10-12 dagars vandring på Island.

Hej!
Vi är två fjällerfarna 30åringar som vill se Island. Gärna med tält och helst inte bland så mycket andra vandrare och stugor. Hur fungerar det med tältning, får man tälta var man vill?
Är det någon som har bra tips på vandringsturer? Gärna 10-12 dagar eller kanske 2st kortare turer?
Tänkte åka i slutet av juli.
Tack på förhand!
 
Hornstrandir eller kanske Lon?

Hejsan,

Om man vill undvika folk får man under högsäsong hoppa över de vanligaste vandringsområderna, som Laugavegur. Jag var på Island förra året och besökte då två områden som borde ligga ganska nära det som ni verkar vara ute efter.

Det området som jag känner mig tryggast att rekommendera är Hornstrandir, längst upp i nordvästra Island. Ett mycket vackert område, med en natur som påminner en hel del om delar av norska kusten. Visst är det svårt att hävda att det är helt folktomt, men går man bortom de mest populära stråken är det i alla fall inte nedlusat med folk. Om man inte är helt emot alla former av folksamlingar så kan jag bland annat varm rekommendera att spendera en dag eller två med att besöka Hornberg, en mycket cool fågelklippa som stick rätt ut i nordatlanten.

Generellt sett så gäller det att man bara får tälta på ordningställda platser och bara gå på dito stigar på Island. Detta då naturen är mycket känslig för all form av slitage. Men på Hornstrandir är det mer fritt att göra som man vill, även om önskemålet är att alla ska tälta på de ordningställlda områderna. Jag skulle dock rekommendera att följa lederna. Området är helt nedlusat med tvärbranter och vädret är klart opålitligt, så det kan bli lite väl spännande vandring i dimman om man väljer att gå off led så att säga.

Ett annat område som vi passerade på vår rundresa runt ön var Lon, längst ner i sydöst. Området ligger precis öster om Vatnajökul. Då vi hade dåligt med tid han vi bara med en längre dagstur i området. Men våra kartor visade att det fanns gott om leder i området. Hur som helst var vi de enda människorna som vandrade den dagen vi var där och vi bestämde väl oss i princip för att Lon får vi se till att besöka nästa gång vi åker dit.

/ Stefan
 
Vi har nu bokat resa och har 10 dagar på oss. Funderar på Laugavegur, som verkar ta fem dagar? Vi skulle ju gärna lägga på 5 till i omnejd. Är det något som är möjligt?
 
Vi har nu bokat resa och har 10 dagar på oss. Funderar på Laugavegur, som verkar ta fem dagar? Vi skulle ju gärna lägga på 5 till i omnejd. Är det något som är möjligt?

Hej,
Från Landmannalaugur till Skogar tar det 6 dagar. Dessutom kan man göra en del dagsturer från Landmannalaugur, har inte kartan med mig (sitter på jobbet). Då har ni bara 3 dagar kvar. Jag skulle ta bussen från Skogar (Ringlinjen) och åker till Skaftafjäll NP och göra dagsutflykter där. Vi bodde på något ställe som heter Bölti eller liknande. Vattenfallet och omgivningen är mycket sevärd.
Mvh Veni
 
Hej!
Tack för att du tog dig tid att svara på jobbet :p Det låter som en riktigt bra idé. Du verkar ju ha koll på läget också :) Du får gärna svara på några av följande frågor om du har tid:

Vi kommer till Reykjavik med flyg
*Sen buss till Landmannalaugur, kanske en dagstur här - Vad kostar bussen? Hur lång tid tar det?

*Sen traskar vi då 6 dagar till Skogar. - Antar att man måste övernatta vid stugor då? Kostar runt en hundring?

*Sen då buss igen till Skaftafell - Vad kostar bussen? Hur lång tid tar det? Kan man ta buss härifrån direkt till Reykjavik? Kan man roa sig här tre/fyra dagar? :)

Tack på förhand! Har du några tips längs vägen?
 
Vi kommer till Reykjavik med flyg
*Sen buss till Landmannalaugur, kanske en dagstur här - Vad kostar bussen? Hur lång tid tar det?
https://www.re.is/iceland-on-your-own/


*Sen traskar vi då 6 dagar till Skogar. - Antar att man måste övernatta vid stugor då? Kostar runt en hundring?
http://www.fi.is/en/hiking-trails/laugavegurinn/
Stugor kostar 350 kr och camping 60 kr.
Men stugorna lär vara fullbokade sedan länge, så räkna med att få övernatta i tält längs hela Laugarvegur.

