Tälta mellan Baggensfjärden o Abborrkroken?

Hej!
Tänkte paddla till skärgården från Mälaren via hammarbyslussen vidare till Baggensfjärden över den och in i Grisslingen och Älgöfjärden upp till Abborrkroken sen ut i skärgården.

Räknar med att det tar 2 dagar för att komma ut ordentligt. Men för att slippa för långa dagsturer (även på vägen tillbaka) skulle det vara skönt om det går att tälta på någon av öarna i Grisslingen vattnet vidare ut mot abborrkroken. Någon som känner till om det går? Har prövat?

/Kjell F
 
Storholmen

ser möjlig ut på kartan. Har inte tältat i området själv men åkt skridskor och paddlat. Rätt kuperade stränder och bitvis mycket bebyggt. Kolla ortofoton på kso2.lantmateriet.se för detaljer

Thure
 
Har kollat kartan

och tycker också det ser möjligt ut. Men svårt att veta mera exakt förrän man är där. Tack för tipset med ditt karttips ska kollas upp.

/Kjell
 
Strax utanför ditt område

Strax norr om Abborrkroken finns 1-2 möjligheter. På St Askholmen norr om Kalvön finns det tältplats där ön är som smalast. Möjligen går det också att tälta på själva Kalvön på sydsidan, nära östra udden. Blir det en för lång etapp?
Daniel
 
Strax norr om Abborrkroken finns 1-2 möjligheter. På St Askholmen norr om Kalvön finns det tältplats där ön är som smalast. Möjligen går det också att tälta på själva Kalvön på sydsidan, nära östra udden. Blir det en för lång etapp?
Daniel

Tackar för tipsen. Nä tvärtom faktiskt, på andra natten alltså, där var min tänkta tältplats på Fårdöden (norr om Sollenkroka ö men ett osäkert kort) men Ytterholmen strax öster om Fårdöden där har jag själv tältat tidigare, men St Askholmen blir ju klart närmare, tackar igen!!

/Kjell
 
Tackar för tipsen. Nä tvärtom faktiskt, på andra natten alltså, där var min tänkta tältplats på Fårdöden (norr om Sollenkroka ö men ett osäkert kort) men Ytterholmen strax öster om Fårdöden där har jag själv tältat tidigare, men St Askholmen blir ju klart närmare, tackar igen!!

/Kjell
1) Norr om Fårdöden (närmaste udden på Storholmen, samt även småholmarna är mycket bra tältplatser (Fårdöden är ganska tråkig, brant och toppig som en gravhög).
2) Om man vill lite längre än Abborrkroken. Den norra holmen straxt väster om St Bergholmen/lilla Älgön i Älgöfjärden är mycket lämlig att tälat på och lätt att ta sig upp på i norra spetsens vik.
3) Det borde kanske gå att hitta någon plats även på Djurönäset, men sedan blir det svårt innan man når infarten till Kolströmmen. Men holmen mitt över Brevik innan Strömma kanal är möjlig också.
4) Det finns ju en campingplats på udden med kolerakyrkogården vid Fisksundet och söder om Storholmen en badplats (Södersved) som alternativ till Storholmen. Dessutom går det nog till nöds att tälta söder om Kolströmmens början i Fladens västra kant, det finns lite gräs och en liten "brygga" på allmänningen, men det är rätt nära bebyggelsen även om man kanske inte syns så väl.
 
1) Norr om Fårdöden (närmaste udden på Storholmen, samt även småholmarna är mycket bra tältplatser (Fårdöden är ganska tråkig, brant och toppig som en gravhög).
2) Om man vill lite längre än Abborrkroken. Den norra holmen straxt väster om St Bergholmen/lilla Älgön i Älgöfjärden är mycket lämlig att tälat på och lätt att ta sig upp på i norra spetsens vik.
3) Det borde kanske gå att hitta någon plats även på Djurönäset, men sedan blir det svårt innan man når infarten till Kolströmmen. Men holmen mitt över Brevik innan Strömma kanal är möjlig också.
4) Det finns ju en campingplats på udden med kolerakyrkogården vid Fisksundet och söder om Storholmen en badplats (Södersved) som alternativ till Storholmen. Dessutom går det nog till nöds att tälta söder om Kolströmmens början i Fladens västra kant, det finns lite gräs och en liten "brygga" på allmänningen, men det är rätt nära bebyggelsen även om man kanske inte syns så väl.

Tackar så mycket där rasade det in tips

/Kjell
 
1) Norr om Fårdöden (närmaste udden på Storholmen, samt även småholmarna är mycket bra tältplatser (Fårdöden är ganska tråkig, brant och toppig som en gravhög).

