrihet är Schwalbe Marathon Plus.

Som du själv är inne på så finns det inte så mkt rätt eller fel utan du får fundera på alternativen och välja själv. Vad du än väljer så lär du justera packlistan till nästa gång så hur mkt du än läser på och funderar så blir det aldrig perfekt första gången. Kanske är läge att köra en veckas provtur innan den stora resan börjar?
 
Bra råd men ..

.. med ett undantag:
Bra däck med fokus på hållbarhet och punkteringsfrihet är Schwalbe Marathon Plus.

Marathon plus-däcken är så pass tunga, trögrullade och trista att cykla med att det med dem på cykeln (nästan) inte är ngn idé att bry sig om vikten.
Det kommer ändå hela tiden vara som att cykla i konstant uppförsbacke och med motvind!

"Måste" det vara ett par Schwalbe Marathon-däck är Schwalbe Marathon Mondial
ett bättre val.
Cykeln blir dessutom upp till ett kg (1000g) lättare med Mondial-däck istf Plus (dimensions beroende förstås).

Däcken är viktiga, de kan göra stor skillnad på cyklingsupplevelsen och det finns förstås MASSOR med fler alternativ än de ovan.

TS:
Hoppas du får en bra tur och en cykel + annan utrustning som funkar för dig.
 
Håller inte med om Marathon plus. Jag har inte kunnat mäta upp någon signifikant tidsskillnad på min jobbpendling. När man kör lång-touring så är det inte ofta man ställer sig upp och kör snabba accelerationer som man gör med racern så vikten map acc. är inte lika viktig.

Absolut finns det lättare och racigare alternativ men Marathon Plus rullar inte särskilt dåligt imo.
 
Att du inte märker ngn skillnad behöver inte bero på att Marathon Plus inte skulle ha högt rullmotstånd.
Det finns många mkt mer troligare orsaker, tex vilka andra däck du har jämfört med.

Glöm inte att Schwalbe själva har avrått från Marathon Plus-däcken vid "normal" långfädscykling,
åtminstone tidigare.

Samma sak med vikten, det är ffa inte vid accelerationer de extra 1000g märks.
Det är som en del av packningsvikten.
Du skriver ju själv
Angående lätt packning så är det absolut att föredra, varje dag, varje timme varje kilometer osv... Oavsett val av cykel så hade jag satsat på en minimalistisk packning.
Att samtidigt rekommendera att varje dag, varje timme varje kilometer osv öka "packningsvikten" med 1000g verkar lite konstigt.
Åtminstone för mig.
 
Köper du Mondialdäcken - se till att du skaffar dig de vikbara ur Evolution-serien, inte de ur Performance-serien. Otäckt tunna väggar på de sistnämnda, inte bra när man släpar cykeln områden med vassa stenar. (flodbottnar, fjällcykling, vissa ökenvägar, från vägen till campingplatsen osv).
 
Att du inte märker ngn skillnad behöver inte bero på att Marathon Plus inte skulle ha högt rullmotstånd.
Det finns många mkt mer troligare orsaker, tex vilka andra däck du har jämfört med.

Glöm inte att Schwalbe själva har avrått från Marathon Plus-däcken vid "normal" långfädscykling,
åtminstone tidigare.

Samma sak med vikten, det är ffa inte vid accelerationer de extra 1000g märks.
Det är som en del av packningsvikten.
Du skriver ju själv

Att samtidigt rekommendera att varje dag, varje timme varje kilometer osv öka "packningsvikten" med 1000g verkar lite konstigt.
Åtminstone för mig.

Jag förstår vad du menar fast å andra sidan kan man ha en slang färre och kanske tom ett däck mindre i packningen. I Schwalbes egen interna gradering har Plusdäcken inte högt rullmotstånd däremot är vikten absolut hög. De där är alltid en kompromiss o upp til var och en att välja...
 
