Tält

Började precis sy på nästa tält-projekt och tänkte fylla på i tråden allteftersom projektet går framåt.

Målet är ett lättviktigt (<1kg) enkel-båges-tält i 'Akto'-storlek med dragkedja utefter hela bågen så att man kan öppna upp helt och ligga i innertältet med full utsikt då vädret är bra.

Fotänden blir av ganska traditionell typ för sådana här tält med möjlighet att staga upp längst ut med medhavd vadringsstav så att man får lite höjd till duken.

Huvudänden tänkte jag göra på ungefär samma sätt som jag löste absiderna i mitt förra tältprojekt men med lite mindre 'tak'. Förutom smärre konstruktionsproblem i det tältet så fungerade det bra med möjlighet till god reglerbar ventilation med dragkedjan i toppen under taket. För att avlasta dragkedjan så kommer jag även i detta tält att dra två extra linor från toppen av bågen rakt framåt.

Att göra ett tunneltält i Cuben visade sig vara inte helt idealiskt eftersom materialet inte töjer sig åt något håll och därmed gör att uppsättningen måste vara väldigt noggrann för att få bra sträck i tältet. Det nya blir i mer traditionella nylon-tyger:
Tak: 20D röd silnylon.
Golv: 40D(?) sandfärgad silnylon (kvarvarande material från mitt första tältprojekt).
Innertält: 10D svart nylontafetta (jag vill ha det mörkt när jag sover).
Innertältets 'framsida': myggnät.
Bågkanal och diverse förstärkningar i något grövre PU-belagd nylon.
 

Bilagor

  • tyg2.jpg
    tyg2.jpg
    54.6 KB · Visningar: 1,926
attans vad coolt!

var får du tag på alla delar och väven?
och vad syr du med?
speciella nålar eller tråd?
raksöm?
 
attans vad coolt!

var får du tag på alla delar och väven?
och vad syr du med?
speciella nålar eller tråd?
raksöm?

Det mesta materialet köper jag från Extremtextil. Jag brukar också sprätta av detaljer från gamla prylar som ska kastas och återanvända delar från tidigare projekt.

Jag syr med en vanlig hobby-maskin från Husqvarna - den de hade kampanj på i symaskinsaffären när jag gick in där och frågade för typ fem år sedan... Jag klassar mig fortfarande som nybörjare på sy-området så jag är inte helt klar över alla finare detaljer i nål-och-tråd-val. Använder i huvudsak mikrotex-nålar och oftast bomull/polyester-tråd. Vissa längre raksömmar i nylontyg syr jag med nylontråd för att få samma töjningsegenskaper som tyget, och vill jag ha färgad tråd så blir det polyestertråd från lokala mataffären.
 
Det bärande elementet i tältet är ena halvan av dragkedjan som löper utmed stångkanalen. Alla delar som ska fästas i den måste dit i rätt ordning med början inifrån. Dragkedjan är just nu 3m lång, då har jag lite mån att korta av den i varje ände för att anpassa den till bågen som är 293cm.

Först ska upphägningsringarna för innertältet sys fast. Totalt har jag satt dit 7 ringar med jämt fördelat avstånd. Jag vet inte om jag verkligen kommer att använda alla, men det känns bättre att ha någon för mycket än tvärt om.

Nästa del är den lilla skärmen som skyddar dragkedjan från vatten uppifrån. Den är 20cm (inklusive sömsmåner och vikningar) bred i mitten och tunnar ut till 10cm i kanterna. Längden motsvarar tygbredden på ~150cm. I framkant sitter en resårsnodd insydd i en kanal. Ändarna är förstärkta med lite grövre tyg för att förhindra att dragkedjan fastnar på väg upp och ner.
 

Bilagor

  • tak.jpg
    tak.jpg
    30.9 KB · Visningar: 1,771
Jag har tidigare kollat din hemsida och det är ju uppenbart att du är lika duktig tältmakare som fotograf. Ska bli kul att följa det här projektet.
 
Nu har jag fått dit infästningspunkter för staglinorna också. Sidostagen sitter via polyesterband med reflexyta direkt sydda i dragkedjan. Infästningarna för de framåtriktade linorna monterade jag via några nylonbitar för att linan skulle komma utanför den röda regnskärmen och inte ligga och slita mot den. Jag hoppas bara att alla delar hamnat på 'rätt' sida av varandra nu - annars blir det lätt lite jobbigt senare...