*Sen då buss igen till Skaftafell - Vad kostar bussen? Hur lång tid tar det? Kan man ta buss härifrån direkt till Reykjavik? Kan man roa sig här tre/fyra dagar? :)
https://www.re.is/iceland-on-your-own/
Du får söka på resa från Reykjavik till Skaftafell underligt nog. Skógar-Skaftell saknas visst som val.

Om du kan roa dig i Reykjavik i 3-4 dagar. Klart du kan.
En tur upp på Esja tar en dag.
En dagstur från Hveragerdi in i Reykjadalur tar en dag.
Valskådning
Ridning, finns i Hveragerdi.
 
Hej!
Tack för att du tog dig tid att svara på jobbet :p Det låter som en riktigt bra idé. Du verkar ju ha koll på läget också :) Du får gärna svara på några av följande frågor om du har tid:

Vi kommer till Reykjavik med flyg
*Sen buss till Landmannalaugur, kanske en dagstur här - Vad kostar bussen? Hur lång tid tar det?

*Sen traskar vi då 6 dagar till Skogar. - Antar att man måste övernatta vid stugor då? Kostar runt en hundring?

*Sen då buss igen till Skaftafell - Vad kostar bussen? Hur lång tid tar det? Kan man ta buss härifrån direkt till Reykjavik? Kan man roa sig här tre/fyra dagar? :)

Tack på förhand! Har du några tips längs vägen?

Det tar 5½ timmar med bussen från Reykjavik till Landmannalaugur. Jag kom inte ihåg vad det kostade, var där i augusti 2006.

Man övernattar i stugor, finns madrass men ej täcke & kudde. Sovsäck är ett måste. Kollade i min lonely planet och det står 850 - 1700 ikr beroende vilken stuga. Det har säkert blivit dyrare idag, vad jag kom ihåg så upplevde jag inte stugpriset dyrare än i Sverige.
Det går bra att tälta vid stugorna också.

Kom inte ihåg vad bussen till Skaftafell kostade, skulle gissa det tog 3 timmar från Skogar till Skaftafell. Man kan ta bussen tillbaks till Reykjavik. Bussen går längs kustlinjen fram till Höfn sedan vänder den.
Om man kan roa sig, hmm vet ej. Äter kan man gott iallafall, har aldrig ätit så gott fisk och lamm.

Vi gjorde en Golden Circle tur, kanske något av en turistfälla men ändå sevärd. Blå Lagun i Reykjavik och rida islandshäst är också något jag vill rekommendera. Sedan bör man inte missa Jökulsarlon där isbergen flyter omkring.
Ha en trevlig resa!
 
Vid stugorna finns det planterade gräsplättar, och en massa stenar att förankra tältduken med finns runtomkring..

Vid Landmannalaugar är det en stooor grusplan, så en presenning att ha under tältduken är en bra sak att ha med.
 
Hej,
Från Landmannalaugur till Skogar tar det 6 dagar. Dessutom kan man göra en del dagsturer från Landmannalaugur, har inte kartan med mig (sitter på jobbet). Då har ni bara 3 dagar kvar. Jag skulle ta bussen från Skogar (Ringlinjen) och åker till Skaftafjäll NP och göra dagsutflykter där. Vi bodde på något ställe som heter Bölti eller liknande. Vattenfallet och omgivningen är mycket sevärd.
Mvh Veni

Jag skulle vilja veta vad de 6 dagarna baseras på? Hur snabbt går ni då?
Skall tillsammans med en kompis till Island i sommar troligen och gå från Skogar till Landmannalagur och vi går rätt snabbt av erfarenhet. Har beställt hem en karta idag och hoppas på att den har lite tidsanvisningar som det t.ex. finns på kartorna över svenska och norska vandringsleder.

Under de dagarna, hur många timmar per dag lägger ni ute på lederna? Sena morgnar och tidiga kvällar med tid för trerätters osv? Eller som oss, upp med tuppen och gå 10-12 timmar om dagen i hyfsat hög fart?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
mindful 3-4 dagars vandring i S Europa i april? Trekking 2
Kukukuk Island,10 dagars vandring Trekking 0
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.