Om inte farten är så viktig så bör ju en Ogre funka fint. Jag skulle dock leta upp ett styre som tillåter mer än ett grepp. Tror du att det blir riktigt offroad eller bara dåliga grusvägar? Om du håller dig till dåliga grusvägar så kommer du långt med en Surly LHT. Jag har själv kört i rätt skaplig terräng med en helstel Kona som påminner mkt om Surlyn. Då har det inte bara varit grusvägar utan småstigar också, blir det för aggresiv terräng får man gå.

Angående lätt packning så är det absolut att föredra, varje dag, varje timme varje kilometer osv... Oavsett val av cykel så hade jag satsat på en minimalistisk packning. Om du börjar i Europa så kan du ju köpa det som du eventuellt saknar istället för att köpa för mkt här hemma som du får släpa på.

Bra däck med fokus på hållbarhet och punkteringsfrihet är Schwalbe Marathon Plus.

Som du själv är inne på så finns det inte så mkt rätt eller fel utan du får fundera på alternativen och välja själv. Vad du än väljer så lär du justera packlistan till nästa gång så hur mkt du än läser på och funderar så blir det aldrig perfekt första gången. Kanske är läge att köra en veckas provtur innan den stora resan börjar?

.. med ett undantag:


Marathon plus-däcken är så pass tunga, trögrullade och trista att cykla med att det med dem på cykeln (nästan) inte är ngn idé att bry sig om vikten.
Det kommer ändå hela tiden vara som att cykla i konstant uppförsbacke och med motvind!

"Måste" det vara ett par Schwalbe Marathon-däck är Schwalbe Marathon Mondial
ett bättre val.
Cykeln blir dessutom upp till ett kg (1000g) lättare med Mondial-däck istf Plus (dimensions beroende förstås).

Däcken är viktiga, de kan göra stor skillnad på cyklingsupplevelsen och det finns förstås MASSOR med fler alternativ än de ovan.

TS:
Hoppas du får en bra tur och en cykel + annan utrustning som funkar för dig.

Köper du Mondialdäcken - se till att du skaffar dig de vikbara ur Evolution-serien, inte de ur Performance-serien. Otäckt tunna väggar på de sistnämnda, inte bra när man släpar cykeln områden med vassa stenar. (flodbottnar, fjällcykling, vissa ökenvägar, från vägen till campingplatsen osv).

Tack så himla mycket för era tankar!


Jag har efter några om och men till 95% bestämt mig för en Kona Sutra 2014, Brooks B17 Special (Honey) och Ortlieb Front&Back Rollers Plus med Ultimate6 Plus.

Frågetecken för mig är:

Pedaler: Har kikat lite på Shimano A530 SPD.

Flaskställ: Som jag har förstått det kan det vara 2 eller 3 ställ på Kona Sutran, beroende på när den tillverkades. Men jag vet ändå inte hur man bör tänka när man väljer ställ.

Flaskor: Samma som ovan.

Storlek: 61 cm hade jag tänkt, då jag är 186 cm lång och har ett grenmått på 92 cm.

Skor: När jag var till den lokala cykelhandlaren (dit jag inte vill gå igen då jag mest fick höra att jag skulle endast komma 10 mil, typ) så berättade han iallafall att det fanns en sko som man både kunde gå i och även klicka i. Viktigaste är att den är skön.

Hjälm: Finns det någon vedertagen, vad bör man tänka på?

Sedan vet jag inte vad jag ska ha för cykeldator, regn-/allroundjacka & byxor, lysen, verktyg, reservdelar m.m.

Jag förstår att jag goda möjligheter att komplettera efter vägen, men jag känner gärna att jag kommer hyfsat förberedd.



Vänliga hälsningar
Armas
 
Istället för tre flaskhållare skulle jag ha en samt komplettera med MSR dromedary cordura vattensäck eller likvärdig. Tillsammans med vattenfilter gjorde den uppsättningen mig oberoende i några månader.
 
Flaskor:
Flaskan i 3e flaskstället brukar inte gå att ta ur medan man cyklar,
därför kan den vara ett bra ställe att ha köks-bränsle (typ T-röd/metanol) i.