Har nu varit ute på min paddling blev en 5 dagarstur. Vill tacka Spikbjörn för hans eminenta tips om udden på Storholmen. Faktum är att det räddade min natt. Gick iland på Ytterholmen som ligger ca 500 m från Storholmen men där visade det sig vara en massa får på ön, var skyltat om dom också. Dom blev extremt närgångna kom fram till min packning helt och hållet, fick jaga iväg dom. Dom skuttade ett par meter sen när jag gick bort så kom dom tillbaka direkt. Jag tänkte fan får äter väl tyg, all typ av tyg, tänk om dom börjar tugga på mitt tält när jag ligger och sover. Skickade sms till en kompis som också påpekade det där med får och tugga tält och det avgjorde mitt beslut. Jag hade ju som sagt Storholmen i bakhuvudet så jag bytte lägerplats trots att jag redan rest tältet och tömt hela kajaken. Jag gjorde först en blixtsnabb middag med min reservmat en konservburk eftersom jag tom hade riggat köket innan beslutet om att byta lägerplats. Klockan var alltså ganska mycket drygt 21.30 nånting det var ganska nära skymning och ville absolut inte paddla i mörker alls. Vill kunna sova i lugn och ro. Dessutom visade det sig att Storholmen var en mycket trevligare och bättre ö. Betydligt mera platser på att tälta, mycket mera öppet där. Så tackar så mycket för ditt fantastiska tips Spikbjörn vete fan hur det hade gått där annars på den natten. Så mitt tips tänk inte ens tanken på och tälta på Ytterholmen paddla hellre till ön bredvid Storholmen (beskrivning var den ligger finns i början av tråden)/Kjell
 
Intressant Friluftaren

Hittar inte Ytterholmen på kartan. Var på Storholmen hittade du den bra tältplatsen?

Thure
 
Hittar inte Ytterholmen på kartan. Var på Storholmen hittade du den bra tältplatsen?

Titta på mitt senaste inlägg där jag klistrat in Spikbjörn:s citat där står det var på Storholmen man kan hitta tältplatser, och Ytterholmen ligger ca 500m nordost om Storholmen men passa dig för den som sagt om du inte vill ha fårsällskap dirket inpå. Vi pratar mellanskärgården nu alltså relativt nära Gällnö

/Kjell
 
Hittar inte Ytterholmen på kartan. Var på Storholmen hittade du den bra tältplatsen?

Thure

Kul att tipsen var till belåtenhet.

Ytterholmen ligger som sagt nordost om Storholmen och den lilla ön Skallarna, rakt söder om Lådnaön (och Lingonskär).

Ytterholmen är väldigt fin, perfekt att ligga med båt i vikarna på norra sidan vid rätt vindar. Men som så många skärgårdsöar så har den får. Fårvaktarna bor i den lilla stugan på västra sidan, och lite skogsvård brukar dom också ha för sig. På den sydvästra sidan finns det sandstrand och tältmöjlighet om man pallar fåren. Dom gör ingen egentlig åverkan vad jag märkt, tält smakar nog inte något vidare när det finns gräs att välja på. På Granholmen (öster om SöderMöja) så ligger t ex den "officiella" tältplatsen i naturreservatet på fårens favoritäng, och de som tältar där brukar ha hela tält med sig tillbaka vad jag vet, men man får flytta på fåren om man vill passera över ängen, och dom låter på morgonen ikapp med måsarna. ;-)

På Storholmens västra sida finns en vik, den södra udden ner mot skär och grynnor (och närmast Fårdöden) är en bra möjlighet till övernattning i tält, det går till och med att ta sig in med båt om den inte sticker så djupt, och precis väster om finns Småholmarna som också fått tältbesök ibland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Broschyren "Paddla kajak o tälta i Bohuslän" nu som fri PDF Paddling allmänt 7
Thomas L Paddla och tälta i Lofoten Paddling allmänt 3
delfinen Mälaren - platser att besöka, platser att tälta Paddling allmänt 6
asfaltsbarn Tälta i Sthlms skärgård Paddling allmänt 18
Aimless Paddla / Tälta Koster Paddling allmänt 10
bollan Tälta och paddla i Blekinge Paddling allmänt 4
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
flunkan paddla i skärgården och tälta på klippa? Paddling allmänt 8
JLjung Marstrand - Tälta? Paddling allmänt 7
Sven.S Tälta Paddling allmänt 6
goni Paddla och tälta på Åland? Paddling allmänt 2
ryden Bra ställen att campa mellan Kalmar och Möja Paddling allmänt 9
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Slitvargen Transport mellan Sälen - Ljördalen Paddling allmänt 3
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Silen Dålig passning mellan skrov och däck? Paddling allmänt 1
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
Paddla.se Isfritt någonstans mellan Mollösund & Grebbestad? Paddling allmänt 5
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Stuvarn Ont mellan skulderbladen! Paddling allmänt 17
mikael.jonsson_sas.se Ume Älv mellan Hemavan och Tärnaby Paddling allmänt 3
pellegill Iläggning och parkering mellan Trosa & Nyköping? Paddling allmänt 4
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
anwi Transportera kajak mellan Helsingborg och Stockholm Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.