Vad kostar en långfärdscykel?

Gah, jag är usel på att leta prisuppgifter på nätet och speciellt inom områden som jag har dålig koll på. Är intresserad av att köpa en långfärdscykel men är osäker på vad som är rimligt att betala i ett inledande skede. Känner inte att jag behöver ha den perfekta, kompletta och färdigkonfigurerade cykeln på en gång, utan jag kommer ha roligt ändå under min första resa. Men det är ju roligt att ha en bra "grundcykel" som går att bygga vidare på.

Läste detta på ett annat forum:

"Stålcykel är att föredra. Gör så här, köp ram från www.cycelcomponenter.se en SURLY Long Haul Trucker kostar 4000:- gå sedan in på WWW.rosebikes.se där kan du köpa en komplett drivlina Shimano Deore för 2100:- Övriga komponenter allt från kompletta hjul till Tubus pakethållare (stål) c:a 4000:- Då har du en oslagbar långfärdscykel för drygt 10.000:- Kan du inte skruva själv? Ta hjälp av en cykelreparatör med dom svåraste momenten, lite kan du säkert göra själv,kanske kan kosta dej en tusenlapp"

Det låter otroligt komplicerat, men är det detta som gäller om man vill komma ner i pris och samtidigt få en bra cykel? Just Surly Long Haul Trucker har jag läst gott om även på detta forum.
 
Det går säkert att köpa "färdigutrustade" långfärdscyklar, och kan man dessutom göra det utanför Sverige, och helst utanför EU, så kan man säkert få den till ett rimligt pris.

Sedan är det ju dessutom grovt överdrivet att man verkligen behöver en speciellt långfärdscykel överhuvudtaget!
 
Min cykel var förbannat dyr och hade den varit lika dyr som innan jag sålde den hade jag varit ännu mer nöjd med mina resor. Inte för att den var dyr utan för att den var fantastisk att ligga med och ombyggnaden till Rohloff gjorde att den gick att lita på när vägarna blev sämre. För mig var cykeln halva resan. Fartkänslan, komforten, den sportiga dynamiken och responsen. Att pressa sig genom kurvor och den nästan aldrig upphörande accelerationen i nedförsbackarna. 100% nöje. Så frågan är svår att besvara. Vi är alla olika.
 
Men vi får nog vänta några år innan de professionella cyklisterna förstår att ett Rohloffnav ger Fartkänsla, komfort, sportig dynamik och aldrig upphörande accelerationen i nedförsbackarna
 
KLAGER: Nej, det är väl så. Men jag hoppas att detta med cykling och vandring ska kunna bli en betydelsefull del av mitt liv och då är det ju roligt att ha en cykel som man kan trivas med på sikt.

luktafotogen: Jag kan förstå vad du menar, även om det är ganska långt från min egen situation just nu :) Men det var en långfärdscykel du hade alltså? Vad kostade den från början?

Noterar även att du skriver i imperfekt. Har du slutat cykla?
 
Tack för länkarna! Är det någon särskild av dessa cyklar du rekommenderar? Jag letar alltså efter en bra, vettig och framför allt basic långfärdscykel som jag kan förbättra efterhand. Det behöver inte vara den ultimata cykeln redan från början.

Tält och stormkök, precis. Inte asfalt i första hand liksom, utan jag hoppas kunna ta mig fram i ganska ensliga trakter. Bergstrakter, öknar, riktigt dåliga grusvägar. Och jag vill gärna sitta upp på cykeln. Vad är vitsen med bockstyre?
 
Bockstyre

är ett sätt att variera positionen på cykeln för att undvika statisk belastning på t ex handleder och rygg/nacke.

Barends och andra styren tillåter också viss positionsvariation men raka styren ger för min del en olämplig handledsvinkel.

Skall du köra på ojämna vägar i löst grus etc behöver du lite bredare däck. Men släta däck rullar lättare än nabbdäck.

Jag skulle personligen inte välja dämpgaffel. Vill du ha nåt att börja med skulle en helstel mtb helst med lång bakgaffel för att inte slå hälarna i bakväskorna vara vettigt. Kanske skall du leta efter något begagnat. Finns mycket att inspireras av på nätet http://www.utsidan.se/cldoc/corax-utrustninglista_309.htm http://www3.utsidan.se/corax/
http://www.sandstorm.se/index.php/langfardscyklister/#comment-37
http://www.cykelturist.com/

Thure
 
Du skrev Det verkar väldigt komplicerat.
Tycker du verkligen det så köp en färdig.
Men skall du cykla långt på den måste du kunna meka mycket.
En cykel är väl den maskin envar kan lära sig funktion och mekning på om man vill.
Det viktigast är nog inte redskapet utan att man verkligen vill ut.
Är cykeln i ordning före start dröjer det ett tag innan du behöver börja skruva.
go tur
 
Olika höjd på styret

Och jag vill gärna sitta upp på cykeln. Vad är vitsen med bockstyre?

Det är en väldans skillnad på bockstyre på en racer och en långfärdscykel. På racern sitter styret väldigt lågt för att erbjuda möjlighet att krypa ihop och minska luftmotståndet. Det är ganska obekvämt men det gör det möjligt att köra fort.

På en långfärdscykel sätter man bockstyret betydligt högre än på racern. Syftet är inte primärt att minska luftmotståndet utan att få en bekväm sittställning med möjlighet att variera handpositionen. Går man ner i bocken minskar luftmotståndet men inte alls lika mycket som när man går ner i bocken på en racer.

På min gamla långfärdare hade jag butterflystyre men eftersom jag under årens lopp kom på att jag vill kunna ändra "ryggvinkeln" valde jag att sätta bockstyre på min nya långfärdscykel. När jag går ner i bocken på långfärdaren sitter jag ungefär lika framåtböjd som när jag håller uppe på styret på min racer. Håller jag uppe på styret på långfärdaren sitter jag i stället väldigt upprätt.

Betänk att bockstyre och vanligt rakt styre tarvar olika ramlängd. Surly LTH har en ramlängd per storlek medan t.ex. Thorns ramar har tre ramlängder per ramstorlek.
 
KLAGER: Nej, det är väl så. Men jag hoppas att detta med cykling och vandring ska kunna bli en betydelsefull del av mitt liv och då är det ju roligt att ha en cykel som man kan trivas med på sikt.

luktafotogen: Jag kan förstå vad du menar, även om det är ganska långt från min egen situation just nu :) Men det var en långfärdscykel du hade alltså? Vad kostade den från början?

Noterar även att du skriver i imperfekt. Har du slutat cykla?

Hade en tysk trehjulig liggcykel. Kostade ca 45000 innan ombyggnad. Har äventyrat mig mätt och hittat andra värden i livet. Rohloff rekommenderar jag mest på cyklar med små hjul. Svårt att lita på cykel med växelföraren någon centimeter från marken.
 
Vad Ni tar i!
Jag behövde ny hoj att ta mej till och från jobbet. Efter en del kollande i cykelaffärer och på nätet fastnade jag för en 7-växlad Crescent 28" Trekkingcykel.
Det var 15 år sedan och den är ännu i toppskick.
Cyklar på den varje dag, mest t.o.fr. jobbet men även fullpackad med modellflygprylar ut till flygfältet, och diverse andra lite längre utflykter både på asfalt och grus och jag har en korg monterad.

Hyfsat grova däck. Helt vanlig standardcykel. Jag skulle kunna cykla till Himalaya på den.
Jag har inga problem med cykelfreaks som vill ha exklusivare hojar, men ofta är det så att man behöver inte toppgrejorna.

Analysera behovet noga först, välj sedan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.