Tjuonajokk - Kaitum

Det går att gå där enligt vad jag har hört. Dock ska de som håller i fiskecampen tydligen vara tämligen otrevliga mot dem som inte flyger helikopter dit.
 
Vi åkte båt från Kaitum till Tjuonajokk 2012. Jag förbeställde båtsjutsen av dem som har hand om fiskeläget i Tjuanajokk. De var hur trevliga som helst att ha att göra med. Båtturen var en fin upplevelse. Vi fick vänta ganska länge på båten för de hade kört i en sten med första motorn och fick hämta en ny. Dessutom beställde jag mat för två hos dem. Det smakade bra, innan vi fortsatte att gå mot Nikkaluokta.
PS de kan köra hela sträckan bara om det är högvatten, dvs i början av säsongen. Vi var där veckan efter midsommar.
 
Det går att vandra bara man tar sig över älven dvs skjuts

Jag har själv vandrat den sträckan vid 2 tillfällen men då kommit från Kaitumstugorna båda gångerna.
Har då vandrat via Livamvagge å en mindre dalgång väster om Kaska Kaitumj (som jag inte minns namnet på) och sedan NO Harrejaure. En fin vandring med lite folk. Har också paddlat och skidat samma sträcka så jag kan verkligen rekommendera området som är lite bortglömt mellan Kebne och Stora Sjöfallet.

Mvh Omar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.