Jag har också börjat sy ihop de stora tygbitarna för fothalvan av yttertältet. Eftersom jag har lite brist på fri golvyta hemma så fick jag stå ut med lite frågor på jobbet när jag bredde ut allt i lunchrummet för att rita ut linjer att klippa efter.
 

Bilagor

  • uytr.jpg
    uytr.jpg
    37.7 KB · Visningar: 1,604
Idag är fotdelen nästan klar och jag vågade mig på att sy fast även den mot dragkedjan. Allting hamnade ett par centimeter snett efter att jag mätt lite fel, men jag tror inte att det är värre än att jag kan leva med det. Dessutom så är det väldigt svårt att säga exakt vad som händer när jag petar in stången i kanalen och spänner upp allting - vissa oregelbundenheter kan bli värre, medans andra helt plötsligt bara försvinner. De här materialen känns ofta oväntat levande när man utsätter dem för dragkrafter åt olika håll...

Ska bli kul att följa! Om det blir så bra som det verkar kanske lite beställningar hamnar i inkorgen :)

Jag väntar på ett 2-mans tipi för att sedan lägga en order :)

Jag syr så gärna på beställning - jämfört med ett riktigt kommersiellt tält så kan jag utan problem garantera minst dubbla priset och max halva kvaliten :)
 

Bilagor

  • qwerta.jpg
    qwerta.jpg
    20.1 KB · Visningar: 1,490
Efter att ha provat med stången i stångkanalen så insåg jag att det inte alls var någon bra ide att ha PU-beläggningen på insidan av kanalen - det blev jättetrögt att få in och ut stången på grund av den höga friktionen. Ihop med att jag kommit några centimeter snett med hela konstruktionen så bestämde jag mig för att sprätta den dubbla tremetersömmen, vända ut-och-in på stångkanalen och sy ihop allt igen.

Två stångkoppar av 50mm polyesterrem fästa i var sin ända av stångkanalen (den ena direkt på dragkedjan och den andra via 20mm-rem med spänne) gjorde det möjligt att gå ut och slå upp det halvfärdiga tältet för första gången.
 

Bilagor

  • jhgjhgfhgfkhg.jpg
    jhgjhgfhgfkhg.jpg
    69 KB · Visningar: 1,441
  • jhfbjbdsj.jpg
    jhfbjbdsj.jpg
    40.1 KB · Visningar: 1,478
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersÅström Hjälp med tätning av tält Gör det själv 5
vandrafjäll Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm Gör det själv 26
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Dobbis Fräscha upp äldre tält Gör det själv 11
magnus ul 1 persons tält under konstruktion Gör det själv 5
LightDan Torrt Terra Nova-tält Gör det själv 8
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
dadoni Tvätta / reparera tält ?? Gör det själv 7
Lindeman Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ? Gör det själv 10
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
Samhällsflykt Vinterfodra tält med nödfilt? Gör det själv 46
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
grpn Hemslöjdat tält i Afrika Gör det själv 13
crall.scout Tält för 2 Gör det själv 25
perdans vanligt tält som taktält ? Gör det själv 14
Piranha_paradise Tält vs Tarp Gör det själv 11
hannulan Gammalt tält Gör det själv 2
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Fjällarne Tält/Tarp Gör det själv 26
Vräkbjörn Fixa småslitet HB-tält. Gör det själv 0
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
clindh Ulrika syr tält - kolla in hennes blogg Gör det själv 8
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
andy69 Sy om Hilleberg tält? Gör det själv 1
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
yakman sy eget tält!? Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12
Maua Ventil i Vaude Taurus-tält? Gör det själv 0
Edsbyn Sytt tält? Gör det själv 6
IslandTraveller Laga tält permanent Gör det själv 5
Olaa Bågar till tält. Gör det själv 2
rubing Sy tält Gör det själv 4
teepee sy tält Gör det själv 3
chst Sy tält Gör det själv 6
Filip J Laga tält! Gör det själv 2
donga Design av tält...samt detaljer... Gör det själv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.