Pedaler/skor:
PD-A530 är ett bra val, det är en kombipedal med fäste för SPD-klossar på ena sidan
SPD är det vanligaste på MTBer och klossarna är såpass små att de vanligen är infällda i sulan.
Gå till en välsorterad cykelhandlare och prova ut den som passar dina fötter bästa,
fram till CV (16/8) brukar det vara vanligt med paketpris på pedaler+skor
OBS: Jag tycker det är värt att betala xtra för styva och tunna sulor på skorna (innebär numer oftast kolfiber) och spännen där det övre går att finjustera medans jag cyklar.
När du har kombipedaler, och fler skor, behöver du inte kompromissa med skor som även är sköna att gå i, ännu större anledning till att välja tunnast och styvast möjliga sula.


Hjälm:
Alla hjälmar som säljs som cykelhjälmar måste sedan många år (25?) vara godkända. Gör som med skorna, gå till en välsorterad butik, prova o välj den som passar dig.
MTB-modeller brukar ofta ha skärm vilket även kan vara bra även vid vägcykling, då som solskärm och regnskydd.

Cykeldator:
Välj en med GPS, eller en frilufts-GPS som tar standardbatterier, med en sådan håller du koll på cykeldatorfunktionerna + får hjälp med navigeringen.
Garmin är det vanligaste märket, de har massor med olika modeller.
Glöm inte kartorna, de kan kosta en hel del om du måste köpa dem separat, det finns även (lagliga) gratisalternativ.


Cykelkläder är även det individuellt, dvs prova och köp det som passar dig.
Glöm inte handskar, handskador är en vanligare orsak till sjukhusbesök än huvudskador!
Vad gäller handskar kan diskhandskar, eller fiskeneoprenhandskar för den frusne, funka bra vid regn.

Lysen:
Jag tycker att en modern LED-lampa och ett framhjul med navdynamo är den bästa lösningen, numer går det även att ladda telefon/dator/GPS/annat som USB-laddas under dagen, när lampan är avslagen, från navdynamon.
Tex med en sådan här lampa: http://www.rosebikes.se/artikel/b--...front-headlamp-with-usb-connection/aid:620049
(Det finns många alternativa lösningar)


Om jag vore du skulle jag även planera in någon introduktions-cykling, typ en helg eller ngt liknande.
Om inte förr borde du då märka vad som funkar, resp vad som behöver bytas, för dig.
 
På ett ungefär samma mått och storlek på mig och kör med en Marin Muirwood 26" 2008 års modell med vissa mod under årens lopp.
8455806680_f4b942494b_b.jpg


Angående flaskhållare så skulle jag satsa på två stycken 1,5 liters. Kör själv med Xtreme Petcage bottle cage for 1,5 l PET bottles, den tredje under ramen så har jag en flaska med bensin för köket. http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-petcage-bottle-cage-for-15-l-pet-bottles/aid:51779

TopEak har även flaskhållare, har ett par oanvända liggandes i förrådet då de ej passade i min ram http://www.topeak.com/products/bottle-cages/modulacagexl

I övrigt så skulle jag kolla in lostcyclists utrustningslista vad han har på sin hoj, då han har en rejäl dos av praktisk erfarenhet om man säger så... ;)


Mvh Daniel
 
Istället för tre flaskhållare skulle jag ha en samt komplettera med MSR dromedary cordura vattensäck eller likvärdig. Tillsammans med vattenfilter gjorde den uppsättningen mig oberoende i några månader.

Flaskor:
Flaskan i 3e flaskstället brukar inte gå att ta ur medan man cyklar,
därför kan den vara ett bra ställe att ha köks-bränsle (typ T-röd/metanol) i.

