Kajakarmbåge?

Har ont som fasen i en armbåge. Särskilt när jag paddlar.
Jag vet att det antagligen har med paddeltekniken att göra och jag måste finslipa min teknink osv. Men tills dess gör det förbannat ONT! Är det bra eller anus att införskaffa en såndär blå "armbågsstödgrejsimojs" ? (Rehband eller vad det nu heter)
Eller blir det styvt och stumt att paddla med?

Nån som har nåt tips?
 
Jag tror att en "armbågsstödgrejsimojs" skulle fungera utmärkt. Det gör ingenting om rörligheten minska i armbågen du ska ju nämligen inte böja den speciellt mycket alls när du paddlar. Det är ju bara precis i slutet på draget som man böjer armbågen lite. Frågan är dock om det gör någon nytta...

Jag överansträngde en armbåge för några år sedan. På en kompis (som är läkare) inrådan fortsatte jag att använda arbågen som vanligt men knaprade diklofenak (smärtlindring och inflammationsdämpande) i tio dagar från att jag fick smärtan, sedan tog jag efter behov vid paddling vid några tillfällen efter detta. Efter detta har jag inte haft några problem.
 
Testa ett stöd (den mindre varianten) för tennis eller golfarmbåge, det kan dämpa smärtan.
http://www.rehaboteket.se/skada/ten...armbage-idag?gclid=CO-32Pq1-b0CFabLtAodp0YASQ

Viktigare ändå tycker jag är att göra rehabövningar och motsvarande stretching. Det finns enkla program på nätet, t.ex:
http://www.teamolmed.se/privatperson/arm/tennisarmbaage.aspx

Kolla skillnaden mellan tennis och golfarmbåge, om det är den typen av smärta du har.
Om det gör ont som fasen, som du beskriver det, bör du nog ta det lugnt när du paddlar, och som du själv är inne på, fokusera mer på draget än påskjutet, samt bålrotation för att avlasta armbågen.
 
Jag hade själv en del problem med detta en period, både vid paddling och skidåkning.
Paradoxalt nog kommer ofta armbågssmärta av klena handleder, så det kan till och med göra mer nytta med en handledsstödmojjäng.....!

Testa med mindre vinkel på paddel om den är ställbar, och träna med 'grepptränarbollar'.....och framför allt, var försiktig, ett inflammerat muskelfäste tar tid att läka.
 
Intressant det där. Själv började jag känna av problem med högerarmen förra hösten (2012). Det blev bättre av en vinters skidåkning men började komma tillbaka så fort snön försvann. Det var då, för rätt exakt ett år sedan, jag hittade första kajaken. Paddling och skidåkning har alltså hjälpt mig att hålla armarna i bättre trim sedan dess. Men då handlar det om korta turer ofta. I snitt ca 7km paddling varannan dag. I oktober och nu sista månaden har det blivit mindre, och då märks det på armen igen. Den tål inte lika mycket skytte, ammunitionsladdning och datorsittande när det blir mindre paddling/skidåkning.
 
Tack för era synpunkter!
Länk nr. 2 innehöll ju lite stretch-övningar som jag tänker prova :)

Konstigt det där…jag får extra ont om jag sitter vid datorn. Det ÄR skadligt att sitta stilla tamigfan!

Tränar styrketräning ca 5ggr/veckan så det kan ju iofs va nån slags överansträngning. Ska ut och paddla imorgon, ser hur det känns då. Blir det skit så får jag väl investera i en "armbågsstödgrunka"

Jefvlar vad saker man "måste" ha i kajakvärlden! :p
 
Ska även tänka på draget och påskjutet :) Det är rätt svårt när man är ny…svårt att fokusera på den fina naturen för man sitter och koncentrerar sig på paddeln.
Men jag antar att sånt kommer med tiden. :)
 
Häng med ut och paddla på Söndag Michelle, så kan vi träna lite paddelteknik med frånskjut och bålrotation.

/Pelle
 
Min erfarenhet säger att "paddelarmbåge" ofta handlar om en obalans mellan musklerna i underarmen. Ofta är underarmens muskler på "insidan" för spända/starka i förhållande till "utsidan" och detta skapar en obalans och smärta i underarmens yttre muskler nära armbågen). Orsaken kan vara flera, tex ett för hårt grepp om paddeln eller väldigt mycket paddling i kombination med för lite stretchning kan förorsaka problemet.

Ofta handlar det däremot om en rad olika orsaker där rörelser på jobbet och fritid ger en hög belastning på vissa muskler (kontorsjobb och paddling kan ge symtom på underarmar/armbågar)

För att lösa problemet fungerar ofta massage, stretchning och teknikträning (frånskjut med öppen hand/drag med "mjukt" grepp) i kombination utmärkt!

Lycka till!
 
Har ont som fasen i en armbåge. Särskilt när jag paddlar.
Jag vet att det antagligen har med paddeltekniken att göra och jag måste finslipa min teknink osv. Men tills dess gör det förbannat ONT! Är det bra eller anus att införskaffa en såndär blå "armbågsstödgrejsimojs" ? (Rehband eller vad det nu heter)
Eller blir det styvt och stumt att paddla med?

Nån som har nåt tips?

Om du med armbågsstödgrejsimojs :) menar ett värmande överdrag i neopren (dykardräktsmaterial) tycker jag definitivt du skall köpa ett. Finns tex hos Clas Ohlson under namnet armbågsskydd.

I mitt fall har det nog varit mer värmen än det extra stödet som behövts för att läka skador och då funkar neoprenmaterial väldigt bra. Vad gäller medicinering funkar neoprenöverdrag lika bra som Voltaren (diklofenak) när jag har ont i leder pga felaktig träning/belastning. Men då har jag överdraget på stora delar av dygnet så det kan ju bli lite svettigt. Men jag föredrar att ha det så framför att ta Voltaren.

Vad gäller rörligheten är det inga problem att paddla med ett överdrag på armbågen förutsatt att du har en hyfsad teknik.

Sedan gäller det förstås att hitta orsaken till smärtan. Här är en tidigare diskussion om paddelteknik för att lindra problem http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74523. Den gången gällde det ont i handleden men paddeltekniken som förebygger och lindrar skador är densamma. Kortare paddel (dvs lättare växel) kan också hjälpa.

Lycka till, Klas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.