Letar efter de perfekta byxorna, finns de?

Som rubriken säger så är jag ute efter ett par, i mina ögon, perfekta byxor.

Jag har hittat nästan ända fram men inga som har tickat i alla boxar.
Nu tänkte jag prova att efterlysa dem här och se om någon kanske har stött på ett par dylika...

Jag är ute efter följande egenskaper/funktioner.

- Membran som är vattentätt och hyggligt andande. Gore-tex eller motsvarande. Inga billiga supertäta membran.

- Tyget ska vara förstärkt/grovt vid knän, rumpa och insidorna längst ner vid benen.

- På sidan eller baksidan av låren ska det finnas långa dragkedjor för luftning. Dessa ska ha myggnät när de är öppna.

Så längt är det krav. Sen kommer det till önskemål eller nice-to-have:

- Snygg tvåton där byxan är i en färg och förstärkningarna en annan.
- Bälteshällor så jag kan ha kniven i bältet.
- Byxkrok att fästa i snörena på kängorna.
- Någon form av dragsko eller band för att dra ihop byxorna nedtill.
- Tyget får gärna vara av softshelltyp.
- Tyget får gärna tåla glödsprätt från elden. (vilket kanske talar emot softshell, men hellre tåligt mot glödsprätt än softshell i så fall)
- Ledig passform.

Tanken är alltså att bara behöva ett enda par byxor.
Jag kan ha dem i regn, dugg som ihållande.
Blir det varmt så öppnar jag upp i benen och får luftning samtidigt som myggen inte kommer in.
Jag kan sitta, stå på knä och skava kängor utan att byxorna slits sönder.

Hur kan det vara omöjligt att hitta såna byxor? De borde vara en storsäljare?

(Vill du bara klaga på Gore-tex osv så låt bli att skriv tack.)

Jag har varit inne på att själv köpa tyg och sy upp ett par men jag tvivlar lite på min förmåga.
Har även varit i kontakt med Haglöfs och tipsat dem men än har inget kommit ut på marknaden som motsvarar mina önskemål.

Har du sett dessa drömbyxor någonstans???
 
Jag har Klättermusen Megin och är nöjd men det är lite tulipanaros över det där. Är det bara vår/sommar/höst du tänker dig? Megin blir lite för varma sommartid och det blir särskilt varmt och svettigt kring smalbenen med skalbyxor. Jag kör hellre med KM Gere och drar på kompakta regnbrallor vid behov på sommaren. Jag har testat en hel del varianter men att gå i skalkläder när det inte regnar undviker jag, kan gå på benen i nödfall men absolut inte på överkroppen (för svettigt).
 
Klättermusen Megin

Alt en jaktbyxa med Z-liner och militärsatin, men den blir nog för varm för vandring, mer anpassad till "lugn jakt" på senhösten.
 
Rocketeer såg intressant ut men saknar myggnat i ventilationen och är inte förstärkta i bak.
Har suttit sönder ett par gore-texbyxor som inte var förstärkta så jag är tveksam till hållbarheten utan det.
 
Tulipanaros finns sällan i verkligheten.
Bestäm bruk, vad skall du bära till, ryggsäck med bärbälte?
Dina krav är orimliga, just nu.
go tur
 
De lär ju bli orimligt varma sommartid om man syr i membran, har varit nära köp av dem flera gånger. Blev sugen nu igen när du nämner dem. De är ju klart tjockare än mina Megin som jag har kört med i över 20 grader i Sarek. Det blev shorts på dagtid då det blev för svettigt.

Jag tycker inte de är orimliga.
Ett par haglöfs rugged mountain med membran. Enkelt.
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Eftersom det redan i trådstarten sades att vi inte skall diskutera GoreTexs förträfflighet som vandringsbyxa så har jag avstått och kommer att avstå vidare kommentarer härefter men INGET absolut INGET skulle kunna få mig att vandra med texmex-kläder på sommaren om inte vädret kräver det.

Skulle knappast ens tänka mig att vandra i ett par Haglöfs rugged mountain på sommaren av den enkla anledningen att de troligen skulle bli ett par svettbaljor rätt snart.

Så idag hämtar jag ut mina Lundhags Antjah som jag anser är en mer lämplig vandringsbyxa som jag kompletterar med texmex när vädret så kräver.

Trådskaparen har redan bestämt sig för att han SKALL vandra i texmex så varför ens försöka argumentera mot det faktumet.
 
Jag tycker inte de är orimliga.
Ett par haglöfs rugged mountain med membran. Enkelt.

Eh, nej? Såvida det inte hänt nåt med den absolut senaste årsmodellen saknar de nät i vädringsöppningarna.

Jag bor i princip i ett par rugged, men jag skulle inte vilja ha dem tätare. Som de är klarar de lätt duggregn och lite väta på buskar och annat utan att blöta igenom. Är det blötare än så drar jag ett par regnbyxor utanpå. Blev de varmare och tätare än de är skulle de vara outhärdliga på sommaren. Nu funkar de typ hela året (i norrland iaf).
 
Ok. Jag förtydligar.
Jag vet om hur ett membranplagg fungerar.
Jag vet om dess för- och nackdelar.
Idag har jag flera olika byxor som jag använder. Ett par av dem är Rugged Mountain, vilka jag gillar vid en viss typ av fiske. (Även om jag hade för mig att de hade nät)
Ett annat par är tunna gore-texbyxor.
Dessa har inga vädringsdragkedjor men är ändå inte speciellt varma eller täta.
Dessa har jag fjällvandrat i med gott resultat.

Nu vill jag ha ett enda par med alla egenskaper i samma byxa för de tillfällen när jag inte vill ha mer än ett par byxor med mig och jag räknar med både regn, sol, kyla och nötning på knän, bak och mellan kängorna.

Varför känner en del behovet att omyndigförklara min egen vilja och erfarenhet och pracka på mig deras syn på på något annat när jag tydligt ber om att skippa det.

Jag skiter blankt i hur någon annan upplever gore-tex. Eller om någon svettas floder pga fettdepåer, dålig kondis eller genetisk betingelse. Eller anträngning för den delen.
Det är inte det jag efterlyser!!!

Vill jag veta hur någon upplever membranplagg så har jag intelligens nog att skriva en tråd och fråga efter just det.

Jag förstår inte att det ska vara så svårt. Jag inser att det är ett problem på det här forumet (därav min tydliga önskan om att skippa det) men jag kan inte förstå varför???
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Kanii Letar hållbart ylleunderställ Kläder 13
cake Letar primaloft-jacka Kläder 12
Iggle Letar kängor Kläder 7
Nettan A Letar The North Face Mountain Light-jacka! Kläder 1
Gore Letar! Kläder 3
såg Söker efter en Slokahatt eller en Rallarhatt Kläder 2
123411563 Jakten efter den perfekta handsken Kläder 8
Evil stinkfoot Luktar svett även efter tvätt - Craft och Icebreaker Kläder 32
Mattias1981 Kängor vitnar och mjuknar efter vaxning Kläder 10
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
tokv41 Söker med ljus och lykta efter.. Kläder 3
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
gundj Fleecejacka efter tvätt. Kläder 1
pack Är på jakt efter dunjacka Kläder 6
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Ola Å På jakt efter bra skidbyxa. Kläder 15
SLMT Perfekta jackan för vår, höst och sommar Kläder 7
Nils-Åke Perfekta frilufts byxan Kläder 29
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.