Pedaler/skor:
PD-A530 är ett bra val, det är en kombipedal med fäste för SPD-klossar på ena sidan
SPD är det vanligaste på MTBer och klossarna är såpass små att de vanligen är infällda i sulan.
Gå till en välsorterad cykelhandlare och prova ut den som passar dina fötter bästa,
fram till CV (16/8) brukar det vara vanligt med paketpris på pedaler+skor
OBS: Jag tycker det är värt att betala xtra för styva och tunna sulor på skorna (innebär numer oftast kolfiber) och spännen där det övre går att finjustera medans jag cyklar.
När du har kombipedaler, och fler skor, behöver du inte kompromissa med skor som även är sköna att gå i, ännu större anledning till att välja tunnast och styvast möjliga sula.


Hjälm:
Alla hjälmar som säljs som cykelhjälmar måste sedan många år (25?) vara godkända. Gör som med skorna, gå till en välsorterad butik, prova o välj den som passar dig.
MTB-modeller brukar ofta ha skärm vilket även kan vara bra även vid vägcykling, då som solskärm och regnskydd.

Cykeldator:
Välj en med GPS, eller en frilufts-GPS som tar standardbatterier, med en sådan håller du koll på cykeldatorfunktionerna + får hjälp med navigeringen.
Garmin är det vanligaste märket, de har massor med olika modeller.
Glöm inte kartorna, de kan kosta en hel del om du måste köpa dem separat, det finns även (lagliga) gratisalternativ.


Cykelkläder är även det individuellt, dvs prova och köp det som passar dig.
Glöm inte handskar, handskador är en vanligare orsak till sjukhusbesök än huvudskador!
Vad gäller handskar kan diskhandskar, eller fiskeneoprenhandskar för den frusne, funka bra vid regn.

Lysen:
Jag tycker att en modern LED-lampa och ett framhjul med navdynamo är den bästa lösningen, numer går det även att ladda telefon/dator/GPS/annat som USB-laddas under dagen, när lampan är avslagen, från navdynamon.
Tex med en sådan här lampa: http://www.rosebikes.se/artikel/b--...front-headlamp-with-usb-connection/aid:620049
(Det finns många alternativa lösningar)


Om jag vore du skulle jag även planera in någon introduktions-cykling, typ en helg eller ngt liknande.
Om inte förr borde du då märka vad som funkar, resp vad som behöver bytas, för dig.

På ett ungefär samma mått och storlek på mig och kör med en Marin Muirwood 26" 2008 års modell med vissa mod under årens lopp.
8455806680_f4b942494b_b.jpg


Angående flaskhållare så skulle jag satsa på två stycken 1,5 liters. Kör själv med Xtreme Petcage bottle cage for 1,5 l PET bottles, den tredje under ramen så har jag en flaska med bensin för köket. http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-petcage-bottle-cage-for-15-l-pet-bottles/aid:51779

TopEak har även flaskhållare, har ett par oanvända liggandes i förrådet då de ej passade i min ram http://www.topeak.com/products/bottle-cages/modulacagexl

I övrigt så skulle jag kolla in lostcyclists utrustningslista vad han har på sin hoj, då han har en rejäl dos av praktisk erfarenhet om man säger så... ;)


Mvh Daniel

Tack så väldigt mycket för era inputs! Det har verkligen hjälpt.

Jag har precis tagit mig mod och beställt en Surly, Disc Trucker 700c, maroon, 58 cm.

Oändligt långt dividerande över vilken storlek jag skulle välja, stod mellan 58 och 60. Med ingen möjlighet att testa, så har jag nog lusläst allt som har med Surly LHT/DT/CC storlekspassning att göra. Verkar vara ett gediget gränsland för mina mått. Christian på Cyclecomponents trodde på 58 cm, därav fick valet tillslut falla där. Då det är lättare att göra en mindre cykel lite större än tvärtom, som jag förstod det.

Det enda jag kompletterade cykelbeställningen med var ett par svarta Shimano, PD-A530 pedaler. Så nästa steg är väl att lista ut hur man monterar ett par pedaler. :)

Känns iallafall skönt att jag har kommit igång, jag har sagt upp mig från jobbet och även lägenheten jag bor i. Så nu när jag har beställt en cykel också känns det ännu närmare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.